Når det drejer sig om bilmotorer, er de fleste normalt enten supercharged eller turboladede. Hvis du er som de fleste lægfolk, kender du sandsynligvis ikke forskellen mellem de to. Begge lyder selvfølgelig fantastisk, men selve navnene er ikke nødvendigvis ensbetydende med fantastiske eller kraftfulde motorer. Debatten mellem disse to motortyper, og hvilken der er bedst, fortsætter, men når du først har lært lidt om hver af dem, kan du nemmere træffe et valg om, hvilken der er bedst for dig, når du er ude at købe bil.
Bare det grundlæggende
For at forstå en kompressormotor skal du først forstå, hvordan en motor fungerer. En forbrændingsmotor producerer strøm afhængigt af, hvor meget brændstof den er i stand til at forbrænde, og hvor godt varmen omdannes til mekanisk kraft. Da brændstof har brug for ilt for at forbrændes, afhænger den maksimale effekt, du får fra en motor, hovedsagelig af, hvor meget luft den kan tage ind for at forbrænde brændstoffet. Det er derfor den teknik, der anvendes i disse tilfælde, når en motor skal tilføres luft med kraft.
Jo mere luft du tvinger ind i en motor, jo mere brændstof vil den forbrænde, og jo mere kraft vil du få. Turboladere og kompressorer er luftkompressorer, der leverer den nødvendige luft, og selv om de begge er den samme type genstand, fungerer de helt forskelligt.
Hvad er en turboladet vs. en supercharged motor?
For at få mere luft ind i en motor bruger en turbolader varmeenergien og hastigheden af de udstødningsgasser, der kommer ud af motorens cylindre, til at dreje en turbine, som driver kompressoren (eller pumpehjulet), så den kan tvinge mere luft tilbage i motoren. I modsætning hertil pumper en supercharged også mere luft ind i en motor, men luften drives mekanisk via en rem på motoren, og den drives af enten en elektrisk motor eller en krumtapaksel på en almindelig motor.
Fordele og ulemper ved hver type
Som du kan forestille dig, er der fordele og ulemper ved begge motortyper, og det er det, vi vil forklare her. Til at begynde med har turbomotoren en “turbo”- eller “boost”-forsinkelse, når du trykker på speederen. Med andre ord er der en lille forsinkelse, når du trykker på speederen med højre fod, simpelthen fordi selve turboladeren har brug for lidt tid til at “spole op”, før den leverer det kraftige skud. Det skyldes, at det tryk og den varme, der er nødvendig for at øge turboens spin, tager et sekund eller to.
Er det nødvendigvis en dårlig ting? Overhovedet ikke, men det er en af forskellene mellem disse to motortyper. En kompressor har ingen forsinkelse, fordi dens luftpumpe altid drejer rundt, bl.a. takket være, at den er direkte forbundet med motorens krumtapaksel. Derfor mærker man med en kompressoropladet motor boostet med det samme, fordi der aldrig er nogen form for forsinkelse.
Der er også andre forskelle mellem turboladere og kompressorer. For det første har de begge ulemper. Mens den turboladede motors ulempe (for nogle mennesker) er forsinkelsen, er den kompressoropladede motors ulempe den generelle effektivitet. Husk, at en kompressor bruger selve motorens kraft til at dreje sig selv, hvilket betyder, at den kan bruge en frygtelig stor del af motorens kraft, når handlingen er afsluttet. På grund af dette har kompressorerne en tendens til at være mindre brændstoføkonomiske, da de tager så meget kraft fra motoren under hele processen.
En anden faktor, der skal tages i betragtning, er gasspjældsrespons. Med motorer med kompressor får du en fantastisk gasrespons, som til gengæld øjeblikkeligt udvikler den megakraft, du har brug for for at producere den respons, du leder efter. Kompressorer producerer en fantastisk kick-in-the-rear gasrespons, der får kraften i din motor til at stige drastisk og derfor giver dig en bedre samlet køreoplevelse. Nogle af de kendte køretøjer, der bruger superchargede motorer, omfatter Chevrolet Corvette Z06 (650 hk), Dodge SRT Challenger Demons og Hellcats (700+ hk) og ZR1 (755 hk).
Hvorfor vælge en kompressoropladet motor?
Selv om både turboladere og kompressorer har deres fans, og selv om kompressormotorer måske er en smule bagud i forhold til turbomotorer, når det gælder brændstofeffektivitet, tilbyder de stadig mange fordele i forhold til turboladere. Disse omfatter:
- De koster generelt mindre end en turboladet motor
- De hjælper med at reducere mængden af røg fra udstødningsgasserne
- De producerer mere effekt end en turbolader
- De giver mulighed for hurtigere acceleration af køretøjet
- De producerer ingen forsinkelse, som en turbolader gør
- De giver stor effekt ved et lavere omdrejningstal
- De har en tendens til at give store hestekræfter generelt
Der findes også tre forskellige typer af superchargere, som det er klogt at tage i betragtning, når du er ude at købe dit næste køretøj. Disse tre er:
● Centrifugalsuperchargere, som får deres kraft via et remskive-system i motoren.
● Root’s type superchargers, som har to epicycloidformede rotorer, der er kilet på to aksler hver for sig. Der anvendes en kilerem eller et tandhjulstræk til at give strøm til den resterende aksel.
● Kompressorladere af lameltypen, som anvender flere lameller, der er monteret på en kompressortromle. Der anvendes forkomprimerede fjedre til at skubbe lamellerne udad.
Og når du overvejer fordelene ved at bruge en kompressoropladet motor, bør du også tage ulemperne i betragtning. Ud over at være mindre brændstofeffektive kan superchargere også være lidt mindre pålidelige end turboladere er. Det skyldes, at den gør et nummer ud af motoren og er hårdere ved motoren end turboladere, hvilket betyder, at din motor sandsynligvis ikke holder lige så længe, som hvis du havde en turbolader.
Dette er blot nogle få af grundene til, at flere og flere mennesker trods de mange fordele ved at bruge en kompressor vælger turbolader i stedet for. I denne tid, hvor byer og stater laver love, der regulerer brændstofforbruget, er alene spørgsmålet om brændstoføkonomi nok til, at mange vælger turboladerne, selv om turboladerne har en forsinkelse, som du ikke behøver at lide under, når du har valgt en kompressor.
I sidste ende er det dog op til dig at gennemgå fordele og ulemper ved den kompressoropladede motor for at sikre dig, at den er den rigtige for dig, hvilket burde være en ret enkel proces.