Lige nu tilbyder Porsche Porsche Cayenne som Porsche SUV-flagskibet. Den fås som almindelig SUV eller i coupéform. Den eneste anden SUV, som Porsche i øjeblikket tilbyder, er den mindre Macan SUV, som fås med forskellige trimmes og motorvarianter.
Mellem de to er Cayenne mærkbart større, og den har også en mere seriøs tilstedeværelse på vejen, især i coupéudgaven. Macan er flot og velproportioneret, ligesom enhver anden Porsche. Cayenne er en mellemstor SUV, mens Macan er kompakt.
Porsche Macan koster omkring 52.000 dollars, hvilket er ret dyrt sammenlignet med resten af det tyske segment af kompakte SUV’er. Og det er kun indgangsprisen, hvis du vil have Macan S eller Macan GTS, skal du regne med en stigning på henholdsvis 10-20.000 dollars.
Hvis du vil have topmodellen Macan Turbo-modellen, skal du være klar til at bruge næsten 85.000 dollars uden ekstraudstyr. Macan er en fantastisk bil, men den er virkelig dyr. Ifølge MotorTrend bevarer Macan dog stadig hele 61 % af sin værdi efter 5 år, hvilket faktisk er klasseledende.
Entry-level Porsche Macan
Porsche Macan er en fantastisk allround-pakke, og Macan er vel nok den bedste Porsche, du kan købe lige nu, hvis du vil have den perfekte blanding af luksus, størrelse, sportlighed og endda mulighederne for mild til moderat offroading.
Macan på begynderniveau er udstyret med en 4-cylindret motor på 2,0 liter, der har til formål at kombinere fart og effektivitet. Med 245 hk og et drejningsmoment på 370 Nm kan Macan sprinte fra 0-100 km/t på 6,7 sekunder og kan i sidste ende nå en elektronisk begrænset topfart på 140 km/t.
Macan er relativt veludstyret, men du skal regne med et par tusinde kroner i opgraderinger, hvis du vil udnytte al den moderne Porsche-teknologi. Og Porsche er Porsche, og sådanne muligheder er rigelige og ret dyre.
Med en detailpris på 52.000 dollars er Macan et klart skridt opad i forhold til Audi Q5, der koster omkring 45.000 dollars, Mercedes GLC, der koster omkring 43.000 dollars, eller BMW X3, der koster mere eller mindre det samme som GLC’en.
Porsche Macan S/Porsche Macan GTS i mellemklassen
Hvis du er villig til at bruge omkring 61k $, er Macan S den rigtige løsning. Macan S byder på et betydeligt løft i præstationerne takket være en 3,0L V6-motor på 3,0L med 354 hk og 480 Nm drejningsmoment. Disse krafttal gør det muligt for Macan S at nå 100 km/t på 5,3 sekunder, og Macan S topper til sidst ved 155 km/t.
Macan GTS er på den anden side den mest sportslige Macan-model uden at komme ind på Turbo-modeller til over 80.000 dollars. GTS tilbyder den samme motor, men effekten er øget til 380 hk. Tiden fra 0-100 km/t er nu under 5 sekunder, og topfarten er 160 km/t.
Mellem de to virker Macan S som en bedre værdi, og muligvis det mest fordelagtige valg af hele serien. Det er også værd at nævne, at masser af bilmagasiner har timet Macan S til at være meget hurtigere i sin 0-60 mph-hastighed.
Det samme gælder også for GTS’en, så du kan være sikker på, at du ikke kommer til at mangle kræfter, hvis du vælger en af dem. GTS-pakken ser meget mere aggressiv og målrettet ud, men værdimæssigt er Macan S det bedste valg af hele serien.
Top-of-the-line Macan Turbo
Hvis du vil have den bedste Porsche Macan-model, der findes på nuværende tidspunkt, bør du overveje Porsche Macan Turbo. Selv om Turbo koster 85 dollars, forbliver motoren den samme, og ydelsesstigningerne er ikke så store, men du får nogle ekstra funktioner med i prisen.
Når det er sagt, gør en 3,0L V6-motor parret med Porsches legendariske PDK-gearkasse Macan Turbo i stand til at sprinte 0-60 mph på påståede 4,5 sekunder, men de reelle 0-60 mph-tider er snarere et sekund mindre end det.
Macan Turbo yder 440 hk, 550 Nm drejningsmoment og en topfart på 170 mph. Men det bedste ved Macan Turbo er den måde, bilen kører på. Hele Macan-platformen er nok den mest dynamiske platform for kompakte SUV’er på markedet, bortset fra Alfa Romeo Stelvio.
Og det er virkelig imponerende, men ikke så overraskende. Det er trods alt Porsche, vi taler om. Afskrivningsmæssigt klarer alle Macan-modeller sig bedre end resten af segmentet for kompakte luksus-SUV’er i luksusklassen. De eneste kritikpunkter er de høje indgangspriser og priserne på ekstraudstyr, som altid er dyre, men nødvendige.
Andre ting at vide om Macan
Er Porsche Macan-modellerne veludstyrede fra fabrikken?
Ikke rigtig. Du får en 10,9″ infotainment-touchscreen, Apple Car Play, Bluetooth håndfri tilslutning, Wi-Fi hotspot, satellitradio, LED-forlygter og et surround sound-system med 10 højttalere som standard.
Hvis du vælger Premium-pakken, får du også opvarmede forsæder og bagsæder, automatisk nedblændende spejle, adaptive forlygter og et lydsystem med 14 højttalere. Interiøret i Macan er pænt, men det er begyndt at vise sin alder en smule. Det kan du løse ved at vælge en fuld læderpakke, som koster eksorbitante 2330 dollars.
Hvor pålidelig er Porsche Macan?
Oftest er Porsche’er pålidelige. Men Macan er ikke lige så pålidelig som f.eks. en 911. J.D. Power vurderer Macan med en pålidelighedsscore på 77 ud af 100. Det betyder, at Macan er bedre end gennemsnittet, men ikke fantastisk.
Mange andre undersøgelser har dog en tendens til at placere Macan en smule højere. Når det er sagt, afhænger det hele af, hvor godt bilen er blevet vedligeholdt, og det er forskelligt fra ejer til ejer. Men du kan være sikker på, at din Macan vil tjene dig godt, hvis du passer ordentligt på den.
Er Porsche Cayenne en bedre SUV i forhold til Macan?
Porsche Cayenne er flagskibsmodellen inden for SUV’er, og Porsche ønsker, at dens flagskibe skal være overlegne på næsten alle områder. Så ja, en Cayenne er en bedre SUV sammenlignet med Macan, men den kommer med en heftig pristillæg.
Cayenne har flere motorvarianter, er bedre til terrænkørsel, fås enten som coupé eller SUV, er betydeligt kraftigere og er bedre udstyret. Forskellene mellem Cayenne og Macan kan i nogen grad sammenlignes med forskellene mellem 911- og Boxster/Cayman-modellerne.