I virkeligheden næsten ingenting. Men det afhænger dog af dit perspektiv. Nogle mennesker mener, at en Porsche Boxster er en kvindeporsche, andre mener, at en Porsche Boxster er en frisørbil.
Nogle 911-ejere mener, at en Boxster er en fattig mands 911, nogle Cayman-ejere mener, at en Boxster er en Cayman til at vise sig frem med. Næsten ingen af disse har faktisk nogen mening, men en stereotype er en stereotype, og man kan aldrig leve et liv uden stereotyper.
Hvad der er sikkert er, er det faktum, at Porsche Boxster kan koste op over 100.000 dollars i dag, og at det er en enormt dygtig 2-sædet sportsvogn med gode resultater med hensyn til pålidelighed. Med Porscher får man som regel det, man betaler for, og Boxster er ikke anderledes.
Alle disse stereotyper er for det meste forbundet med folk, som ikke har nogen erfaring med at køre en Boxster. Når de til sidst oplever en Boxster-model af højere kvalitet, ændrer stort set alle deres mening, selv de sure 911-ejere gør det.
Porsche Boxster omkostninger
Den nyeste Porsche Boxster Spyder koster op over 100.000 dollars. Hvis du vælger en veludstyret bil, kan prisen stige til 120.000 dollars, hvilket ved første øjekast ikke giver nogen mening. Hvorfor skulle du betale 120.000 dollars for en Boxster, hvis du kan købe en 911, eller endda en Lambo eller en Ferrari til en sådan pris?
En 911 991 GT3 kan købes for så lidt som 100.000 dollars. GT3’eren er større, hurtigere, bedre håndtering og mere ikonisk end en Boxster Spyder er. GT3’eren bruger en sonor flat-6-motor, som grundlæggende er den samme som den, der findes i 992 GT3’eren.
For at få lidt sammenhæng bruger Boxster Spyder en flat-6-motor fra en mere almindelig 911-model. Boxsteren er langsommere, nok mindre eftertragtet og helt sikkert mindre populær. Men alligevel er en Boxster Spyder en helt anden sag.
Takket være sin midtermotorkonfiguration giver Boxsteren en helt anderledes køreoplevelse. Du har også mulighed for at køre på toppen, og der findes ikke en cabriolet GT3.
Porsche Boxster er en ”tøse-” eller en ”frisørbil”
En ret gennemgående kritik af Boxster-modellen er den, der er forbundet med betegnelsen ”tøsebil”. Nogle mennesker mener, at den kompakte størrelse og de 4-cylindrede motorer er bygget til kvinder, især hvis man tænker på, at selv en Panamera-motor i øverste ledelse er dobbelt så stor som Boxster-motoren.
Og segmentet af kompakte stilfulde sportsvogne, herunder Audi TT, Porsche Boxster, Mazda Miata, BMW Z4 og Mercedes SLC/SLK, er lidt af en kop frisørernes kop te. Alle disse stereotyper er ret gamle, og i dag er de lige så relevante som nogensinde.
Men det kommer mest fra folk, der ikke har haft den rigtige Boxster-oplevelse, for disse biler er ekstremt sjove at køre, og en masse online bilentusiast-sider roser en masse GTS- og Boxster Spyder-modeller.
Du skal opleve en Boxster, hvis du virkelig tror, at disse udtalelser er sande. Boxsters er ret lette, og de har ikke brug for en V8’er som en Panamera. En Panamera er meget tungere end en Boxster, så forholdet mellem effekt og vægt er nogenlunde sammenligneligt, selv om håndteringen ikke er det.
Porsche Boxster vs Porsche Cayman
Mange mener også, at der næppe er nogen grund til at vælge en Boxster frem for en Cayman. Porsche Cayman er billigere, holder bedre værdi, er mere praktisk, og den er velsagtens mere atletisk og sjovere at køre.
Selv om disse ting måske er sande til en vis grad, er forskellene små til ingen bortset fra den praktiske faktor. Cayman-modellerne har normalt omkring 5-20 hk mere end en sammenlignelig Boxster-model, men det er kun inkrementelle stigninger, som ikke er så mærkbare.
Værdimæssigt er de ikke det samme, men forskellene er også så små, at de ikke er værd at nævne. Men det, der er værd at nævne, er det faktum, at du kan nyde en top-down-oplevelse med en Boxster, og Cayman er en streng coupé.
I næsten alle henseender er Cayman- og Boxster-modellerne ens, forskellene mellem de to er så små, at der ikke er nogen grund til, at nogen skulle tro, at den ene er drastisk bedre end den anden.
FAQ-afsnit
Er Porsche Boxster’en prisen værd?
718 Boxster priserne ligger mellem 60k-100k dollars. For en sådan pris får du en unik ugennemført køreoplevelse, som ikke kan opnås med nogen anden bil, der i øjeblikket er til salg.
Mange bilentusiaster mener, at topmodellerne af Boxster Spyder er alt for dyre, og at en GT3 er et bedre alternativ til 100-120k dollars. Og det er det måske også, men Boxster Sypder mister ikke nogen værdi, tværtimod koster Boxster Spyder mere og mere med tiden.
Så selvfølgelig er prisen velbegrundet, selv om den er lidt oppustet. Men markedet gør, hvad markedet vil, og der er masser af interesse for disse biler.
Hvad er godt ved en Porsche Boxster?
Det er meget nemmere at svare på dette spørgsmål, fordi en Porsche Boxster giver en helt unik oplevelse. En 2-sædet cabriolet med mellemmotor som sportsvogn, der tilbyder stor pålidelighed og gode køreegenskaber.
Det er virkelig svært at gå galt i byen med en Boxster for at være helt præcis. Hvis du køber en af de mere begrænsede og eksklusive modeller, vil du heller ikke miste nogen som helst værdi. Så der er bogstaveligt talt ikke noget virkelig dårligt ved Cayman/Boxster-platformen. De er virkelig fantastiske biler.
Stiger Porsche Boxster i værdi?
Hvis en bil stiger i værdi i værdi, betyder det, at den pågældende bil er ret speciel. Og det er ret vanskeligt at udvikle en sådan bil. Men nogle Boxster-modeller stiger bestemt i værdi, og nogle af dem er bestemt til at blive fremtidige klassikere.
Boxster Spyder og nogle GTS-modeller og måske et par jubilæumsmodeller i begrænset oplag oplever en støt stigning i værdi, og denne stigning vil sandsynligvis fortsætte med tiden. Porsche Boxsters bliver anerkendt af 911-samlere, det betyder kun en dyrere bil.
Det er dog værd at nævne, at en almindelig Boxster-model sandsynligvis ikke vil stige i værdi, det vil kun de mere limited edition-modeller gøre.