Der findes et par forskellige varianter af døre, der kan åbnes opad, og de mest kendte af dem alle er butterflydøre, saksdøre og måsvingdøre. Nogle producenter som Koenigsegg kan lide at ændre deres døre en smule, så de kan skille sig lidt mere ud end de andre.
Døre som disse forbindes ofte med eksotiske biler som sportsvogne, superbiler eller klassiske biler. Pointen med disse døre er at fremkalde dramatik og få brugeroplevelsen til at føles mere som en begivenhed end en hverdagsforeteelse.
Som sådan er disse døre ikke så almindelige, hvilket medfører en del forbehold. Dele er normalt eksponentielt dyrere, og du skal ofte bestille dele direkte fra producenten, hvilket øger prisen betydeligt i forhold til normale døre.
Alt i alt kan disse døre findes på biler fra Lamborghini, Ferraris, McLarens, Mercedes Benz, Pagani, BMW, Maserati, Rimac, Alfa Romeo, Ford og så videre.
Saksedøre – Gjort berømte af Lamborghini Countach
En mand ved navn Marcello Gandini kom med et design til superbilens efterfølger til den legendariske Lamborghini Miura. Marcello var stærkt involveret i bildesign tilbage i slutningen af 1960’erne, og den allerførste bil med saksdøre var konceptbilen Alfa Romeo Carabo fra 1968.
Gandini fortsatte dog med at designe den ikoniske Lamborghini Countach, som var den allerførste Lamborghini med saksdøre, og siden da er saksdørene blevet et kendetegn for alle V12-flagskibslamborghini’s flagskib. Efter Countach kom Diablo, derefter Murcielago og nu Aventador.
Saksedørene var dog ikke kun begrænset til Lamborghinis superbiler. Andre superbiler som Lykan Hypersport brugte også en iteration af saksdøre, der også gik opad, men disse døre var hængslet bagtil, hvilket var et unikt touch.
Butterfly-døre – Gjort berømt af McLaren F1
Butterflydøre er anderledes end saksdøre, selv om mange mennesker tror, at de er det samme. Hovedforskellen mellem de to er, at butterflydøre åbner opad og udad, mens saksdøre går lige opad.
En anden forskel mellem disse to er, at butterflydøre ofte både er tophængt og hænger på A-søjlen, mens saksdøre normalt hænger ét enkelt sted, og det er en af søjlerne. McLaren F1 var ikke den første bil med sommerfugledøre, men den var helt sikkert den bil, der gjorde dem berømte.
Lige siden da har alle McLaren-modeller haft sommerfugledørdesignet, og det har de stadig. Ferrari er også meget interesseret i at bruge sommerfugledøre til deres topmodeller som Ferrari Enzo og LaFerrari. BMW bruger sommerfugledørdesignet på BMW i8, og Ford bruger også sommerfugledøre på den nye Ford GT.
Gullwing/Falcon-døre – Gjorde Mercedes 300SL berømt
Gullwing/Falcon-døre er de mest sjældne af dem alle, og kun en håndfuld biler anvender dette dørdesign, og Mercedes 300SL Gullwing var den bil, der gjorde dem berømte. Betydningen af dette dørdesign er tydelig med 300SL, fordi roadsterversionen ikke har disse døre, hvilket igen sænkede værdien af 300SL Roadster-modellerne.
Bugatti Type 64 brugte dette dørdesign endnu tidligere, men Type 64 er så sjælden, at ikke mange mennesker ved, at den overhovedet eksisterer. Der er dog én anden bil, der nok er endnu mere berømt end alle de biler, der er nævnt i denne artikel, som også bruger Gull-wing-døre, og det er den legendariske DeLorean.
Selv om Gull-wing-døre ikke var at se nogen steder i en evighed, var Mercedes SLS AMG den åndelige efterfølger til 300SL’eren. SLS fandtes også som coupé og roadster, men kun coupéversionen var udstyret med Gullwing-døre.
Tesla Model X var den første SUV og højst sandsynligt den eneste SUV, der nogensinde har fået Gull-wing- eller som Tesla ynder at kalde dem – Falcon-døre. Tesla brugte dette dørdesign, fordi det får bilen til at se mere futuristisk ud, og fordi det også gjorde bilen mere praktisk.
FAQ-afsnit
Hvad er den fedeste type bildøre?
De sejeste døre er bygget af Koenigsegg, og de kaldes “Dihedral Synchrohelix Actuation”-døre. Disse døre kombinerer et par forskellige mekanismer for at gøre dørene unikke for Koenigsegg. De er udstyret med ekstremt avancerede hængsler, som åbner døren ud og opad, men ikke som sommerfugledøre.
Disse døre er langt mere komplekse end det. Når de åbnes, ser det ud som om de ikke engang er fastgjort til selve bilen. De er også udstyret med nærhedssensorer for at kunne måle afstanden mellem dørene og gulvet korrekt, så dørene ikke beskadiges, fordi de kan styres med en fjernbetjening.
Hvad er den mærkeligste type bildøre?
BMW er et mærke, der er kendt for konservatisme, når det gælder sportsvogne. De ved, hvad BMW-kunderne ønsker, og de leverer det uden at gøre et stort nummer ud af det, i hvert fald før de lavede den nye BMW M3/M4. BMW Z1 var dog lidt af et eksperiment fra BMW’s side, fordi den var den første og helt sikkert den sidste BMW coupé med skydedøre.
Skydedøre er faktisk ikke ualmindeligt i bilindustrien, fordi mange varevogne og minibusser bruger dem, men dørene, som findes på Z1, glider nedad, hvilket er ret underligt. Som sådan er BMW Z1 langt den mærkeligste bil derude, når det kommer til døre.
Hvilke andre typer døre findes der?
Udover almindelige døre og de dørtyper, der er nævnt her, findes der også et par interessante dørtyper derude. Den mest berømte af dem alle er selvmordsdøre, som i øjeblikket kun bruges af Rolls Royce, men andre mærker som Lincoln, Mazda og BMW har brugt dem i de senere år.
Aston Martin bruger såkaldte “Swan Doors”, som åbner i en lille vinkel for at flugte perfekt med Aston Martin-vingerne, som er placeret på skiltet. Den første generation af Ford GT bruger såkaldte “Guillotine Doors” af indlysende årsager, men de blev designet på den måde for at gøre det så nemt som muligt at komme ind i bilen, mens man har en hjelm på.