For nogle er det at sammenligne elbiler og benzinbiler som at sammenligne æbler med appelsiner. Men for andre er sammenligningen helt naturlig, fordi elbiler er noget af et nyt skridt i bilindustrien. Vi er kun i begyndelsen af EV-æraen, og der er masser af forskellige fordele ved en EV.
ICE-biler (forbrændingsmotorer) bliver mere og mere sjælløse takket være de stadig mere restriktive emissions- og støjregler. Og om nogle få årtier vil vi måske endda mene, at ICE-biler er levn fra fortiden, en for længst glemt trædesten på vej mod en renere fremtid.
Efterhånden som infrastrukturen for elbiler forbedres, og priserne på elbiler begynder at falde, vil den virkelige overgang finde sted. Men selv nu, hvis du ønsker at være fremtidens fyrtårn, giver det dig allerede en masse fordele at købe en EV-bil.
Prisbillighed af EV’er
Lige nu er der ikke så mange EV-muligheder derude, men EV’er bliver langsomt mindre og mindre dyre at købe, vedligeholde og reparere. EV’er kvalificerer dig også til masser af statslige skattelettelser og tilskud, og de er også enklere konstrueret, hvilket betyder, at de er nemme og billige at reparere.
EV’er byder ikke på mange bevægelige dele, og de bevægelige dele er det første, der slides på en ICE-bil. Desuden kræver EV’er ingen olieskift, ingen smog-test, og en EV’s levetid vil højst sandsynligt overgå en ICE-bils levetid.
Det miljømæssige aspekt
Den vigtigste drivkraft for EV-industrien er sandsynligvis ”manglen” på skadelige konsekvenser for miljøet. Produktionen af EV’er er ikke CO2-neutral, og det er et faktum. Men EV-produktionen bevæger sig langsomt mod en mere CO2-neutral og miljøvenlig fremtid.
Elbiler er en lovende start på en global indsats mod klimaændringer. Udstødningsemissionerne er ikke eksisterende, og der er ingen beskidte brændstoffer, der forurener miljøet. Det er også værd at nævne, at nogle byer kræver, at man skal betale en trængselsafgift i bymidten, og en EV er ikke forpligtet til at betale sådanne afgifter.
Komfort
Næppe nogen kan sige, at en Rolls Royce, en Bentley eller endda en Mercedes S-klasse ikke er komfortabel og støjsvag. Mærker som Rolls Royce bruger en enorm mængde F&U på at lave aktive motorophæng og masser af andre midler til at modvirke motorens vibrationer og støjforurening.
En elbil har ingen motorlyd, hvilket betyder, at der teoretisk set ikke er behov for sådanne ekstraomkostninger i elbilsindustrien. Elbiler har også masser af drejningsmoment på ethvert tidspunkt, hvilket også er en fordel for en behagelig køreoplevelse.
Ydelse
Ydelsen er nok en af de største differentierende faktorer mellem elbiler og biler med forbrændingsmotor. Elmotorer producerer 100 % af strømmen når som helst og hvor som helst. Mens en forbrændingsmotor på den anden side skal nå et bestemt omdrejningsområde, før den kan producere maksimal effekt.
Det betyder, at en elbil vil give dig 100 % kraft på ethvert tidspunkt, mens en bil med forbrændingsmotor vil give dig maksimal kraft i et bestemt omdrejningsområde. Alt dette betyder, at en elbil altid vil være mere lydhør og hurtigere til at accelerere, og det kan en ICE-bil simpelthen ikke matche.
EV-privilegium
”EV Privilege” er et nyt begreb, der er lavet for at beskrive alle de fordele, du får som EV-ejer sammenlignet med en ICE-bil til daglig. Gratis offentlig opladning, særligt tildelte parkeringspladser til elbiler, særlige kørebaner til elbiler – alle disse aspekter er langsomt ved at blive en af de største motiverende faktorer for at overveje en elbil som din næste bil.
EV’er er også fritaget for mange forskellige afgifter i byerne, såsom de førnævnte trængselsopladere, og de kan også køre gennem nogle bycentre, mens ICE-biler simpelthen ikke kan på grund af forureningsregler.
Lav vedligeholdelse
Elbiler har færre bevægelige dele sammenlignet med en ICE-bil. Det betyder blot, at sliddet af disse dele ikke er så hyppigt eller intenst. Elbiler har ikke brug for olieskift, ingen kontrol af gearkasse eller påfyldning af trans-olie, og takket være den regenerative motorbremsning holder elbilens bremser også meget længere.
Den største bekymring ved en EV er batteriet, da batteriet kan koste titusindvis af dollars, men de er normalt under garanti i 8-10 år/100k miles, så mens de er nye, er EV’er billigere at drive, betydeligt billigere.
Statstilskud og skattelettelser
En af de største motiverende faktorer for at overveje en EV er også de offentlige tilskud og skattelettelser, hvis du vælger at købe en ny EV. Nogle lande kan yde tilskud på 10, 20, 30 eller endda 50 % af prisen, hvilket er en stor grund til at overveje en EV.
Ud over sådanne statstilskud tilbyder nogle lande også rabat på registrering og forsikringer, eller de gør dig berettiget til alle mulige former for skattegodtgørelse. Du bør orientere dig om, hvad dit land kan give dig, hvis du vælger en EV.
FAQ-afsnit
Er EV’er nemmere at leve med?
Ikke rigtig. EV-infrastrukturen er ikke avanceret nok til det meste af planeten, og det giver kun mening at eje en EV, hvis du kan oplade den derhjemme uden problemer. Elbiler lider under rækkeviddeangst og lange “tankninger”, og det gælder især, hvis du overvejer at bruge en elbil til længere ture.
Der er mange spørgsmålstegn, når det gælder reservedele og gensalgsværdi, da batterierne er komplicerede og dyre at udskifte. Det er nok bedre at vente et par år med at købe en EV, hvis man kun ejer en enkelt bil.
Er elbiler bedre end hybridbiler?
Lige nu synes hybrider at være den bedste løsning, hvis du rejser lange afstande, men stadig ønsker en miljøvenlig transportanordning. Hybrider er den perfekte mellemvej, før overgangen til elbiler begynder at finde sted i større skala.
Hybrider skal også oplades regelmæssigt, hvis du vil udnytte alle fordelene ved deres prisbillighed og effektivitet. Hybrider er langsomt begyndt at omfatte det meste af bilindustrien, og nu er det perfekte tidspunkt at overveje en hybridbil.
Er biler drevet af fossilt brændstof nær slutningen?
Lige nu er ICE-biler ikke i nærheden af enden. EV-infrastrukturen er ikke klar, og brugervenligheden er stadig ikke sammenlignelig. ICE-biler tager 5 minutter at tanke op og giver dig hundreder og atter hundreder af kilometer rækkevidde på et øjeblik.
Reservedele er let tilgængelige, og slitageaspektet ved en ICE-bil er veldokumenteret. Mange producenter forventer, at ICE-biler vil ophøre med at blive produceret i løbet af det næste årti eller to, men det er stadig ret ambitiøst og svært at opnå.