Alle Mercedes-modeller, uanset model eller segment, kræver blyfri superbenzin. 91 oktan er det absolut mindste, som Mercedes-forhandlere og serviceværksteder accepterer. Det skyldes især, at premium benzin i høj grad øger chancen for, at den Mercedes, du kører, holder meget længe.
Nogle bilproducenter kræver ikke, at du bruger superbenzin, men Mercedes og mange andre luksusmærker gør det, da brugen af superbenzin vil gavne dig i det lange løb.
Moderne Mercedes-motorer er ret komplekse og er fyldt med masser af forskellige sensorer og elektronik. For at sikre korrekt effektivitet og sammenhængskraft er premium benzin et must. Mange kunder har rapporteret, at hvis du bruger almindeligt brændstof i din bil med premium-gas, vil kontrollampen til sidst tænde for motoren.
Forskellen mellem benzin med høj oktan (premium) og lav oktan
Oktanværdi er for det meste forbundet med den tid, det tager brændstoffet at nå frem til antændelsesstadiet. Superbenzin er ikke nødvendigvis et brændstof af bedre kvalitet, det handler mere om, hvor hurtigt brændstoffet antændes. Brændstoffer med lav oktanværdi antændes langt hurtigere end brændstoffer med høj oktanværdi, og brændstoffer med højere oktanværdi har generelt en højere modstandsdygtighed over for forantændelse.
Nyere Mercedes-motorer har et højere kompressionsforhold, hvilket betyder, at motoren skaber højere forforbrændingstemperaturer. Nogle bilproducenter anvender motorer, der ikke skaber sådanne temperaturer, og det er grunden til, at de er klassificeret til almindeligt brændstof.
Hvis du bruger almindeligt brændstof i din Mercedes-motor (som oplever højere forforbrændingstemperaturer), kan det faktisk skade din motor og forårsage motorstød på grund af præ-detonationer. Det vil også sænke din brændstofeffektivitet, så der er absolut ingen grund til, at du ikke skal bruge blyfri premiumbrændstof til din Mercedes.
Almindelig brug af brændstof med lavt oktan i en Mercedes
På dette tidspunkt burde du være klar over, at du ikke bør bruge almindelig benzin på Mercedes-biler, men hvis du gør det, er det følgende, hvad der vil ske.
Når du begynder at bruge almindelig benzin, vil der ikke ske noget, men dog kun i begyndelsen.
Der er en stor misforståelse derude, som mest skyldes begreberne “premium” og “almindelig” benzin. De fleste mennesker tror, at det betyder, at den ene benzin bogstaveligt talt er premium eller bedre, mens den anden bare er almindelig eller normal. Men terminologien formidler ikke helt det rigtige budskab. Der er ikke nødvendigvis nogen “premium”-kvalitetsforøgelse, den eneste virkelige forskel er modstandsdygtigheden over for forantændelse.
Så hvis du bruger almindelig benzin i din Benz, vil du sandsynligvis opleve forantændelse, også kendt som præ-detonation. Du vil kunne høre det, hvis du lytter godt efter. Motoren laver en bankende effekt, og det lyder ikke så sammenhængende, som det plejer at lyde.
Brug af premium-brændstof med høj oktan i biler med almindelig brændstofvurdering
Men hvad nu hvis det er omvendt? Lad os sige, at din bil er klassificeret til almindelig lav-oktan benzin. Hvis du bruger premium benzin i et sådant tilfælde, vil du stort set ikke høste nogen fordele. Det eneste, der med sikkerhed vil ske, er den smerte, du vil påføre din pengepung.
AAA anslår, at bilisterne spilder op til 2 milliarder dollars om året ved at bruge overpræmium benzin på biler, der ikke er klassificeret til overpræmium benzin. Folk tror, at de passer bedre på deres biler ved at bruge superbenzin, men sandheden er, at de blot spilder penge.
Benzin og vin har meget få ting til fælles, men i begge tilfælde tror folk, at en højere pris bør diktere en højere kvalitet, men det er ganske enkelt ikke tilfældet. Hvis du er usikker på, hvilken benzin der anbefales til din bil, skal du tjekke i instruktionsbogen.
“Premium benzin sikrer højere ydelse” er en af de mest almindelige misforståelser om premium benzin. Faktum er, at motorer med højere kompressionsforhold normalt er premium-mærkede motorer, der faktisk yder mere effekt end motorer, der kræver almindeligt brændstof. Men selve brændstoffet gør absolut ingen forskel.
Fakta at vide om premium benzin
Hvor meget mere koster premium benzin?
Ifølge AAA koster superbenzin op til 60 % mere end almindeligt brændstof, eller endda mere i nogle tilfælde. Superbenzin koster mere på grund af højere niveauer af modstandsdygtighed over for forantændelse, hvilket betyder, at selve brændstoffet er langt mere raffineret sammenlignet med niveauet af modstandsdygtighed over for forantændelse i almindeligt brændstof.
Premium-gas koster også mere af miljømæssige årsager. Superbrændstof koster mere at fremstille og raffinere. Desuden dikterer lovene om udbud og efterspørgsel også, at premium benzin faktisk bør koste flere penge sammenlignet med almindeligt brændstof, fordi biler med almindeligt brændstof er et dominerende flertal.
Hvor farligt er det at banke på motoren?
Motorklopning er en følge af, at brændstof- og luftblandingen antændes af sig selv på grund af højere motortemperaturer og ikke af tændrør. Denne effekt sker normalt i samme øjeblik, som tændrøret selv også antænder brændstof- og luftblandingen. Så det, du får, er i bund og grund to forskellige eksplosioner i cylinderen i stedet for én.
Hvis dette fortsætter i længere tid, er der en chance for, at forantændelsen faktisk kan beskadige stemplerne, i nogle tilfælde endda alvorligt. Både prisen og ulemperne, der er forbundet med en sådan hændelse, er ekstremt høje. Så brug blot den værdi, som producenten anbefaler, og du burde være helt fint.
Hvad sker der, hvis jeg ved et uheld kommer dieselolie i min bil med gasmotor?
Du tror måske, at sådanne ulykker ikke sker så ofte, men det gør de desværre. Er kommer lande som USA, hvor benzin er den fremherskende brændstofmulighed, sker det ikke så ofte. Gasdyser har normalt en anden farve end dieseldyser, og de er også anderledes udformet af netop disse grunde.
Men hvis du ved et uheld kommer til at fylde diesel i din benzinbil, må du ikke køre i den. Ring til en mekaniker med det samme. Selv om det måske ser fint ud i starten, er det mest fordi du stadig kører på den resterende gas i brændstofsystemet. Dieselen er sandsynligvis endnu ikke nået frem til selve motoren.
Diesel er meget tykkere sammenlignet med benzin; det betyder, at selve pumpen vil have svært ved at pumpe diesel ind i motoren. Desuden vil filtrene også gøre det sværere for diesel at nå frem til selve motoren. Så du vil højst sandsynligt bare ende med en tilstoppet motor. Bare rolig, din motor vil dog ikke eksplodere eller noget lignende.