Hvis du vil have din bil til at fungere optimalt i længst tid, skal du sørge for at udføre al din regelmæssige vedligeholdelse i henhold til producentens eller forhandlerens anbefalinger. På den måde sikrer du, at din bil får den rette behandling, hvilket betyder, at du maksimerer din bils potentiale.
Det er en del af den regelmæssige vedligeholdelse at tilsætte korrekt kølevæske til din bil, men mange mennesker er usikre på, hvilken type kølevæske de skal vælge, fordi der findes flere forskellige muligheder. Det er nødvendigt at udføre en grundig motor-kølevæskespuling hver 30.000 miles eller deromkring, for at din bil kan holde sig kølig i alle slags miljøer.
Der er mange forskellige faktorer, som du skal overveje, når du vælger den rigtige kølevæske, såsom bilens mærke og model, hvor gammel din bil er, og hvor du plejer at køre den. Uanset hvad kan du vælge mellem kølemiddel med uorganisk additivteknologi, kølemiddel med organisk syre-teknologi, kølemiddel med hybrid-syre-teknologi osv.
Den bedste måde at finde ud af, hvilken kølemiddel din bil har brug for, er at søge efter oplysninger om kølemiddel i instruktionsbogen. Hvis du ikke har en instruktionsbog ved hånden, kan du også forhøre dig om det rigtige kølemiddel direkte hos din forhandler.
Motorens kølevæske – Køler motoren og får den til at køre længere
For at din motor til stadighed kan yde både optimal effektivitet og optimal effekt, skal du sørge for, at motoren er korrekt olieret og korrekt afkølet. På den måde vil den friktionsreduktion, som motorolien tilbyder, sikre, at din motors arbejdstemperatur er som tiltænkt af producenten.
På den anden side vil en ordentlig kølemiddel sikre, at motoren holder den rette temperatur så længe som muligt. Selv om motorolie også køler motoren ned, kan din motor uden kølemiddel ligefrem begynde at smelte, fordi motorens indre temperatur i forbrændingskammeret kan nå op på over 2000ºC.
Det er her, at motorkølevæske er praktisk, fordi den cirkulerer fra køleren, hvor den køles, og ind i motoren for at fjerne varmen. Denne proces gentages løbende, indtil du skal udskifte selve kølevæsken. Kølevæske sikrer dog også, at din motor kører problemfrit selv ved frostgrader.
Forskellige typer kølevæske
Der er mange forskellige kølemiddelmuligheder at vælge imellem, og de adskiller sig for det meste fra hinanden afhængigt af deres kemiske strukturer, farve og navn. Ældre biler er kendt for at bruge IAT-kølevæske (Inorganic additive technology), som for det meste er forbundet med biler fra før 1990’erne i USA, og som er farvet grønt og bør udskiftes hver 30.000 miles eller deromkring.
Organisk syre-teknologi (OAT) er fremstillet til nyere biler, og GM og VW anbefaler endda denne type kølevæske til deres biler. OAT-kølemidler er normalt orangefarvede, hvilket får dem til at skille sig ud fra andre typer kølemidler derude. Disse skal skiftes hver 50.000 km eller deromkring.
Hybrid organic acid technology (HOAT) kølevæske er en blanding af OAT- og IAT-kølevæske, og den bruges mest af europæiske biler og Ford Chrysler. Disse findes i mange forskellige farver, så sørg for at vælge en afhængig af typen og ikke farven. HOAT-kølevæske kræver en komplet skylning hver 50k miles.
HOAT-kølevæske tilbyder også fosfatinducerede og fosfatfrie iterationer, som bør overvejes, når du vælger den perfekte kølevæske til din bil. Silikateret HOAT-kølevæske giver den største beskyttelse af alle kølevæsketyper, fordi den holder din motor kold i mere end 150k miles.
Den perfekte kølevæske til din bil
Du kan bruge alle de faktorer, der er nævnt ovenfor, til at hjælpe dig med at vælge den rigtige kølevæske til din bil. Det vigtigste punkt at overveje bør dog være ejerens manual, fordi den indeholder alle de nødvendige vedligeholdelsesoplysninger, der er specifikt designet til din bil.
Det betyder, at du bør stole på din instruktionsbog til alle de spørgsmål, du har vedrørende vedligeholdelse af din bil. Desuden skal du også sørge for at kontrollere, om den kølevæske, du bruger, blandes med vand eller ej.
Forholdet skal være så præcist som muligt for at sikre, at alt går efter planen. Det er bedst at overlade kølevæskeudskiftningsopgaver til professionelle, da de er mindre tilbøjelige til at begå fejl.
Hvis du er velbevandret i bilvedligeholdelse, kan du dog selv udføre udskiftning af kølevæske. Sørg også for at foretage en grundig kølevæskespuling, når du beslutter dig for at udskifte selve kølevæsken.
FAQ-afsnit
Bruger dieselbiler en anden type kølevæske?
Dieselmotorer fungerer anderledes end gasmotorer, hvilket betyder, at de bruger en anderledes sammensat kølevæske. Dieselkølevæske anvender særlige tilsætningsstoffer, som er beregnet til at beskytte motoren mod erosion på motorens indre dele som f.eks. cylindervæggene.
Dieselmotorer har en lavere driftstemperatur, hvilket betyder, at kølemidlet skal nærme sig kølemiddelaspektet på en lidt anden måde. Hvis du vil finde det perfekte kølemiddel til din dieselbil, skal du dog sørge for at konsultere dig selv med ejermanualen og følge alle de trin, som du normalt ville gøre med en benzinbil.
Hvor vigtig er kølevæskens farve?
Der er mange mennesker derude, der skelner mellem forskellige typer kølemidler afhængigt af farven, men det er ikke ligefrem en god idé, fordi nogle producenter har en tendens til at bruge de samme farver til forskellige typer kølemidler.
Uanset hvad, så har langt de fleste producenter en tendens til at følge den generelle formel. Som sådan bør du primært bruge farven som et referencepunkt, men du bør primært fokusere på mærket og etiketten, der følger med den kølevæske, du har valgt.
Hvor meget koster en kølevæskespuling?
En kølevæskespuling bør koste dig et sted mellem 71 og 120 dollars. Det er værd at nævne, at størstedelen af denne pris er forbundet med arbejdskraft og ikke med delene. Uanset hvad, har disse en tendens til at variere afhængigt af den type motor, din bil bruger, motorens slagvolumen, motorens alder og den type kølevæske, din motor bruger.
Ældre biler, der bruger IAT-kølemidler, er normalt de billigste, når det gælder udskiftning af kølemiddel. Priser som disse kan virke en smule overdrevne, og derfor bør du altid lære at udføre al den grundlæggende vedligeholdelse selv.