Porsche anses for at være et af de førende mærker, når det gælder sportsvogne, men Porsche tilbyder også nogle få mere “almindelige” luksusmodeller som Panamera eller SUV’erne Macan og Cayenne. Men ikke alle Porscher er lige gode, og værdiforskellen mellem nogle sammenlignelige modeller er ret stor.
Ældre luftkølede 911’ere er steget kraftigt i værdi i de seneste år på grund af den luftkølede motor, som af mange anses for at være Porsches topmotor. De fleste nyere vandkølede 911’ere klarer sig ikke så godt, bortset fra nogle få modeller i begrænset oplag fra GT/R-familien.
Boxster/Cayman-modeller af første generation er også ret billige i dag, det samme gælder for ældre Cayenne- og Panamera-modeller. Det skyldes især, at produktionsantallet af disse biler er milevidt højere end for alle 911-modeller.
Macan/Taycan-modellerne er begge forholdsvis nye, men om nogle få år kan begge disse modeller også blive kraftigt nedskrevet, mest afhængigt af produktionstallene.
Luftkølede 911’ere
Luftkølede 911’ere er utroligt populære, og mange Porsche-purister betragter dem som brød og smør i hele Porsche-udvalget. Disse 911-modeller nyder kultstatus blandt ældre Porsche-entusiaster, og udbuddet af ældre luftkølede 911’ere kan simpelthen ikke matche efterspørgslen.
Produktionsantal, tidløst design, lav vedligeholdelse, fantastisk dynamik og køreoplevelse er nogle af grundene til, at disse Porscher er steget voldsomt i værdi de seneste år. En luftkølet 911 er den mest eftertragtede klassiker i hele bilverdenen, ikke kun mellem de forskellige Porsche-modeller.
Kærligheden til luftkølede 911’ere blev mest tydelig med lanceringen af Porsche 911 996 i 1998. 996 omdesignede 911’erens udseende og mekanik fuldstændigt, de luftkølede motorer er blevet skiftet ud med en mere konventionel vandkølet motor, og 996 er nu den billigste 911-model, som kan købes for helt ned til 15.000 kr.
Vandkølede 911’ere
Som tidligere nævnt var 1998 året, hvor Porsche foretog overgangen til vandkølede motorer i 911-modellerne. Den første model var 996, og nu anses 996 for at være en af de dårligste 911-modeller i historien på grund af motoren, designet og især ”kogte æg’-forlygterne.
Men 997-generationen var en af de mest kommercielt succesfulde Porsche 911-modeller nogensinde, selv uden luftkølet motor. Brugte 997’ere kan nu købes for omkring 20-30.000 dollars for en brugt model på begynderniveau. Disse priser er stadig ret lave i betragtning af 911’erens oprindelige markedsplacering.
991-generationen 911 er stadig en ret moderne bil til at opleve noget væsentligt værditab. 991’erne, især den faceliftede version 991.2, byder på en masse moderne teknologi, men overgangen til motorer med tvungen induktion vil helt sikkert ikke klare sig godt på lang sigt.
Men begrænsede udgaver af alle Porsche 911-generationer som GT3, GT3RS, GT2, GT2RS, 911R-modellerne eller GT3 Tourings holder sig stabilt på brugtmarkedet. 911R-modellerne stiger endda i værdi, fordi de har det laveste produktionsantal blandt de førnævnte 911-modeller i begrænset oplag.
Porsche Cayenne, Macan, Panamera
Alle tre af disse modeller er primært luksusbiler. Og alle dyre luksusbiler taber mest i værdi. Det er ikke kun en Porsche-ting, for 10-25 år gamle Bentley-, Maybach-, Audi-, Audi-, BMW-, Land Rover-, Jaguar-, Mercedes- og endda Rolls Royce-modeller oplever en værdiforringelse på op til 90 %.
Tidløs luksus er svær at få, fordi mange luksusbiler er drevet af moderne teknologi, og alt, hvad smart teknologi kan gøre efter et par år, er at datere bilen yderligere. Alle de moderne skærm- og lynteknologier, der definerer en moderne luksusbil, vil i sidste ende blive sidste generation af teknologi, hvilket betyder, at værdien af sådanne biler går nedad.
En anden grund til, at de fleste luksus Porsche-modeller mister et ton af værdi efter et par år, er, at produktionsantallet af disse enheder er meget større sammenlignet med andre mere sportslige Porsche-modeller. For at give et lille glimt af sammenhængen producerede Porsche i 2013 omkring 34k 911-modeller og hele 80k Cayenne-modeller.
Og efter et stykke tid fordamper efterspørgslen på Cayenne-modeller simpelthen, hver gang der kommer en ny Cayenne-model. Det samme gælder for Panamera, Macan er stadig ret ny, men den samme effekt vil sandsynligvis plage Macan om et par år.
FAQ-afsnit
Er de billigere Porsche-modeller dårlige biler?
Ikke nødvendigvis, 996-generationen 911 er en ret kompetent sportsvogn, især i forhold til prisen. Inden for 911-modellerne er 996’eren helt klart et sort får, men sammenlignet med konkurrenter til samme pris er 996’eren et røverkøb. Det handler om perspektivet, 996 er lidt af en tjener i himlen, men en konge i helvede.
Ældre Porsche Cayenne- og Panamera-modeller er også langt fra dårlige på nogen måde, de er faktisk også ret overlegne i deres respektfulde prisklasse. Men selve prisen fortæller kun halvdelen af historien, for vedligeholdelsesomkostningerne for disse modeller er stadig lige så høje som da disse biler var nye.
Vil markedet for luftkølede 911’ere nogensinde holde op med at stige i værdi?
Nogle markedseksperter mener, at markedet for luftkølede 911’ere har nået en slags plateau i de seneste år efter årtier med konstante prisstigninger. Det skyldes sandsynligvis ikke, at folk pludselig har indset, at de luftkølede 911’ere ikke er lige så gode, men sandsynligvis fordi priserne allerede har nået stratosfæren.
Et velrenommeret forsikringsselskab ved navn Hagerty har for et par år siden udtalt, at boblen på markedet for luftkølede 911’ere er ved at komme til en tilstand af langsom deflation. Årsagen til dette kan ikke fastslås præcist, men mange eksperter mener, at det sandsynligvis skyldes en stor mængde ”ikke så perfekt vedligeholdte” luftkølede 911’ere, der sælges til færre penge end normalt.
Hvilke Porsche-modeller er sikre på at blive ved med at blive værdsat i de kommende år?
Nu er det et spørgsmål, som ikke kan besvares helt korrekt, især fordi markedet kan svinge i begge retninger på grund af mange uforudsete og oftest uheldige begivenheder. Men den generelle tommelfingerregel er – En ældre luftkølet 911 i begrænset oplag, som f.eks. en 911R eller en 911 RS i uberørt stand, vil aldrig stoppe med at stige.
Desuden har Carrera GT en særlig plads i mange entusiasters hjerter på grund af den hørbart dejlige V10-motor, det tidløse udseende og det begrænsede produktionsantal. Desuden er der kun få Porsche-modeller, der nævnes så ofte som Carrera GT, så man kan ret sikkert sige, at Carrera GT kun stiger.