En 8-cylindret motor i V-konfiguration, også kendt som en V8-motor, kan lige så godt være den bedste motorkonfiguration, der findes, i hvert fald hvad angår biler. Det skyldes, at en velkonstrueret V8’er sagtens kan klare både performancekørsel og komfortabel cruising. Den kan også være enten høj eller stille ved et tryk på en knap.
De fleste V8-motorer er dog kendt for at kræve mere kærlighed og pleje sammenlignet med mindre 6-cylindrede og 4-cylindrede motorer. Det skyldes, at en V8-motor har en tendens til at være mere kraftfuld, hvilket igen øger brændstofforbruget, og det slider også motoren lidt hurtigere ned.
Selv om dette for det meste er sandt, er der et par virkelig pålidelige V8-biler. Lexus GS F er et godt eksempel på en sådan bil, og det samme gælder for den fantastisk flotte Lexus LC 500. Infiniti Q80 og Ford Mustang GT er heller ikke langt fra.
Selv om mange mennesker tror, at store europæiske executive V8-sedaner er dårlige, når det gælder pålidelighed, er Mercedes Benz S560 der til at bevise det modsatte. Men hvis du ønsker en pålidelig V8-lastbil med dieselmotor, skal du sørge for at tjekke Ford Super Duty-udvalget ud.
Lexus GS F/Lexus LC 500 – 5.0L N/A V8
Lexus er ikke ligefrem et mærke, der er kendt for sine V8-motorer, men det burde de være, for den 5,0L/303-motor, der findes i både GS F og LC500, er genial af mange forskellige grunde. Startende med det faktum, at det stadig er en V8-motor med naturlig indsugning, så kompleksitetsniveauet i denne motor er langt mindre sammenlignet med moderne turbo/twin-turbo V8’er.
Det betyder, at denne V8 lyder fantastisk både ved opstart og ved fuld gas. Det bedste ved denne motor er dog pålideligheden, for 5,0L er ofte placeret helt i toppen af de nuværende mest pålidelige V8-motorer på markedet. Dette kommer ikke som nogen overraskelse, for den er trods alt bygget af Toyota/Lexus, og alle ved, hvor pålidelige Lexus/Toyota-biler er.
Infiniti Q80 – 5.6L V8 N/A V8
Infiniti/Nissan tilbyder stadig en V8 med naturlig indsugning til deres topmodeller som Infiniti Q80 SUV’en. Denne motor har altid haft en pålidelighedsklassificering over gennemsnittet, men ifølge mange ejere bør den, hvis du vedligeholder motoren i henhold til producentens anbefalinger, nemt kunne holde et par hundrede tusinde kilometer.
Det er værd at nævne, at Q80 ligger helt i toppen af de fleste pålidelighedstabeller, der er forbundet med full-size SUV’er, og en kvalitetsmotor er afgørende for en sådan succes. Infiniti som mærke ligger også over gennemsnittet, når det gælder pålidelighed, men det er ikke i nærheden af Toyota eller Lexus.
Ford Mustang – 5.0L N/A V8
I det øjeblik man tager et kig på alle de tre V8-motorer, der er nævnt indtil nu, er én ting ret indlysende. Det er det faktum, at de alle er motorer med naturlig indsugning. Det giver perfekt mening, fordi N/A V8-motorer er bygget hårdt og simpelt, og intet andet mærke omfavner den samme filosofi så meget som Ford gør.
Den 5.0L V8, der findes i Mustang, burde også holde et par hundrede tusinde kilometer uden større problemer. Selve motoren er også relativt billig at vedligeholde, hvilket betyder, at hvis noget går galt, bør det koste mindre end en tilsvarende V8-motor fra et andet mærke.
Mercedes S560 – 4.0L BiTurbo V8
Mercedes bygger de mest pålidelige V8-motorer af hele den tyske udøvende trio, dette er tydeligt i det øjeblik du tager et kig på de fleste motorpålidelighedstabeller. Selv om VAG 4,0L bi-turbo V8-motoren er en ekstremt avanceret motor, overgår Mercedes’ 4,0L motorværk den, når det gælder pålidelighed.
Den pågældende motor er den hæftede V8-motor ud af hele Mercedes-familien, så det er ret forventeligt, at den eneste V8-mulighed er ret pålidelig. Du kan finde denne motor i mange Mercedes-modeller både i AMG’er og Maybach-versioner.
Ford Super Duty – 6.7L Diesel V8
I det sidste årti eller deromkring har Ford løbende tilbudt 6,7L Powerstroke V8-dieselmotor til alle Super Duty F-serie lastbiler. Det er værd at nævne, at de tidlige iterationer af denne motor ikke var helt så pålidelige, men Ford har formået at gøre dem til nogle af de mest pålidelige lastbilmotorer på markedet lige nu.
Hvis du vedligeholder motoren godt, bør du nemt kunne overskride 250k mile-mærket med denne motor. Mange online-kilder mener, at hvis du fortsætter med at vedligeholde denne motor ordentligt, bør du nemt kunne overskride 300k eller endda 400k miles-mærket.
FAQ-afsnit
Bliver V8-motorer snart udgået?
Bilindustrien går langsomt men sikkert i retning af en mere bæredygtig forretningstilgang, og det ser ud til, at dette i sidste ende vil markere enden for store motorer som V8-, V10- og V12-motorer. V10-motorer er allerede utroligt sjældne, og ud over VAG 5,2L N/A V10-motoren er der ingen V10-motorer tilbage på markedet.
Den tidligere generation af C63 er udstyret med en 4,0L BiTurbo V8-motor, men den nye generation af C63 får en sølle 4-cylindret turbo. Det er ret tydeligt, at V8’eren langsomt er ved at uddø i takt med, at downsizing og tvangsindkobling bliver hurtigere end nogensinde før.
Hvorfor skal jeg købe en V8-bil?
Dette spørgsmål bliver stadig mere relevant, fordi motorer med små slagvolumen bliver kraftigere og mere effektive. På papiret giver det ingen mening at vælge en V8-motor i forhold til en veludviklet 4-cylindret turbomotor eller en lige så veludviklet 6-cylindret motor.
Men en V8 er meget mere end det, der står på papiret, for du kan ikke genskabe V8-følelsen, uanset hvor avanceret en motor med lille slagvolumen kan være. Det eneste du skal gøre er at prøvekøre den V8, du er interesseret i, og hvis den ikke overbeviser dig, skal du ikke købe en V8-bil.
Er V8-motorer de bedste præstationsmotorer?
Alle motorstørrelser har deres eget sæt fordele og ulemper, men V8-motoren er måske den bedste af dem alle, fordi den ligger midt imellem. En mindre 4/6-cylindret motor har brug for tvangsindtrækning for at kunne yde det samme som en V8-motor.
V10- og V12-motorer lyder måske bedre end en V8-motor, men de er utroligt tunge, og deres vægt går ikke godt i forhold til ydeevnen. Som sådan er en V8-motor af anstændig størrelse som dem, der findes i moderne McLaren- og Ferrari-modeller, de allerbedste præstationsmotorer på markedet.