Det meste af Mercedes’ SUV-serie består af firehjulstrukne SUV’er med offroad-egenskaber, og alle SUV’er kan fås med ekstra offroad-udstyr. Offroad-pakken til 4MATIC-versionerne af Mercedes GLA består af forbedringer af elektronikken, ikke nødvendigvis af mekanikken, da GLA aldrig kommer til at opleve noget alvorligt terræn.
På den anden side af Mercedes’ offroad-spektrum står G-klassen. Denne SUV var oprindeligt tænkt som et robust offroad-køretøj, men har senere fået en mere moderigtig tilgang. Mercedes G-klassen er en af de mest kapable luksus-SUV’er, og offroad-udstyret i G-klassen er langt mere omfattende end i GLA.
Mercedes G-klasse off-road
Historien om Mercedes Benz offroad-kørsel starter med G-klassen, og kun få ekstremt specialbyggede Mercedes-modeller som Unimog kan overgå G-klassen, når det gælder offroad-kørsel. G550 fra 2021 starter ved 132.000 dollars, og G-klassen er ret kompetent i terræn selv uden yderligere offroad-tilbehør.
G-klassen leveres som standard med tre låsedifferentialer, der gør det muligt for G-klassen at klare selv det hårdeste terræn. Du kan manuelt låse det forreste, midterste og bageste differentiale, og sammen med offroad-tilstand med lavt gear i offroad-mode og bakkeafkørselstilstand kan G-klassen udnytte sin kasseform fuldt ud i et offroad-kørselsmiljø.
G-klassens frihøjde er også førende i klassen med 9,5” mellem akslerne. Den maksimale gennemkørselsdybde i vand og mudder er 26,7”. Indkørsels-, afgangs- og overkørselsvinklerne er alle 26°-31°. Du kan også vælge G-klassen med adaptiv luftaffjedring, som gør det muligt at vælge den rigtige bilhøjde til hvert scenarie.
Mercedes GLS Off-road
Mercedes GLS har til formål at give maksimal komfort til op til 7 passagerer i Mercedes-Benz SUV-flagskibet. 2021GLS starter ved omkring 100.000 dollars og kan udstyres med Off-road-teknikpakken, hvis du planlægger at tage din GLS regelmæssigt med på off-road-eventyr.
Mercedes har formået at tilbyde gode køreegenskaber på og uden for vejene med den nye GLS, og det skyldes til dels den førnævnte Off-road engineering-pakke. Mercedes har også droppet dobbeltkoblingsgearkassen til GLS, fordi en automatgearkasse giver bedre offroad-egenskaber.
Pakken tilbyder en beskyttende undervogn, variabel luftaffjedring, og hvis du vælger Off-road+-tilstand på infotainmentskærmen, anvender GLS nu en totrinsoverføringsboks, der er i stand til at sende drejningsmomentet til hvert enkelt hjul. GLS bruger også et reduktionsgear, der er specielt designet til at kunne køre gennem det hårdeste terræn.
Med pakken kan du også få ”Rocking mode”, som gør det muligt for GLS bogstaveligt talt at hoppe, da den justerer sin affjedring på få sekunder. Denne tilstand minder lidt om en gammeldags lowrider, men den tjener faktisk et formål, da den gør det muligt for GLS at løsne sig selv under vanskelige forhold.
Mercedes GLE og GLC off-road
Både GLE og GLC kan ligesom GLS udstyres med Off-road-teknikpakken som ekstraudstyr. Pakken fås også selv til den nye GLB. Mercedes GLE350 starter ved 65.000 dollars og GLC starter ved 49.000 dollars.
Pakken byder på et fuldt variabelt firehjulstræk med et gear med lavt gear, bakkeafkørselstilstand, optimeret offroad-ABS, beskyttende undervogn og en affjedring med offroad-egenskaber. Denne pakke er designet til at tilbyde en perfekt balance mellem komfort på vejen og offroad-egenskaber.
Selv om de fleste af disse modeller faktisk aldrig oplever nogen seriøs offroadkørsel, er det alligevel betryggende at vide, at hvis du rent faktisk beslutter dig for at gøre det, vil du ikke blive skuffet. G-klassen tilbyder helt sikkert de bedste offroad-køreegenskaber, selv uden ekstra pakker, men resten af Mercedes’ SUV-linjeup er også overraskende dygtig.
FAQ-afsnit
Giver det mening at bruge flere tusinde kroner på en offroad-pakke på en ny Mercedes SUV?
Ja, det giver mening, hvis du rent faktisk har planer om at bruge den. Offroad-pakker til Mercedes Benz-modeller koster fra et par hundrede dollars op til flere tusinde dollars for de større Mercedes SUV’er, der er i stand til at udnytte Rocking mode.
Hvis du planlægger at køre offroad regelmæssigt, bør du vælge G-klassen, da resten af Mercedes’ sortiment simpelthen ikke matcher G-klassen på nogen måde. Hvis du ikke har tænkt dig at bruge din Mercedes SUV til nogen form for offroad-kørsel, bør du springe pakken over og fokusere på at forbedre den daglige komfort og de luksuriøse funktioner.
Hvor terrængående er Mercedes SUV’er uden terrængående pakke?
Det afhænger af det, da et firehjulstræk er en nødvendighed, når det gælder offroad-kørsel, og du kan købe en 4MATIC Mercedes SUV uden offroad-pakken. Hvis du desuden parrer din SUV med et sæt ordentlige dæk og FWD-systemet, får du stadig en ret habil mild offroad-SUV.
Modeller uden offroad-pakke tilbyder ikke nogen ekstra undervognsbeskyttelse, så enhver klippeklatring kan beskadige undervognen. Desuden leveres de fleste moderne Mercedes SUV’er med store hjul og ret lavprofilerede dæk, og det er heller ikke en god idé, når det gælder moderat offroad-kørsel.
Er Mercedes G-klassen den mest terrængående SUV til private forbrugere på markedet?
Tja, det er i hvert fald en af de bedste. Nogle SUV’er som Jeep Wrangles er bygget til formålet og tilbyder normalt kraftige dæk direkte fra fabrikken. Mange Land Rover-produkter som Range Rover og den nyligt udgivne Defender kan også matche G-klassen, når det gælder offroad-kørsel.
Men hvis du ønsker en mere overkommelig SUV end G-klassen, og du ikke ønsker en kompromitteret køreoplevelse på vejene som Wrangler, kan du altid vælge den legendariske Toyota Land Cruiser. Land Cruiser er også en yderst kompetent SUV, især til sandkørsel.
Nogle modeller som Ford Ranger eller den lille Suzuki Jimny er også rimeligt dygtige, når det gælder offroadkørsel, men de kan bestemt ikke matche G-klassen eller nogen af de andre nævnte SUV’er.