Blandt alle Volvo-biler har den mest populære og mest solgte model været Volvo Amazon.
Volvo Amazon er en ikonisk bil, som blev produceret i 1950’erne og 1960’erne. Den blev betragtet som det smukkeste køretøj på det tidspunkt. Amazon introducerede for første gang trepunktsseler i forsæderne, som senere blev standard i alle modellerne. Amazon blev endda brugt som politibil.
Volvo Amazon
Volvo Amazon blev introduceret i 1956 og var en mellemstor familiebil, der blev udviklet i Sverige. Den fik sin debut i USA i 1959, og den blev straks populær. Luksus og karrosseri førte til, at mange mennesker betragtede den som den smukkeste bil på det tidspunkt.
Amazon blev introduceret som erstatning for den gamle PV444, som var en 4-sæders coupé. Amazon kom i 2-dørs og 4-dørs varianter, samt en 5-dørs vogn som en mulighed for en 5-dørs vogn. Produktionen af bilen foregik på Lundby-fabrikken i Göteborg.
Bilen var en stor succes for Volvo, og der blev solgt i alt 667.791 biler, da Amazon blev udgået i 1970.
Med lanceringen af Amazon startede Volvo for første gang sin trecifrede nomenklatur. Den første serie blev kaldt “120-serien”. Efter introduktionen fik Amazon mange opgraderinger i løbet af sin levetid. Den første model var 121, som havde en motor med 66 hk og var en bil med 3-trins manuel gearkasse.
Den første Amazon stationcar-model blev udgivet i 1962. Den ponton-stilede bil var en stor succes for en familiebil. Den blev endda brugt af politiet på grund af dens gode sikkerhedsfunktioner på den tid, herunder indførelsen af trepunktsbæltesystemet for første gang.
Da bilen udgik i 1970, havde den en 1,8-liters B20-motor på 1778 cm3. Volvo Amazon er stadig en eftertragtet veteranbil, som folk køber den for dens prestige.
Tidens bedste egenskaber
Bilen var spækket med tidens bedste funktioner. Ud over det helt nye trepunktsbæltesystem, der reddede mange liv, havde bilen også en flash-to-pass-funktion i bilen. Den helt nye Volvo B16 havde en 3-trins manuel motor og baghjulstræk.
Derudover havde politiets Amazon-modeller hydraulisk assisterede skivebremser og nogle andre funktioner som radialdæk, en knap til vinduesvasker og en ventilator monteret i bagruden.
Popularitet
Volvo gjorde sig bemærket med denne bil i USA. Størstedelen af salget foregik uden for Sverige. I alt 60 % af de fremstillede biler blev eksporteret, så den nåede popularitet over hele verden, og dens trepunktssikkerhedssele reddede mange liv. Amazonen gjorde også Volvo til den bedste bilproducent i Sverige.
Volvo plejede at producere deres biler i Sverige, men med lanceringen af Amazon begyndte Volvo for første gang at producere bilen i udlandet. Det var den anden bil, som Volvo lancerede efter Anden Verdenskrig, og bilen blev designet af Jan Wilsgaard.
Bilen var så stor en succes, at store regeringsembedsmænd som den tidligere præsident Bill Clinton og den tidligere udenrigsminister Colin Powell havde Amazons. Bilen kan endda ses i Hollywood-film, f.eks. i “All the President’s Men”, hvor Robert Redford kørte en hvid Amazon i filmen.
Volvo markedsførte Amazon i 1962 med linjen “Du kan køre den, som om du hader den”. Billigere end psykiatri.” Reklamekampagnen blev lavet af reklamemanden Amil Gargano fra New York. Det var en temmelig usædvanlig markedsføringsstrategi, der antydede, at denne bil kunne overleve næsten alt.
Andre populære Volvo’er
Volvo Amazon er ikke det eneste køretøj, der var populært gennem Volvos historie. Nogle andre modeller var og er stadig ret populære rundt om i verden, bl.a:
- Volvo 240 – En hårdfør bil, der blev fremstillet i 1974. Den samlede 200-serie solgte omkring 2,8 millioner enheder. Den blev udgået i 1994.
- Volvo P-1800 – En sportsvogn fremstillet af Volvo i 1961. Den fik også en shooting-brake-stil i sine sidste år. Den blev udgået i 1973.
- Volvo 850 – Den blev introduceret som en sedan i 1991 og fik også en stationcarrosseri, som blev en stor succes. Der blev solgt i alt 716.903 enheder på tidspunktet for dens ophør i 1996.
- Volvo S80 – En nyere succes fra Volvo, produceret i 1998. Det var en executive bil, og den blev erstattet af ingen ringere end S90 i 2016.
FAQ
Hvad gjorde Volvo så populær?
Volvo er et svensk luksusmærke. Det er ret dyrt sammenlignet med nogle andre bilmærker, men det er der en grund til. Det bedste ved Volvo-biler, og det, der har gjort dem så populære, er deres sikkerhedsfunktioner. De har endda startet deres virksomhed for at sikre sikkerhedsfunktioner. Volvo opfandt endda nogle af sikkerhedsfunktionerne som f.eks. en trepunktssele.
Volvo-biler er berømte for deres holdbarhed og langtidsholdbare motorer. Volvos er bygget ret robust, hvilket gør det muligt for bilerne at holde længere. Volvo’er tilbyder også førsteklasses indvendige sæder og andre imponerende funktioner.
Hvad er de mest populære biler i USA nogensinde?
USA er helt klart et billand. En bils popularitet kan ganske enkelt fortolkes ved at se på det samlede antal salg af bilen. Jo flere biler der sælges, jo mere populær er den blandt befolkningen.
Dette er nogle af de mest populære bilmodeller i USA:
- Toyota Corolla – 37,5 millioner salg
- Ford F-serie – 35 millioner
- Volkswagen Golf – 27,5 millioner
- Volkswagen Beetle – 23,5 millioner
- Ford Escort – 20 millioner
- Honda Civic – 18,5 millioner
Bliver elbiler mere populære nu til dags?
Salget af elbiler er steget fra 300.000 i 2016 til 1,1 millioner i 2020 alene i USA. Derfor fortæller dette klart, at elbilernes popularitet er stigende.
Med det stigende fokus på miljø og klimaforandringer stiger elbilernes popularitet dag for dag. Brændstofbesparelser og besparelser på vedligeholdelse er også vigtige grunde til at kunne lide elbiler.
Folk kan også lide elbilernes sporty udseende. Tesla-biler anses ofte for at være en af de flotteste biler i bilindustrien, og de er alle sammen elbiler.