Volvo ønskede at fokusere på andre modeller, så de stoppede med at fremstille C30. I 2013 meddelte Volvo officielt, at de ville stoppe med at fremstille C30 for at “bedre positionere Volvo til fremtiden og den næste fase af vores model”. Dette skyldtes sandsynligvis det lave salg af C30, da den kun solgte omkring 4500 enheder årligt.
Alt om Volvo C30
C30 havde sin debut i 2006 på Paris Motor Show, og den var tilgængelig i USA i 2007. Volvo introducerede den som en premium kompakt hatchback. Den havde to motorvarianter: en rækkemotor med fire og en rækkemotor med fem motorer. Den platform, der blev brugt i denne bil, var Volvo P1-platformen.
Modeller
Volvo introducerede flere modeller over hele verden, men i USA havde de kun to udstyrsniveauer til rådighed. De lancerede også et R-design senere i 2008. I USA var der kun benzinbaserede modeller, og der var kun én generation, men den fik mange store opgraderinger.
C30 havde også en specialudgave i USA ved navn Boston Red Sox edition i 2008. Der var også en ydelsesudgave, der blev lavet af Polestar og Volvo i fællesskab. Den havde softwaremodifikationer, der forbedrede bilens ydeevne fra 227 hk til 250 hk.
I 2010 annoncerede Volvo også C30 DRIVe Electric-modellen, som var en konceptbil i begrænset produktion og fuldt elektrisk. Den elektriske model havde en 24 kWh lithium-ion-batteripakke med en 82 kW elmotor. Bilen havde en anslået rækkevidde på 93 miles og kunne køre fra 0 til 50 km/t (0-31 mph) på kun 4 sekunder.
Pålidelighed
Volvo anses for at være et af de mest pålidelige luksusmærker i bilverdenen. C30 blev også berømt på grund af sin uforgængelige struktur og pålidelighed. Klapvognen var berømt for sin generelle holdbarhed, sikkerhed og pålidelighedsfaktorer.
Den havde en samlet pålidelighedsscore på 70,65, hvor den gennemsnitlige pålidelighedsscore er 57. Den havde også en overkommelig vedligeholdelsespris på omkring 720 USD. Alt dette gjorde C30 til et strålende, pålideligt valg for folk at købe på det tidspunkt.
Sikkerhed
Som det er tilfældet med alle Volvo’er, havde C30 også tidens bedste sikkerhedsfunktioner. Sikkerhedsfunktionerne var et stort højdepunkt for bilen. IIHS tildelte også C30 prisen Top Safety Pick til C30. Den havde Volvos Intelligent Driver Information System, som hele tiden overvågede førerens opmærksomhed. Bilen havde de andre følgende sikkerhedsfunktioner:
- Blindspot detection system
- Anti-lock bremsesystem
- Piskesmældsbeskyttelsesanlæg
- Fire forskellige stålkvaliteter til fordeling af kollisionsenergien
- System til beskyttelse mod sidekollision
- Elektronisk stabilitetsprogram
- System til styring af trækkraft
- Airbags og oppustelige gardiner
Ophør af C30
Volvo bekræftede C30’s ophør i 2013. Volvo meddelte, at de stoppede produktionen af C30 for at gøre sig klar til Volvos fremtid og gøre plads til deres nye planer og modeller. Det lave salg af bilen har dog helt sikkert haft indflydelse på beslutningen om at indstille bilen.
Bilen havde det bedste salg i 2008 med kun 4299 solgte enheder. Dette tal fortsatte med at falde hvert år. I 2009 solgte Volvo kun omkring 4266 enheder. Tallet faldt drastisk i 2010 med kun 2906 solgte enheder. Til sammenligning solgte dens konkurrent, MINI Cooper hatchback, i alt 28 067 enheder i 2011.
Problemer med C30
Det første store problem med bilen var dens pris. Den var langt dyrere end dens andre konkurrenter som MINI Cooper hatchback eller Volkswagen GTI. Bilens prisskilt var 26.395 dollars, hvilket var ret dyrt for en hatchback. Bortset fra det er bilen stadig ret solid, hvis du ønsker at købe en brugt C30. Nogle mindre problemer dukkede stadig op ved omkring 80-120k miles som:
- Suspension
- Tandrem
- Kontrolarme
- CV-støvler
- Tandrem
- Vandpumpe
Motorsport
En racerbilsversion af C30 blev designet i 2010 som STCC-Volvo. I 2011 brugte Polestar-raceteamet Volvo C30 DRIVe som deres primære racerbil. De havde et godt løb i FIA WTCC Race of Belgium 2011. I 2011 vandt C30 fem løb i Pirelli World Challenge-sæsonen.
C30 electric blev nummer et i Michelin Challenge Bibendum-rallyet på 130 kilometer i Michelin Challenge Bibendum-rallyet og vandt også priser for håndtering. C30 var også med i WTCC-sæsonen 2011. Alt i alt havde den en god motorsportskarriere.
Fremtiden med den nye C40
C30 blev udgået i 2013, men den blev erstattet af Volvo V40 med sin anden generation. V40 blev derefter også udgået i 2019 på grund af Volvos fokus på elektrificering af bilerne. Den helt nye Volvo C40 er dog klar til at erstatte V40, og den bliver den ultimative efterfølger til C30 i 2022.
FAQ
Laver Volvo biler med hatchback?
Volvo lavede tidligere hatchbacks som V40 eller C30. Disse biler var ret berømte hatchbacks fra Volvo. Det var hatchbacks i luksus- og luksuskvalitet med god køreegenskaber og god brændstoføkonomi. Volvo indstillede dem og har i stedet skiftet fokus til elbiler og elektrificering.
Hvorfor kan folk lide hatchbacks?
Der er mange grunde til at elske små hatchbacks sammenlignet med store sedans eller SUV’er. Først og fremmest er de små, så de kan passe ind overalt. Hvis du bor i en by, hvor pladsen er meget vigtig, er hatchbacks nemme at håndtere. De har også bedre loftshøjde end sedans.
Håndteringen er også bedre i hatchbacks på grund af deres lille størrelse. Hatchbacks er ret fleksible med hensyn til at transportere personer og last. Du kan få plads til din last inde i bilen ved at klappe bagsæderne ned, og bagsæderne er som regel også rummelige. Hatchbacks bruger også mindre brændstof, hvilket er økonomisk.
Er Volvo C40 en god bil?
Volvo C40 recharge er Volvos første fuldt elektriske køretøj nogensinde. Det er en elbil af førsteklasses kvalitet, og den har en anslået rækkevidde på omkring 200+ miles. Bilen understøtter også hurtig opladning, og den kan oplades fra 10 % til 80 % på kun 33 minutter med en hurtigoplader. Den har en god acceleration og kan køre fra 0 til 60 mph på kun 4,5 sekunder. Alt i alt er det en god bil at købe.