Næsten alle nyere SUV’er kan fås med masser af forskellige avancerede førerassistentsystemer såsom parkeringsassistent, vognbaneskiftassistent, vognbaneassistent, automatisk fartpilot og så videre. Disse funktioner er blevet synonymt med moderne SUV’er, men de fås for det meste ikke som standard.
Hvis du vil have en mindre SUV, der tilbyder parkeringsassistent og er overkommelig, er VW T-Cross, Jeep Compass, Ford Puma og Renault Captur de rigtige modeller. Hvis du vil have en luksus-SUV med masser af assistentsystemer, er Audi Q5/Q3, Mercedes GLA/GLC og BMW X1/X3 de bedste at overveje.
Hvad angår mellemstore SUV’er, er der masser af gode muligheder at vælge imellem, og de tilbyder alle også parkeringsassistance. I det mere overkommelige spektrum står Hyundai Santa Fe, Kia Sorento og Toyota Highlander.
Hvis du ønsker en mere luksuriøs løsning, er Audi Q7, BMW X5, Range Rover, Mercedes GLE og Volvo XC90 langt de mest populære. Mulighederne for full-size flagskibs-SUV’er består af Mercedes GLS, BMW X7 eller de mere prisvenlige Kia Telluride, GMC Yukon/Chevy Tahoe/Chevy Suburban.
Bedste små SUV’er med parkeringsassistent
Små SUV’er og crossovers er nok de to mest populære bilsegmenter lige nu, og det er let at se hvorfor, fordi de tilbyder den perfekte mellemting mellem sedans og fuldgyldige SUV’er. Takket være et sådant bump i popularitet vrimler disse segmenter absolut med fantastiske muligheder.
Og en af de mest populære, der også tilbyder parkeringsassistent, er VW T-Cross. Denne lille SUV/Crossover har noget af et slag, da den fås med næsten alle de muligheder, du kan få på de dyreste VW-modeller, som også omfatter masser af førerassistanceprogrammer såsom parkeringsassistent og parkeringskameraer.
Hvis du ønsker en mere amerikansk version af T-Cross, er det Ford Puma, du skal overveje. Denne crossover ligner og føles som en hævet Fiesta, og det var Fords oprindelige hensigt. Puma tilbyder masser af sikkerheds- og assistanceprogrammer, som også omfatter parkeringsassistance.
Men hvis du vil have en luksuriøs kompakt SUV, er det bedst at vælge mellem Mercedes, BMW og Audi. Alle tre mærker tilbyder yderst konkurrencedygtige små SUV’er, men BMW X1 synes at være den bedste værdi for pengene.
Bedste mellemstore SUV’er med parkeringsassistent
Mid-size SUV’er er midterområdet mellem alt for opblæste og svært manøvredygtige full-size SUV-bæhmoths og crossovers, som ikke er så meget SUV-agtige. Uanset om det er fordi du ønsker en mid-size SUV fra starten, eller du bare vil opgradere, kan du være sikker på, at det er ret tricky at finde den perfekte mid-size SUV.
Det er tricky takket være en overflod af muligheder, men hvis du vil have en mere overkommelig, men lige så imødekommende mellemstor SUV med alt det rigtige teknologi og sikkerhedsudstyr, så gå efter Hyundai Santa Fe, Toyota Highlander eller Kia Sorento. Alle tre af disse har opnået en hel del tilslutning fra en stor kundekreds af mellemstore SUV’er.
Audi Q7 er også en utrolig populær mid-size SUV, det samme gælder Mercedes GLE og BMW X5. Ingen anden SUV kan matche disse tre ud over Volvo XC90. Du kan få alle fire af disse med masser af avancerede førerassistanceprogrammer, som i nogle tilfælde kan parkere bilen helt selv.
Hvis du vil have den allerbedste ende uden at nå ind i øjenvandsdrivende prisklasser, er og vil Range Rover altid være en af de mest ikoniske SUV’er, der nogensinde er blevet bygget. Hvad angår ikonisk status, kan selv Range Rover dog ikke matche Mercedes Benz G-klasse.
Bedste full-size SUV’er med parkeringsassistent
Full-size SUV’er er bygget til store familier eller til folk, der bare nyder at køre i de største køretøjer på vejen. Disse full-size-bhemoths tilbyder normalt den allerøverste ende af udstyrslisten, mens de stadig har offroad-egenskaberne. Hvis du parrer det med et øget niveau af tilstedeværelse på vejen, er der intet, der kan matche en full-size SUV.
Og de ubestridte konger på det amerikanske kontinent er Chevy Tahoe, GMC Yukon eller Chevy Suburban, da de alle tre forsøger at dække en bestemt niche for at opnå optimal markedsdækning. Og alle assistentsystemer er monteret på hver eneste af disse, hvilket er forventeligt i betragtning af størrelsen.
Men det amerikanske marked er også overtaget af den relativt nye Kia Telluride. Denne SUV lover at tilbyde luksusniveau uden luksusniveaupriser, og det ser ud til, at Kia faktisk har leveret varen. Og ærligt talt er der ikke nogen bedre værdiorienteret full-size SUV-mulighed lige nu end Kia Telluride.
BMW X7 og Mercedes GLS er begge de allerbedste SUV’er fra begge producenter, og BMW X7 er et langt bedre valg. Mercedes GLS er det samme som Mercedes GLE, især fra interiøret, og det er ikke noget, man forventer af en S-klasse på stylter.
FAQ sektion
Hvor nødvendigt er parkeringsassistancen?
Svaret på dette spørgsmål afhænger af bilen og den pågældende person. Hvis du kører en SUV med et flagskib i fuld størrelse, giver disse systemer meget mere mening, da en SUV i fuld størrelse nogle gange er ekstremt svær at navigere og parkere korrekt.
Hvis du ikke har tilstrækkelig selvtillid ved parkering, kan disse systemer også hjælpe dig meget, især ved parallelparkering. Disse systemer er nu så avancerede, at de stort set kan parkere bilerne helt autonomt.
Hvor pålideligt er parkeringsassistenten?
Du kan aldrig stole fuldt ud på systemer som disse, fordi det er dig, der er den skyldige, uanset hvad der sker. Vær altid opmærksom på, hvad systemerne gør, og prøv altid at forudsige, hvad der vil ske næste gang.
Men disse systemer har vist sig at være tilstrækkeligt pålidelige, da de mindsker mængden af hjulkrængninger og den tid, det tager at parkere en bil. Efterhånden som disse teknologier udvikler sig, vil vi sandsynligvis opleve, at systemerne bliver mere og mere pålidelige.
Kan en bil parkere sig selv fuldstændigt?
Der findes forskellige stadier af parkeringsassistenten. Den mest grundlæggende styrer bilen for dig, og du skal selv betjene gas- og bremsepedalen. Mere avancerede systemer kan endda styre acceleration og deceleration for dig.
De allerbedste systemer kan parkere sig selv fuldstændigt, og du behøver ikke at gøre noget som helst. Nogle producenter som Mercedes og Tesla har udviklet systemer, der kan finde, parkere og forlade en udpeget parkeringsplads uden brug af en chauffør.