Hvorfor er benzinmotorer bedre end elmotorer?

Elmotorer er et stort skridt opad i forhold til traditionelle forbrændingsmotorer, når det gælder effektivitet og vedligeholdelse. Men elbiler er ikke perfekte, og de mangler på nogle områder i forhold til biler med forbrændingsmotorer, nogle gange så meget, at de faktisk virker som en forringelse.

Vi står i begyndelsen af en ny æra inden for bilisme, nyere biler vil oftere og oftere begynde at tilbyde elektriske drivlinjer, og ICE vil langsomt blive mindre og mindre spændende og dyrere at køre. Men hvis vi går helt over, er der nogle aspekter, der er værd at tale om.

Det er endnu ikke tid til at give slip på ICE, for vi er ikke engang nærmest klar. Infrastrukturen er i sin vorden, og teknologien udvikler sig hurtigt. Der er et væld af grunde til, at en forbrændingsmotor er bedre end en elmotor.

Rækkevidde

En af de mest åbenlyse forskelle mellem en bil med forbrændingsmotor og en elbil er nok rækkevidden. Moderne EV’er er gode til op til 300 påståede miles rækkevidde, men i virkeligheden er rækkevidden næsten altid kortere. Den måde, du kører på, udetemperaturen, den hastighed, du kører med, din vægt…

Alle disse aspekter kan ændre din forventede rækkevidde drastisk, og de fleste mennesker leder efter en oplader meget tidligere end påstået. På den anden side giver en ICE-bil flere hundrede kilometer på en enkelt tank, og det er nemt og – vigtigere endnu – hurtigt at fylde den op.

Opladning/påfyldning af brændstof

Hvis du løber tør for brændstof, skal du blot tage hen til en nærliggende tankstation, åbne benzindækslet, fylde bilen med benzin, lukke den, gå hen og betale, og så er du på vej igen. Hele denne proces kan tage dig i gennemsnit 3 til 10 minutter, og der er masser af tankstationer overalt.

  Bedste bil til golfspillere

På den anden side af spektret er du, hvis du ejer en elbil, meget afhængig af opladningsnettet i dit område og dets tilgængelighed og funktionalitet. Det betyder, at det kun giver mening at eje en EV, hvis du oplader den hjemme, alt andet er bare en smule for usikkert at stole på.

Brændstof/ladestandernetværk

Som tidligere nævnt er vi stadig på et 1000:1-forhold mellem brændstof og ladestationer, og antallet af EV’er på vejene stiger hurtigt. Desuden er der masser af forskellige opladningsfirmaer med specifikke apps og betalingsmetoder, og mange af dem fungerer ofte ikke efter hensigten.

Forskellige opladningshastigheder, opladere, der ikke er i orden, en trafikprop med to biler til en oplader eller en person, der har parkeret sin BMW på en udpeget EV-parkering, er alle de sædvanlige dagligdags EV-ejerskabssager. Dette kan bare ikke sammenlignes med at tanke din bil på en gazillion af tankstationer i nærheden.

Tid

Den nok største differentierende faktor mellem en EV og en almindelig bil med forbrændingsmotor er den tid, du spilder på EV-specifikke dagligdags ting. Opladning til 80 % kapacitet i bedste fald tager normalt omkring 30 minutter, og det tager endnu længere tid at vente på en oplader.

Dette er især tydeligt, hvis du tager på en lang biltur. Hvis du tager på en tur på 1.000 km, skal du i bedste fald regne med mindst 4 opladningsstop for de fleste elbiler. Det betyder yderligere 2-4 timer ekstra på vejen, hvis du ikke planlægger derefter, og hvis en oplader altid er let tilgængelig.

Batterier

Generelt bør vedligeholdelse af EV’er være billigere sammenlignet med en ICE-bil. Men batterier har en tendens til at blive slidt, og efter et par år skal de måske endda udskiftes. For ikke så længe siden lå batteriomkostningerne på omkring 1000 USD pr. kWh, i dag koster de ikke så meget, men de vil helt sikkert gøre et stort indhug på din bankkonto.

  Hvad er den langsomste bil i verden

Ifølge et par legitime Tesla-ejerfora koster et Tesla Model 3-batteri 190 dollars pr. kWh. Hvis du ganger det med Model 3’s samlede ydelse, står du med en regning på 10-12.000 dollars. Men hvis det lykkes dig at beskadige batteriet på et tidligere tidspunkt, kan udskiftningsregningen blive horribel.

EV’er er ikke helt så miljøvenlige

I modsætning til hvad mange tror, er EV’er heller ikke så miljøvenlige. Selv om tanken om en CO2-neutral produktion er lige så relevant som nogensinde, er elbiler på nuværende tidspunkt afhængige af masser af fossile brændstoffer under hele produktionen, men det er der ingen, der plejer at nævne.

Det burde naturligvis ændre sig i de kommende år, men lige nu kommer hele 67 % af USA’s elektricitet fra gamle beskidte fossile brændstoffer. Ifølge den amerikanske Energy Information Administration ser det ud til, at EV’er er afhængige af fossile brændstoffer i hele bilens levetid, selv om det ser ud til, at slutkunden ikke gør det.

Bilentusiaster

Ingen kan benægte den absurde 0-60 mph-tid for en Rimac C_Two, en Aspark Owl eller en Tesla Roadster. Men du er faktisk i stand til at benægte spændingen ved en EV ud over det. EV’er er lydløse, robotiserede, og de lider også på toppen.

EV’er tilbyder ikke et så bredt spektrum af identitetsdefinerende aspekter af drivlinen som almindelige ICE-biler gør. Uden lyd og specifik kraftudnyttelse og drejningsmomentkurver er alle elbiler ens. Og de fleste benzinister frygter, at fremtidens superbil vil have alt, men ikke en sjæl.

  Hvad er det bedste pendlerkøretøj?

FAQ-afsnit

Er vi klar til elbiler?

Nogle dele af verden er mere klar end andre, men generelt er vi det ikke. Vi mangler stadig at udvide vores viden om batterier og opladning, før elbilerne tager overhånd. Nogle bilproducenter planlægger at indstille produktionen af ICE-biler inden 2030. Men det er temmelig ambitiøst.

Hvad får vi ud af EV’er?

Hvis de er udformet og udviklet korrekt, vil elbiler hjælpe os til at forstå, at vi bør passe på vores miljø. Elbiler vil også vise os, at man ikke behøver en hyperbil til en million dollars for at køre fra 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Elbiler vil vise os mange ting, men først når vi er gået helt over til det.

Vil ICE-biler blive forbudt i fremtiden?

Det er endnu uklart, om ICE-biler rent faktisk vil blive forbudt i fremtiden, men det ser ikke ud til at være tilfældet. Måske vil salget af nyere ICE-biler blive forbudt, men alle de biler, der kører på vejene nu, vil sandsynligvis blive der, hvis de overholder alle sikkerhedsstandarderne.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z