Næsten alle hybridbiler i dag kan køre i specifikke elektriske tilstande, hvilket teknisk set betyder, at de kan køre på elektricitet alene, men de fleste af dem kan ikke køre uden forbrændingsmotoren. Det betyder, at man skal have en fungerende forbrændingsmotor, selv når den ikke er i brug.
Nogle moderne hybridbiler med store højspændingsbatterier kan køre op til 150 miles i EV-tilstand, men de skal have en fungerende forbrændingsmotor i baggrunden. Hvis sådanne hybridbiler imidlertid ikke har en fungerende forbrændingsmotor, kan du slet ikke køre dem.
Hvorom alting er, kan nogle hybrider som Chevy Volt eller Toyota Prius faktisk køre uden en fungerende forbrændingsmotor, men det anbefales ikke, fordi det kan forårsage alvorlig skade på hybrid-drivlinjen.
De fleste hybridbiler i dag kan køre nogle få dusin kilometer i elektrisk tilstand alene, men forbrændingsmotoren bør gribe ind, når bilen har brug for mere trækkraft. Det skyldes, at forbrændingsmotoren og elmotoren er afhængige af hinanden for at opnå bedre effektivitet.
Hybridbiler i elektrisk tilstand
BMW i3 REx er en tysk hybrid hatchback, der kan køre op til 130-ish miles i elektrisk tilstand alene. Det betyder, at det 42,2 kWh-batteri, der tilbydes i i3, faktisk er tættere på en fuldgyldig elbil end på en almindelig bil med forbrændingsmotor.
Men i3 er en af de få hybridbiler, der kan tilbyde en så imponerende elektrisk rækkevidde, de fleste af dem falder i kategorien 10-50 miles elektrisk rækkevidde. For at være helt præcis er hybrider ikke engang designet til udelukkende at køre i EV-tilstand, de er udviklet til at bruge både el- og forbrændingsmotoren for at opnå en imponerende effektivitet.
Hybridbilens elektriske tilstand kan udelukkende bruges i stop-and-go-trafik, og den er mere eller mindre ubrugelig til motorvejskørsel, hvor en forbrændingsmotor stadig er langt overlegen. Toyota RAV4 er en af de mest berømte hybrid-SUV’er på planeten, og Toyota regner med, at du kan køre RAV4’eren ved lavere hastigheder i op til 42 miles.
Kørsel i en hybrid uden benzin
Som tidligere nævnt kan de fleste hybridbiler ikke køre uden benzin, fordi de er bygget på en måde, hvor forbrændingsmotoren og elmotoren arbejder sammen. De er bygget til at udfylde hinandens huller og til altid at være let tilgængelige til at give en hånd med.
Nogle biler som Toyota Prius er imidlertid bygget på en helt anden platform, der kaldes ”Parallel Hybrid System”. Det parallelle system betyder, at forbrændingsmotoren og elmotoren ikke er så tæt forbundet, hvilket gør det muligt for dem at arbejde uden hinanden.
Selv om man kan køre i en Prius uden benzin i tanken, bør dette kun bruges, hvis det er helt nødvendigt. Det betyder, at du kun bør køre bilen, hvis du har brug for at finde et sikkert sted at holde ind til siden eller for at nå et serviceværksted.
Elbiler vs. hybridbiler
Det er sikkert at sige, at hybridbiler faktisk er imponerende, men hvis du kun vil køre din hybridbil i elektrisk tilstand, så bør du bare købe en elbil. Selv om hybridbiler og elbiler er tæt på hinanden, er der nogle få tilfælde, hvor de adskiller sig væsentligt, og det kan vise sig at være afgørende, når du skal købe en ny daglig chauffør.
En elbil har ikke brug for en forbrændingsmotor, fordi hele pointen med en EV er at køre uden en sådan. Det betyder, at en EV vil være den mest miljøvenlige af slagsen, og hvis du ønsker at passe på vores elskede planet, bør du vælge en EV.
Men hvis du ikke har mulighed for at oplade din bil hver eneste dag, er en hybridbil en bedre løsning. Ud over at være mere praktisk er hybridbiler også en vendepunkt i retning af fuldstændig elektrificering. Det betyder, at hvis du ikke er 100 % overbevist om elbiler, bør du måske starte med blot en EV.
En EV-fremtid er uundgåelig, men nu er tiden endnu ikke inde til at gå helt over, og derfor er en hybrid måske en bedre idé. Det er dog værd at nævne, at en EV er en langt mere interessant mulighed, da langt de fleste hybridbiler derude er ret kedelige og ret langsomme.
FAQ-afsnit
Hvad er fordelene ved en hybridbil?
Hybridbiler er designet til at spare dig penge i det lange løb, hvis du kan udnytte hybrid-drivlinjen fuldt ud. De er langt mindre forurenende sammenlignet med biler med forbrændingsmotor, og de er som regel mere jævn og støjsvage. Desuden har hybrider tendens til at være mere sikre, fordi de tilbyder avancerede sikkerhedsteknologier og ekstra vægt.
Ud over at være ubesværet af ”range anxiety” kan hybridbiler lige så godt være den bedste drivlinemulighed at købe lige nu. Elektromobiler er ikke nået dertil endnu, og det ser ikke ud til, at de vil være der foreløbig, især hvis man bor i et land, der endnu ikke har en avanceret opladningsinfrastruktur.
Hvad er ulemperne ved en hybridbil?
Hybridbiler har en tendens til at være op til 20 % dyrere sammenlignet med almindelige biler med forbrænding. Ud over at være dyrere at købe er de potentielt også dyrere at vedligeholde og reparere. Desuden koster de også flere penge at forsikre, fordi de har ekstra komponenter, som er sarte i deres konstruktion.
At købe en hybridbil betyder, at du ønsker at spare nogle penge på brændstof, samtidig med at du ikke forurener så meget som en konventionel bil ville gøre. Hybrider er dog kun gode i bytrafik med stop-and-go-trafik, og for at være ærlig har du alligevel ikke engang brug for en bil i store byområder.
Skal jeg købe en hybridbil i 2021?
Det afhænger af, om du kan bruge den til det, den skal bruges til. Hvis du virkelig har til hensigt at lade den op, når det er nødvendigt, og du også har tendens til at bruge størstedelen af dine daglige kørselsopgaver i byen, bør du købe en hybridbil, fordi den sandsynligvis vil spare dig penge i det lange løb.
Hvis du på den anden side ikke er i stand til at bruge en hybridbil til det, den er lavet til, så lad være med at gøre dig umage og vent bare, til du er i stand til at bruge den som sådan. Det er højst sandsynligt, at vi om et årti eller to alle sammen alligevel vil bruge hybrider og EV’er.