Siden 1928 har Mercedes fabriksmodificeret mange modeller som f.eks. den legendariske Pullman 600 eller mange af de efterfølgende S-klasser for at tilbyde forskellige beskyttelseselementer i et forsøg på at give maksimal sikkerhed for passagererne.
Modeller som disse og mange andre er blevet opgraderet med tykke lag skudsikkert glas, forstærkede paneler på undersiden af døren og mange andre sikkerhedsfunktioner. Funktioner som disse er i stand til at modstå større kaliberrunder og i nogle tilfælde endda sprængstoffer.
Den første model med en sådan beskyttelse direkte fra fabrikken var Nurburg 460-modellen, og Mercedes har siden kun forbedret sine sikkerhedsfunktioner. Det er den primære årsag til, at mange af verdens aristokrati har rullet i en af disse køretøjer i årtier.
Mercedes Benz 770 (w07)
Mercedes Benz 770, kaldet Großer Mercedes (Grand Mercedes), var en Mercedes luksusbil i fuld størrelse, der blev bygget for at tilbyde det højeste niveau af komfort og luksus i 1930’erne og 40’erne. Denne model var så attraktiv, at mange af de højeste embedsmænd fra Det Tredje Rige, herunder Hitler, brugte dem som daglige køretøjer.
770 var utrolig populær blandt aristokratiet, og på grund af dette begyndte Mercedes også at tilbyde 770 som en skudsikker version. Ud over de højeste embedsmænd i Det Tredje Rige blev 770’eren også brugt af pave Pius XI og den japanske kejser Hirohito.
Disse køretøjer tilbød omfattende beskyttelsesmaterialer som f.eks. 40 mm stålpanserplader i hele metalværket omkring kabinenrummet. 770’eren havde også skudsikkert glas, der var så tykt som 1,6 tommer. Denne version af 770 vejer næsten 4,2 tons, og hjulene og dækkene kunne også modstå flere forskellige typer angreb.
Type 600/600 Pullman
Den nok mest berømte Mercedes, der blev bygget til verdens ledere, var Pullman 600. Pullman blev introduceret i 1963 og steg straks til tops på den daværende luksusbilsliste. Pullman’en havde hele 250 hk fra sin ret pålidelige V8-motor. Designet og funktionerne hjalp også Pullman til at opnå ikonisk status.
Efter et stykke tid anmodede den tyske regering om en pansret version af 600’eren, og Mercedes var klar til at genopfinde den “skudsikre” bil helt på ny. Pullman brugte for det meste stållegering til beskyttelse af de vigtigste overflader og keramik til andre. Mercedes arbejdede også sammen med forskellige glasproducenter, da Pullman havde brug for buet skudsikkert glas.
Den pansrede Pullman 600 var den første fuldt skudsikre model fremstillet af Mercedes efter Anden Verdenskrig, og bilen blev brugt under dronning Elizabeth II’s besøg. Den bil, der blev brugt af dronningen, havde et højere specielt tag, så dronningen kunne beholde sin hat på, når hun var i bilen.
Mercedes-Benz Guard-serien
I dag tilbyder Mercedes også fabriksbiler, der er udstyret med skudsikre vinduer og mange andre beskyttelseselementer gennem Mercedes Benz Guard-divisionen. Dagens skudsikre versioner er for det meste Maybach S650-limousiner eller den udstrakte Mercedes Pullman S650.
Den sikreste Mercedes-bil i historien er Mercedes Maybach S650. Denne version af S-klassen fik den højeste sikkerhedsstandard og blev senere belønnet med VR10-kuglebeskyttelsescertifikatet. Dette certifikat er kun forbeholdt de sikreste civile biler, som penge kan købe.
Mercedes Pullman 650 og den “almindelige” skudsikre S650 fik et VR9-certifikat, hvilket stadig var et tegn på utroligt høje sikkerhedsstandarder. Pointen med disse køretøjer er at tilbyde den sikrest mulige køreoplevelse uden at spare på luksus. Ud over at være sikre er disse køretøjer normalt fuldt udstyrede med hele Mercedes Maybach-pakken.
Ofte stillede spørgsmål om skudsikre biler
Hvad er ulemperne ved skudsikre biler?
Disse biler er den sikreste måde at transportere de “VIP’ernes” VIP’er på, og man kan ikke sætte et prisskilt på sikkerhed. Jo, det kan man, for disse biler kan koste op mod 1,5 millioner dollars.
Ud over de tårnhøje omkostninger er der også andre ulemper ved skudsikre biler, herunder det faktum, at der stort set ikke er noget brugtmarked for disse biler.
Kuglesikre biler er også tunge, brændstofineffektive, dovne at køre og nogle gange endog meget dårlige, når det gælder pladsforhold. De kan ikke serviceres på almindelige servicestationer hos almindelige forhandlere, og de kan heller ikke bruge almindelige hjul og dæk. Alle komponenter på disse biler skal overholde den højeste sikkerhedsstandard, hvilket betyder, at de er dyre. Virkelig, virkelig dyre.
Er der alternativer til Mercedes Guard-programmet?
Der er et par eftermarkedsvirksomheder, der forsøger at konkurrere med Mercedes med hensyn til at tilbyde den sikreste køreoplevelse, men kun få af dem kan komme i nærheden. Nogle virksomheder som International Armoring Corporation har været i gang med at fremstille skudsikre Mercedes-biler siden 90’erne.
Brabus er et firma, der er kendt for omfattende modificering af mange Mercedes-modeller siden 1944, og Brabus er den næststørste tuner af Mercedes Benz, efter den interne AMG-afdeling. Brabus tilbyder også omfattende skudsikre muligheder uden at gå på kompromis, når det gælder luksus.
Brabus tilbyder i øjeblikket Brabus Invicto VR6 G-glass Mercedes. Denne SUV tilbyder VR6-niveauer af beskyttelse, men det vigtigste salgsargument for denne G-klasse er, at pansringen og beskyttelsen er usynlig, og du er måske ikke engang klar over det, når du ser den.
Hvad er den sikreste skudsikre bil i verden?
Den sikreste bil i verden er “The Beast”, eller Cadillac-limousinen, der bruges af den amerikanske præsident. Cadillac har lavet præsidentens bunker i årtier, og den nyeste virker bestemt som den sikreste 4-dørs bil, der nogensinde er blevet produceret.
The Beast er 100 % forseglet, når den er lukket, så ingen skadelige kemikalier kan nogensinde trænge ind i bilen. Dørene i beast er 8 tommer tykke og vejer lige så meget som en Boeing 757-dør. Dørene har 5 lag glas og plastik og er helt sikre mod panserbrydende kugler.
Hele bæstets chassis er foret med tykke stålplader, og hjul og dæk er stålforstærket. Beast er i stand til at køre, selv hvis dækkene ødelægges. Bilen er også udstyret med blod til præsidenten, et par haglgeværer, tåregasrum, utroligt avancerede GPS- og kommunikationssystemer.