Citroën Berlingo har eksisteret siden 1996 i mange forskellige varianter og konfigurationer. I 2008 blev Berlingo for første gang opdateret, da den 2. generation kom ud, som også blev erstattet af den 3. generation (nuværende) version af Berlingo i 2018. I 2021 kom Citroën med den sidste iteration af Berlingo, en 3. generationsopdatering, der også kom med en elektrisk motor kaldet e-Berlingo.
Det er efterhånden relativt klart, at elektriske MPV’er/vans kun er begyndt at komme i gang, og at de fleste derude bruger dem til kommercielle formål. Som sådan giver det nogle gange mening at gå efter en ældre model, da den tilbyder mere eller mindre den samme funktionalitet, men med et meget billigere prisskilt. Derfor vil vi i denne artikel sammenligne den nye Citroën ë-Berlingo electric vs. den gamle Berlingo.
2021 e-Berlingo koster meget mere end en ældre Berlingo, så meget mere, at du nogle gange kan købe to brugte ældre Berlingo-modeller for prisen på en enkelt ny e-Berlingo. Hvis man tager i betragtning, at mange køber disse som flådebiler, bliver det straks tydeligt, at man kan spare en hel masse penge ved at vælge den ældre model.
e-Berlingo har sine egne fordele som f.eks. billigere driftsomkostninger, garantier, leasingrabatter, mere funktionalitet, højere sikkerhedsstandard og bedre teknologi. På den anden side er den gamle Berlingo billigere, lettere tilgængelig, nemmere at leve med og tilbyder mere eller mindre den samme funktionalitet.
Ny Citroen e-Berlingo
Med en startpris på omkring 32.000 euro er e-Berlingo ikke den billigste bil i sit segment, men det er hvad du får, hvis du vil købe en elektrisk MPV/van direkte fra fabrikken. e-Berlingo har et 50 kWh-batteri, der deles med mange andre biler fra Stellantis, og som har en maksimal rækkevidde på ca. 174 miles/280 km.
136 hk er let tilgængelige på alle e-Berlingo-modeller, og batteriet kan oplades fra 20 % til 80 % på ca. 23 minutter takket være en 50 kW DC-snelladningshastighed. 50kW DC-opladning er ikke noget særligt i dag, men du har ikke brug for meget mere, da e-Berlingo kun leveres med et 50kWh-batteri. Den nye e-Berlingo tilbyder mest plads af alle Berlingo-modellerne derude.
Det betyder, at du kan pakke flere personer og flere ting ind bag i e-Berlingo og stadig være relativt komfortabel. Det skal dog siges, at Berlingos rækkevidde kommer til at lide, hvis du pakker e-Berlingo til randen takket være det næsten 600 liter store bagagerum.
Den nye e-Berlingo får en lang række moderne assistent- og sikkerhedsfunktioner, som vil holde dig både sikker og underholdt på en lang rejse. Elbiler kommer med masser af særlige tilbud, rabatter og fordele mellem byerne, som nogle gange kan gøre hele forskellen, hvis du køber dem som flådebiler.
Gammel Citroen Berlingo-model
Den anden generation af Berlingo blev introduceret tilbage i 2008, og den var i kontinuerlig produktion indtil 2018. Det gode ved 2. generation af Berlingo er, at den leveres med en 1,6L 4-cylindret benzinmotor med 4 cylindre med enten 90 hk, 98 hk eller 120 hk og med en masse dieselmotorer med en effekt på mellem 75 hk og 120 hk.
Du kan få tidlige brugte Berlingo-modeller af 2. generation i dag for så lidt som 5.000 €, mens nyere, relativt velholdte modeller med lavere kilometertal koster 15.000 – 20.000 €, hvilket stadig er en rigtig god pris. Du får ikke den allernyeste teknologi og sikkerhedsfunktioner, men du får 678 liter bagagerum, hvilket er større end i den nye e-Berlingo.
Dieselmodellerne kan give op til 60 MPG uden last, mens benzindrevne modeller med fuld last i bedste fald kan give det halve. De fleste af disse er uden for garantien, og du kan ikke rigtig vide, hvordan nogen har behandlet dem før dig, så det er altid en risiko at købe en ældre brugt bil.
Som sådan er du nødt til at foretage inspektioner før købet, hvilket kan være en bekostelig procedure, hvis du køber flere af disse som flådebiler.
Konklusion – Den nye e-Berlingo er bedre, men den ældre Berlingo giver mere mening
Den nye e-Berlingo er den klart bedre bil, da den kommer med alt, hvad du forventer af en MPV til familier i det 21. århundrede. Hvis du køber Berlingo som familiebil, giver det derfor mening at købe den nye e-Berlingo, men kun hvis du ved, hvordan man lever og bruger en elbil.
Hvis du derimod går mere op i funktionalitet, og hvis du vil bruge dem til kommercielle formål, giver det meget mere mening at vælge den ældre model, da den vil spare dig en masse penge, samtidig med at den er mere praktisk.
FAQ-afsnit
Er Citroen e-Berlingo en luksus MPV?
Med en startpris på over 30.000 euro kan e-Berlingo lige så godt være på døren til segmentet for luksus MPV’er, som er et klart skridt over Berlingo, når det kommer til kvalitet, badgeappeal og generel komfort. Elbiler har dog en højere pris end deres ICE-modstykker, og e-Berlingo er ikke anderledes.
Derfor kan vi ikke kalde e-Berlingo for en luksus MPV, da det at være en luksus MPV betyder mere af det hele.
Skal jeg købe Citroen e-Berlingo?
Inden du går i gang med at købe e-Berlingo, skal du først overveje nogle få faktorer. For det første vil jeg foreslå, at hvis du ikke har nogen erfaring med at leve med en elbil, vil jeg foreslå, at du først går efter en plug-in hybrid, bare så du kan mærke, hvad det kræver at eje en elbil.
Hvis du har erfaring nok, skal du huske på, at det ikke er godt givet ud at købe en e-Berlingo til 31.000 euro, da du for 31.000 euro kan få meget mere i næsten alle segmenter.
Giver det mening at købe brugte MPV’er?
Tro det eller ej, men de fleste mennesker derude køber kun brugte MPV’er, da det nogle gange er lige så dyrt at købe nye MPV’er som at købe en ny luksusbil. Det giver mening at købe en brugt bil, hvis du ved, hvad du skal kigge efter, og hvis du foretager alle de nødvendige inspektioner og tjek før købet.