For at opnå optimal ydeevne, sikkerhed og effektivitet i bilen bør du altid vælge det rigtige dæk til opgaven. Det er dog ikke altid lige nemt, især ikke hvis bilen er den første bil, du nogensinde har købt, eller hvis du ikke er så vild med biler alligevel.
Du kan finde den rigtige dækstørrelse for din bil på dine eksisterende dæk, nærmere bestemt på sidevæggen. Du kan også kigge inde i førerdøren efter et klistermærke, som burde indeholde alle dækdata for din bil. Du kan også tjekke dit VIN for at bestemme størrelsen korrekt, men denne mulighed er den mindst populære.
De vigtigste aspekter, som du skal være opmærksom på, er alle de specifikke dækmetrikker, herunder dæktype, dækbredde, dækets højde/breddeforhold, konstruktionstype, hjuldiameter, belastningsindeks og hastighedsklassificering. Du kan også gå på nettet og søge efter utallige dækstørrelsesberegnere, som bør tjene dig som referencepunkt.
Uanset hvad er det bedst at kontakte en professionel, når det gælder dækstørrelser, priser og typer, da dette vil gøre hele processen meget nemmere. Dæk er ikke noget, du bør spare på, fordi de er dit kontaktpunkt med vejen, hvilket betyder, at du skal træffe den rigtige beslutning for at være sikker.
Dæktype
Det første begreb, du skal være bekendt med, er dæktypen. Du skal kigge på sidevæggen på dine eksisterende dæk for at finde en kode, og det allerførste bogstav i denne kode er forbundet med en bestemt dæktype. Hvis det første bogstav i koden er “P”, betyder det, at det pågældende dæk er et standarddæk til personbiler.
Hvis de to første bogstaver er “LT”, betyder det, at det dæk, du ser på, er beregnet til en lettere lastvogn. “ST” står for en særlig type dæk til trailere, som også omfatter både og alle andre former for køretøjer. Hvis der slet ikke er noget bogstav i begyndelsen, betyder det, at dækket er et såkaldt “standard”-dæk fra Europa.
Dækbredde
Dækbredden er et vigtigt aspekt, når du skal købe nye dæk, hvilket betyder, at du skal være meget opmærksom for ikke at ødelægge det. De tre tal efter det/de første bogstav/bogstaver i dækkoden er forbundet med dækbredden.
Mere specifikt er det afstanden fra den ene side af dækket til den anden, når man ser på dækket frontalt. De måles normalt i millimeter, og du kan også høre nogen bruge udtrykket “sektionsbredde”, som grundlæggende betyder det samme som dækbredde.
Aspektforhold
Aspektforhold er en metrik, der skal beskrive, hvor højt dækket er i forhold til dækkets bredde. Hvis dette tal f.eks. er 50, betyder det, at dækkets højde er lig med 50 % af dækkets bredde. Jo højere højdeforholdet er, jo højere er dækket.
Dæk med et højt højde/breddeforhold er mest forbundet med erhvervskøretøjer, mens dæk med et lavere højde/breddeforhold mest er forbundet med sportsvognsdæk.
Konstruktionstype
Det næste bogstav i koden henviser til, hvordan dækket er fremstillet, eller til de interne materialer, der er anvendt til at konstruere dækket. Bogstavet “R” står for radialdæk, som er industristandard i dag, fordi de er designet med henblik på effektivitet, lang levetid og komfort.
“D” står for diagonalkonstruerede dæk, som normalt ses på motorcykler. Bogstavet “F” er forbundet med specifikke run-flat-dæk.
Hjuldiameter
De næste to cifre henviser til hjuldiameteren eller afstanden mellem to fælgvægge. Denne afstand måles også i tommer ved at beregne afstanden på tværs af hjulets overflade. Dette er den metrik, der oftest anvendes til at beskrive, om dine dæk har lav profil eller ej.
Belastningsindeks
Den to- eller trecifrede kode, der følger efter hjuldiameteren, er forbundet med, hvor meget vægt et enkelt dæk kan bære. Du behøver ikke at kende de specifikke detaljer, det eneste du skal gøre er at matche disse to eller tre cifre med det dæk, du ønsker at købe.
Det er også værd at nævne, at belastningsindekset kun er relevant, hvis dit dæk er pumpet op i overensstemmelse med producentens anbefalinger.
Hastighedsklassificering
Det sidste bogstav i dækkoden henviser til dækkets hastighedsklassificering, dvs. hvor hurtigt du kan køre med et bestemt dæk. Dæk med en høj hastighedsklassificering er bedre til varmestyring, hvilket betyder, at de er designet til at holde længere, og de er normalt fremstillet til biler, der tilbringer meget tid på motorvejen.
Det eneste, du skal gøre, er at sikre dig, at dækkoden stemmer overens mellem dine gamle og nyere dæk. Hvis du er usikker på noget af dette, skal du dog sørge for at bede om professionel vejledning.
FAQ-afsnit
Er det i orden at sætte dæk i forskellige størrelser på en bil?
Du kan ændre dækstørrelse, så længe du holder dig til den rigtige diameter. Du bør dog ikke gøre dette uden professionel vejledning, da det kan være yderst farligt og skadeligt for din generelle effektivitet og komfort.
Forskellige dækstørrelser kan også forstyrre din bils hastighedsklassificering, håndteringsevner og respons på dit rat. Producenterne tester deres biler grundigt for at vælge det perfekte dæk, så det er bedre at lade det være sådan for dit eget bedste.
Hvad sker der, hvis mine dæk er for store?
Mange mennesker derude elsker at modificere deres biler med større hjul og dæk, fordi det får bilen til at se pænere ud. Det er dog ekstremt farligt at gøre dette, fordi du gør din bil mindre manøvredygtig, især ved højere hastigheder.
Hvis du ønsker at opgradere hjul og dæk på din terrængående bil, er det ikke et så stort problem, som det er med en vejbil.
Hvad gør et dæk højtydende?
Performance-dæk er lavet til sportsvogne og superbiler, fordi de giver et højere niveau af vejgreb, og de gør bilen mere responsiv og mere kontrollerbar ved højere hastigheder. Disse typer dæk er normalt designet til varmt vejr, hvilket betyder, at de ikke er så gode til sne, is og regn.
De tilbyder unikke slidbanemønstre, som ikke er så aggressive, hvilket også betyder, at de er dårligere, når det gælder om at sprede vand. Desuden er de lavet til at kunne modstå højere temperaturer bedre, samtidig med at de øger grebsniveauet.