For to år siden introducerede Audi en særlig version af Audi R8 kaldet R8 Decennium Edition. Decennium R8 er en hyldest til den dengang 10 år gamle bedste Audi-motor nogensinde og en af de bedste motorer i hele bilindustrien, nemlig den ikoniske 5,2 l naturligt sugende V10-motor.
Men R8 er faktisk ikke den eneste Audi-model med en V10-motor, da denne ære også tilfalder Audi S6/6S fra 2006/2008 og S8 fra 2006. Alle tre af disse bliver nu almindeligvis betragtet som de to skøreste Audi-sedaner, fordi de deler deres motorer med Lamborghini Gallardo/Huracan.
Audi/Lamborghini V10-motoren på 5,2 liter tilbydes stadig i R8 og Huracan, og mange anser den for at være den mest legendariske sportsvognsmotor gennem tiderne. Der er ingen biler i dag, der leveres med en V10-motor fra fabrikken ud over R8 og Huracan.
Bilindustrien er på vej væk fra store motorer med naturlig indsugning, så det er meget plausibelt, at vi aldrig kommer til at se en helt ny bil med en V10, både i form af tvangsindblæsning eller naturlig indsugning.
Audi R8 – En ægte Audi superbil
Tilbage i 2006 chokerede Audi verden med den dødssmukke Audi R8. R8 blev oprindeligt tilbudt med enten en 4,2L V8 eller en 5,2L V10. Senere R8-modeller droppede 4,2L-motoren, hvilket betyder, at den eneste motor, der fås i R8, er V10-motoren.
Den første generation af V10 R8’eren yder 525 hk og 391 lb-punkts drejningsmoment. Dette gør det muligt for den første generation af V10 R8 at nå 60 mph fra stilstand på under 4 sekunder. Audi har senere faceliftet R8’eren i 2011, og den 5,2 L store V8 fik et effektløft op til 552 hk og et drejningsmoment på 400 lb-ft. Den mest kraftfulde Audi R8 af første generation er R8 Competition fra 2015 med sin 5,2L V10 på 570 hk og en 0-60 mph-tid på 3,2 sekunder.
Anden generation af R8 blev introduceret i 2015 og nærmer sig nu slutningen af sin levetid. Den 5,2L V10 i anden generation af R8’eren har mindst 532 hk, mens den mest kraftfulde V10 R8 har 602 hk. R8 vil sandsynligvis gå over i historien som en af de bedste superbiler gennem tiderne, da den balancerer brugbarhed og ydeevne på beundringsværdig vis.
Den første generation af R8 er også en af de flotteste biler nogensinde, og den vil sandsynligvis blive en klassiker en dag, især de manuelle V10-versioner.
2006 Audi S6/RS6 – En mellemstor sedan med en Lamborghini Gallardo-motor
Tilbage i midten og slutningen af 2000’erne var verden et helt andet sted sammenlignet med i dag. BMW tilbød M5 med en V10 og Audi tilbød S6/RS6 med en Lamborghini-motor. I den tid var der ingen, der var så meget optaget af, at familiebiler havde Lamborghini-motorer, fordi den miljøbevidste æra begyndte et par år efter.
Audi S6 fra 2006 tilbyder en lidt afstemt og lidt mere sofistikeret version af Gallardo V10-motoren, da den “kun” yder 435 hk og 398 lb-ft drejningsmoment. Denne motor er koblet til en 6-trins automatgear og Audi’s industristandard Quattro-firehjulstræk.
Audi RS6 fra 2008 var og er stadig den mest vanvittige Audi RS6 nogensinde, fordi den har den samme 5,2L V10, men med 571 hk og 479 lb-ft drejningsmoment. Mange eksperter hævder, at Audi endda overvejede at lave en RS6 med 650 hk tilbage i 2008, og dette blev senere opdaget, fordi en lille ECU-tune er i stand til at skubbe kraften i RS6’eren op til 650 hk.
Disse to Audi-sedaner er nu ikoniske, da de repræsenterer en æra, hvor bilentusiaster var i stand til at blande en Lamborghini V10 med en familiebil.
2006 Audi A8 – luksuslimousine i fuld størrelse med en Lamborghini-motor
Audi S8 fra 2006 bruger også en variant af Lamborghinis V10-motor på 5,2 liter, men den version, der findes i S8, var en smule afstemt i forhold til den, der findes i RS6. S8 fra 2006 yder 450 hk og et drejningsmoment på 398 lb-ft. Denne motor er mere eller mindre identisk med den, der findes i S6 fra 2006.
Det er første og eneste gang, at en luksus-sedan i fuld størrelse har brugt en motor, der er større end 8-cylindret. Alle efterfølgende S8-modeller bruger 8-cylindrede motorer, og den seneste Audi S8 tilbyder en 4,0 l turboladet V8-motor med 563 hk.
Alt i alt er den 5,2L S8 en ikonisk bil, og alligevel kan den fås til en relativt overkommelig pris i dag. Den er dog ikke den mest populære bil derude, da den koster mange penge at vedligeholde ligesom S6 og RS6 fra den tid.
FAQ-afsnit
Hvad er forskellen mellem Lamborghini V10 og Audi V10?
Den allerførste Lamborghini Gallardo blev introduceret til modelåret 2003, og den brugte en 5,0L V10 med ca. 493 hk. Lamborghini opdaterede senere motoren til 5,2L, og det er den samme motor, som findes i S6/RS6 og S8 fra den tid.
Ud over de åbenlyse effektforskelle er den V10-motor, der findes i Lamborghini, meget mere aggressiv og er ikke så raffineret som den, der findes i Audi-sedaner. Audi forsøgte at gøre V10’eren mere egnet til hverdagskørsel, hvilket betød, at motoren skulle være mere støjsvag og ikke så aggressiv.
Hvorfor brugte Audi en V10 til en familie-sedan?
Set fra nutidens perspektiv virker det latterligt, at en familiesedan kommer med en naturligt indstillet 5,2L V10 Lamborghini-motor med naturlig indsugning, men de tidlige 2000’ere var en helt anden æra, da brændstofpriserne og de generelle miljømæssige tendenser var meget anderledes.
Det gjorde de, fordi de kunne, og fordi M5’eren fra den tid også bruger en V10-motor med naturlig indsugning. Dengang virkede det latterligt for en performancebil at tilbyde en 4-cylindret motor, men i dag er det mere eller mindre normen.
Er Audi V10’eren væk for altid?
Audi V10 er sandsynligvis væk, og der er ingen tegn på, at den nogensinde kommer tilbage. Det skyldes, at de nuværende regler for emissioner, effektivitet og lyd simpelthen ikke tillader sådanne motorer. V10’eren i R8 er en dinosaur for nogle, mens den for os bilentusiaster repræsenterer performancebilernes guldalder.
Audi sagde for nylig, at den nye R8 bliver en fuldt elektrisk superbil, hvilket giver god mening, når man tænker på, at bilindustrien langsomt bevæger sig væk fra store motorer i almindelighed.