Hvad er forskellen mellem Polestar 1 og Polestar 2?

Polestar er et undermærke til Volvo, der fokuserer på at designe og fremstille bæredygtige hybrid- og elbiler på selvstændige chassis, hvilket betyder, at de deler dele med Volvo-biler, men stadig er unikke. Den første bil, som Polestar nogensinde udgav, var Polestar 1 tilbage i 2017, og Polestar 2 fulgte et par år senere.

Polestar 1 vil stoppe produktionen ved udgangen af 2021, mens produktionen af Polestar 2 også skulle starte ved udgangen af 2021. Det betyder ikke, at Polestar 2 er her for at erstatte Polestar 1, men snarere for at kickstarte den kommende 100 % elektriske Polestar-serie.

Som sådan er forskellene mellem Polestar 1 og Polestar 2 store, fordi Polestar 1 mere er en halo-bil, der er designet til at øge brandets tiltrækningskraft og skabe interesse for Polestar generelt. Det er derfor, at Polestar 1 er så dyr og begrænset, samtidig med at den er teknologisk avanceret og fantastisk smuk.

Polestar 2 er dog ikke nær så spændende eller ønskværdig som Polestar 1, fordi den er mere en ægte bil end et udstillingsvindue for, hvad et mærke er i stand til, hvis penge ikke er noget problem. For at forstå forskellene mellem disse to fuldt ud, skal du sørge for at læse denne artikel.

Polestar 1 – Den første Polestar-model

Tilbage i 2016 har Volvo annonceret, at de vil stoppe med at lave præstationsvurderede Polestar-modeller, fordi Polestar nu skal være et selvstændigt brand med fokus på biler fra fremtiden. Det betyder, at Polestar var for Volvo, hvad AMG er for Mercedes, men det er nu væk med udgivelsen af den banebrydende Polestar 1.

Polestar 1 blev designet for at vise, hvad Polestar kan gøre, når de har frihed til at designe en bil uden at tage hensyn til prioriteterne på det nuværende bilmarked. Det betyder, at Polestar 1 er en grand tourer-sportsvogn, der er designet til rejser på tværs af kontinenterne med både stil og komfort.

  Hvad er den billigste elbil?

Polestar drives af en 2,0 l turboladet og komprimeret 4-cylindret motor på 2,0 l, der yder ca. 375 hk, blandet med to elmotorer på 114 hk hver. Alt dette giver i alt 600 hk, hvilket er nok til at skubbe Polestar 1 fra 0-100 km/t på kun 4 sekunder.

Polestar 1 koster 150.000 dollars, og Polestar laver kun 150 af dem om året, hvilket betyder, at der kun bliver produceret 750 af dem. Polestar 1 har en elektrisk rækkevidde på 54 miles takket være et 34 kWh-batteri.

Polestar 2 – Den du bør få

Polestar 1 blev ikke designet til at konkurrere med andre biler på markedet, fordi Polestar aldrig har haft til hensigt at Polestar 1 skulle være en masseproduceret bil. Derfor findes Polestar 2, som i sidste ende vil blive efterfulgt af flere Polestar-produkter i løbet af de næste fem år.

Polestar 2 er en ægte konkurrencedygtig elbil med fokus på at stjæle Tesla Model 3-kunder, fordi den tilbyder en lignende oplevelse. Polestar 2 starter på omkring 45.900 dollars, hvilket gør den meget konkurrencedygtig med Tesla Model 3 og Tesla Model Y.

Du kan vælge at få standard 64kWh-versionen med omkring 190 miles rækkevidde eller du kan opgradere til Long-Range-modellen, som skulle give dig omkring 230 miles rækkevidde fra dens 78Kwh-batteri. Den maksimale opladningshastighed er på omkring 150 kWh, hvilket betyder, at du kan oplade Polestar 2 fuldt ud på mindre end 2 timer ved hjælp af en hurtigoplader.

  Kan Tesla Y parallelparkerer

Polestar 2 er ikke begrænset i produktion og er ikke lige så eftertragtet som Polestar 1. Det er også en fuld elektrisk bil, mens Polestar 1 teknisk set er en hybrid.

Polestar 3 – Den næste Polestar-model forventes at blive frigivet i 2022

Polestar siger, at de er 100 % interesseret i at lave elbiler, hvilket betyder, at de ikke er opsat på at vente med at frigive den næste Polestar-model, som sandsynligvis bliver Polestar 3 SUV’en. Ifølge et par spionbilleder og endda officielle Polestar-billeder bliver Polestar 3 en kompakt SUV, der er rettet mod Tesla Model Y.

Polestar sigter mod at frigive yderligere to modeller inden 2025, som skulle bestå af en sedan, en lille bil og sandsynligvis en større SUV. Polestar 3 har til formål at positionere sig som en sporty elektrisk SUV, der kombinerer køreegenskaber i byen og spændende køreegenskaber.

Det betyder formentlig, at Polestar er opsat på at bruge al den viden, de har opsamlet ved at designe Polestar 1, og bringe den ind i en mere tilgængelig bil. Polestar har endnu ikke offentliggjort prisen for Polestar 3, men den forventes at koste omkring 40-60.000 dollars.

FAQ-afsnit

Er Polestar 2 en god bil?

Polestar 2 er en rigtig god elbil, fordi den kombinerer funktionalitet, effektivitet, størrelse og prisvenlighed i betragtning af, hvad den tilbyder. Som sådan bør du overveje Polestar 2, hvis du er interesseret i at købe en EV som din næste bil.

Tesla Model 3 er dog nok et bedre tilbud, fordi du kan bruge Teslas supercharger-netværk, som ikke kan matches af nogen anden udbyder af opladningsnetværk. Uanset hvad, så er begge utroligt konkurrencedygtige, så kryds og tværs mellem disse to kan ikke undgås.

  Hvor længe holder Polestar-batteriet?

Kan Polestar blive det bedste elbilselskab på markedet?

Det ser ud til, at Polestar er lige så ambitiøs som alle andre elbilsvirksomheder derude, for de har planer om at femdoble deres markedstilstedeværelse inden udgangen af 2025. Det betyder, at Polestar går fuldt ud med alt, hvad de har, for at tilbyde de mest konkurrencedygtige elbiler på markedet.

I betragtning af at de bliver bakket op af Volvo, som er et langvarigt firma, der er kendt for at lave sikre og kvalitetsfremstillede biler, bør Polestar blive et konkurrencedygtigt firma i de kommende år.

Er Polestar 1 pengene værd?

At retfærdiggøre en bil til 150.000 dollars er en ret vanskelig idé, hvis man betragter biler som arbejdsheste fra A til B, så man bør ikke engang forsøge at retfærdiggøre den, hvis det er det, man tænker. Hvis du derimod er bilentusiast og elsker spændende og nye ting, kan Polestar 1 måske virke lidt mere fornuftig.

Men da Polestar kun planlægger at lave 750 af disse i alt, og at den generelle interesse på markedet er relativt stor, hvilket yderligere understreges af Polestar officielt bekræfter, at der allerede er solgt Polestar 1-modeller, så burde Polestar 1 ikke miste sin værdi i de kommende år.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z