I det seneste årti er hybridbiler blevet betydeligt mere populære både i USA og i resten af verden. Ifølge nogle få meningsmålinger er mere end 53 % af de nuværende bilister begejstrede for tanken om at købe en hybridbil eller en EV som deres næste bil. Som sådan er det vigtigt at vide, hvilken type hybridbil man skal vælge.
Diskussionen mellem konventionelle hybridbiler og plug-in-hybridbiler er lige så relevant som nogensinde, men diskussionen mellem nikkel-metalhydrid- og lithium-ion-batterihybridbiler er nok endnu vigtigere. Selv om de fleste virksomheder går over til udelukkende at anvende lithium-ion-batterier, er der stadig nogle, der er glade for begge dele.
Det er dog rigtigt, at litium-ion-batterier har flere fordele end nikkel-metalhydrid-batterier, fordi de er lettere og mere strømtætte. På den anden side er NiMH-batterier kendt for at klare sig lidt bedre, når det kommer til barske miljøer som koldt vejr, mens de også er billigere.
Li-Ion-batterier repræsenterer det næste skridt i forhold til NiMH-batterier, hvilket betyder, at de sandsynligvis vil stige i produktion, mens NiMH-batterihybriderne falder i et støt tempo. Alligevel skal du sørge for at læse denne artikel for at finde ud af, hvilken af disse to der er bedst og hvorfor.
NiMH – Nickel-metalhydrid-batterier – Fordele og ulemper
NiMH-batterier har eksisteret i lang tid, hvilket gør dem udskiftelige mellem flere forskellige enheder. Det betyder, at en enkelt batteripakke teknisk set nemt kan forsyne flere forskellige enheder med strøm. De indeholder mindre energi pr. enkelt celle, hvilket gør dem mere sikre og mindre sårbare over for hårde temperaturændringer.
De er betydeligt billigere sammenlignet med Li-Ion-batterier og har flere opladningscyklusser. Et gennemsnitligt NiMH-batteri er godt for omkring 500 til 2000 cyklusser, hvilket gør det anvendeligt i op til 5 år i gennemsnit, men dette kan variere afhængigt af mange eksterne faktorer.
De har dog en begrænset afladestrøm, hvilket gør dem ikke så potente, samtidig med at de har en høj selvafladningshastighed. Mere specifikt er selvafladning et batterifænomen, hvor batterier mister opladning, selv når de ikke er tilsluttet noget. Et gennemsnitligt NiMH-batteri kan miste helt op til 70 % af sin opladning, hvis det får tilstrækkelig lang tid.
Den potentielt største ulempe ved NiMH-batterier er, at det tager betydeligt længere tid at genoplade dem, hvilket gør dem ubrugelige til enheder som f.eks. smartphones. I betragtning af at de fleste bilproducenter nu kappes om at levere hurtige opladningstider, er det betydeligt bedre at vælge Li-Ion-batterier.
Li-Ion – Lithium-Ion-batterier – Fordele og ulemper
Li-Ion-batterier er mere sofistikerede og mere energitætte sammenlignet med NiMH-batterier, hvilket betyder, at de rummer mere energi pr. enkelt celle. Derfor anvendes de i et utal af forskellige gadgets, herunder smartphones.
De kan genoplades med en hastighed, der er op til 5 gange hurtigere sammenlignet med NiMH-batterier. Dette er vigtigt for moderne hybridbiler, fordi rækkevidden og opladningstiden er de to største kritikpunkter ved hybridbiler i almindelighed.
De har også bedre selvafladningsegenskaber, hvilket gør dem bedre til hybrider, der ikke bruges hele tiden. De er mindre og lettere end NiMH-batterier, hvilket også gør dem overlegne med hensyn til emballage, især i betragtning af at hybridbiler vejer meget mere end en almindelig ICE-bil, hvilket påvirker både smidighed og effektivitet.
Li-Ion-batterier er dog stadig betydeligt dyrere, selv om priserne falder efterhånden som tiden går. De er mere skrøbelige og mere sårbare over for hårde temperaturer. Endelig kan de ikke tømmes helt op, da det kan medføre en masse problemer for batteriet.
Bedste batterivalg til nuværende og kommende hybridbiler
Det er ret klart, at Li-Ion-batteriet er et generelt bedre valg, når det gælder hybridkøretøjer, fordi disse batterier er mere energitætte, er lettere og kan oplades betydeligt hurtigere. Det betyder dog ikke, at det er en god idé helt at afvikle NiMH-batterier.
Derfor bruger Toyota stadig NiMH-batterier til nogle af deres modeller, fordi de er billigere, og fordi det giver dem større fleksibilitet, hvis der går noget galt med litiumforsyningskæderne. Som sådan er det bedst at satse på begge batteriteknologier afhængigt af, hvad det specifikke produkt skal tilbyde.
Men når vi sætter NiMH-batterier op mod litium-ion-batterier i en frontal kamp, er litium-ion-batterier klart det bedre valg for 90 % af hybridbilerne derude.
FAQ-afsnit
Hvorfor bruger hybridproducenter ikke bly-syre-batterier?
Bly-syre-batterier er også en ret populær batteriteknologi, som har eksisteret i årtier. De er også billige at fremstille, har stor strømkapacitet, kan udskiftes mellem alle mulige apparater og tåler ekstremt godt alle former for misbrug.
De er dog endnu værre, når det gælder vægt/effekt-forholdet, hvilket gør dem ubrugelige til moderne hybridbiler. De tager alt for lang tid om at genoplade, uanset hvor kraftig opladeren er. Genopladningscyklussen er ekstremt begrænset, mens selve opladningsprocessen kræver et særligt miljø for at forhindre sulfatering.
Hvorfor vil folk have hybridbiler?
Hybridbiler repræsenterer den moderne miljøvenlige filosofi, der bliver stadig mere relevant på grund af klimaforandringerne. Regeringer rundt om i verden er opsat på at tilbyde alle mulige skattelettelser og incitamenter, hvis man vælger en hybridbil.
Nogle applikationer som f.eks. bulk company lease giver dig mulighed for at spare store beløb i form af skattelettelser, hvis du vælger en hybridflåde. Desuden er hybridbiler faktisk mere effektive, hvis du er i stand til at udnytte hybridplatformen fuldt ud.
Er hybrider bedre end elbiler?
En moderne plug-in-hybrid er et springbræt mellem en traditionel ICE-bil og en fuldgyldig EV, hvilket gør den til et perfekt valg for dem, der overvejer at gå over til EV’er, men som endnu ikke er klar til at foretage overgangen.
Elbiler er den mest avancerede og mest miljøvenlige løsning blandt alle biler på markedet, men problemerne med opladningstider, opladningsinfrastruktur og potentiel rækkevidde er stadig alt for problematiske til, at elbiler kan anvendes i massevis. Elbiler er faktisk bedre end plug-in-hybridbiler, men kun hvis man har adgang til en pålidelig opladningsinfrastruktur.