Skønhed ligger i beskuerens øje, og selv om næsten alle kan synes, at en bil ser forfærdelig ud, betyder det ikke, at andre nødvendigvis er enige i det. Når det er sagt, handler denne artikel mest om, hvorfor nogle mennesker mener, at visse biler fra 80’erne var ret grimme.
Grunden til, at så mange 80’ernes biler var grimme, er, at oliepriserne steg, at konkurrencen blev hårdere, og at verden blev introduceret til mainstream unibody-bilkonstruktioner. Målet var at lave billigere og lettere biler, hvilket betød bedre effektivitet og et ret kasseagtigt designsprog med flade paneler.
Senere i 90’erne begyndte computerne at tage over, hvilket betød, at man kunne forme karrosseripaneler på mange interessante måder, hvilket resulterede i et kurvet designsprog. Enkelhed var også en fremtrædende faktor, når det gælder 90’ernes design, og det er retfærdigt, for mange 80’ernes biler var det stik modsatte.
80’erne var en periode, hvor dristigt attraktivt design var målet for mange producenter, hvilket betyder, at de enten formåede at gøre det på den rigtige måde, eller også formåede de slet ikke at gøre det. For at illustrere emnet yderligere har vi opstillet en række af de værste bildesigns fra 1980’erne.
1987 Nissan Pulsar NX
Tilbage i 1980’erne var designafdelingen i Nissan ganske underholdende. Af en eller anden grund regnede de med, at et design med udskiftelige bagklapper på en stationcar var det, som den brede offentlighed higede efter. Men ikke nok med at dette design var direkte grimt, denne ”funktion” var der absolut ingen, der ønskede.
Konceptet var at gøre det muligt at vælge mellem en mere stationcar-agtig bil eller en halvfærdig hatchback. Fronten ser ud som om den er designet af en sjælløs mand, for der er absolut ingen følelser overhovedet. Hjulene lignede plader, og alt andet var fuldstændig kedeligt og livløst.
1989 Nissan S-Cargo
I forlængelse af Pulsar NX er det endnu en gang tydeligt, at 80’ernes design Nissan-afdeling måtte være i lidt af en komedierolle, for S-Cargo minivanen(?) så ud som om den var designet af en 3-årig. Hvem siger, at japanerne ikke har humoristisk sans, for “Åh, jeg forstår det – det er en varevogn, der ligner en snegl, og I kaldte den S-Cargo!”-vittigheden nåede bogstaveligt talt at blive produceret.
S-Cargo skulle være en slags hyldest til den legendariske Citroën 2CV, men det ser ud til, at de er gået ud på ukendt territorium, da de designede den. Det er uretfærdigt at grille en bil og en designafdeling så meget, men vittigheden er tydeligvis stadig i høj kurs.
1985 Subaru XT
Dette er den sidste japanske bil, der kommer med på denne liste, men vær opmærksom på, at der er mange andre japanske designfejl fra 80’erne. For fuldt ud at forstå designfilosofien bag XT’en skulle du blot købe en lineal med lineal for at forstå den fuldt ud. Der er ikke en eneste kurve på XT’en, selv Lamborghini Countach havde flere kurver end XT’en.
Hjulindstillingen lignede en casinoterning, og interiøret var endnu mere forfærdeligt end det ydre. Subaru XT havde det dårligst udseende bilrat nogensinde, uden skyggen af tvivl. Resten af interiøret, herunder gearstangen, var stort set det samme som resten, grimt og direkte mærkeligt.
1983 Chrysler LeBaron Town & Country
Chrysler Lebaron er faktisk en ret anstændig bil for sin tid, men cabrioletudgaven af Town & Country var noget andet. Af en eller anden grund besluttede Chrysler at udstyre bilen med falske træbeklædningspaneler i plastik, hvilket ærligt talt var en af de mærkeligste beslutninger om bildesign fra 80’erne.
For at gøre tingene endnu værre brugte så mange ægte premium-bilproducenter polerede interiørtræsbeklædninger af høj kvalitet, men Chrysler havde en anden idé.
1985 Alfa Romeo Milano
Det kan måske komme som en overraskelse, at en italiensk producent ender på en liste over ”grimmeste biler”, især fordi Alfa Romeo er et mærke, der er bredt kendt for sit udtryksfulde og næsten altid smukke design. Der er en løbende vittighed om, at en CAD-maskine gik ned, da de designede denne bil, og det forstår jeg godt.
Når man ser på sideprofilen, ser bilens bagende ud som om, den er styrtet ned. Hjulene lignede også plader, og fronten var ekstremt kedelig. Det er stadig uklart, hvad der skete, og hvorfor Alfa overhovedet besluttede at udgive Milano, især efter at de opkaldte den efter en berømt by i Italien.
FAQ-afsnit
Hvad er de flotteste biler fra 1980’erne?
80’erne var en underholdende periode, og selv om der er mange designfejl, som stammer fra 80’erne, er der også flere 80’er-biler, som ofte betragtes som nogle af de smukkeste biler nogensinde. Ferrari F40 og Lamborghini Countach er vel nok de fedeste og flotteste superbiler fra 80’erne.
Hvad angår de mere ”tilgængelige” biler, er Renault Turbo 5, BMW E30 M3 og Corvette C4 bredt betragtet som 80’ernes bildesign-højdepunkter.
Hvilken 80’er-bil er den mest ikoniske af dem alle?
At vælge en enkelt 80’er-bil som den mest ikoniske er en vanskelig ting at gøre. For mit vedkommende hælder jeg til F40 eller Countach, men det er svært at sige, at DeLorean ikke er den mest ikoniske bil fra 80’erne.
Ferrari Testarossa og Buick GNX er også biler, der definerede denne periode, så det virker umuligt at vælge den mest ikoniske bil. Jeg er dog forudindtaget i forhold til superbiler, og det er kun rimeligt at konkludere, at DeLorean for den brede offentlighed er den mest ikoniske 80’er-bil derude.
Hvad var den mest populære, mest solgte bil tilbage i 80’erne?
Tilbage i 80’erne dominerede Ford noget af en salgsliste med Escort og Fiesta, da der blev solgt mere end 2,8 millioner af dem tilsammen. Ford Sierra var også yderst populær med næsten en million solgte biler, og salget af Cortina nåede næsten op på 500.000 enheder.
Ud over disse Ford-modeller var Vauxhall Cavalier og Austin Metro også ekstremt populære med omkring 1 million solgte enheder hver.