I en verden, hvor det bliver mere og mere populært at købe brugt, er det vigtigt at vælge det bedste for pengene. Værdibevarelse og relativ mangel på værdiforringelse er væsentlige fordele ved at købe en brugt bil.
Mellem automatiske og manuelle biler er automatiske biler generelt dem, der bevarer mest værdi gennem årene, men der er et par bemærkelsesværdige undtagelser. Klassiske biler, sportsvogne og nogle superbiler er nogle gange betydeligt mere værdifulde med en manuel gearkasse.
Desuden er mange manuelle biler i dag som regel den laveste variant i en bestemt model. Biler som disse har ofte de mindste og svageste motorer og er nøgne, når det gælder ekstraudstyr.
Endelig er ældre biler ofte hæmmet af en ufuldstændig automatisk gearkasse, som er ufine og undertiden yderst upålidelige. Automatikgear som disse er faldet i værdi og er langt billigere end en model med manuel gearkasse.
Klassiske biler og sportsvogne
Disse to typer biler er næsten altid følelsesmæssige køb, og de regler, der gælder for biler, der primært købes med fornuft, giver ikke meget mening her. Når det er sagt, er disse typer biler ikke købt med henblik på daglig kørsel, og følelsen af lejlighed er betydeligt større med en manuel boks.
Folk, der køber disse biler, ønsker det modsatte af, hvad en bil er i dag. Tidløst design, duften af benzin, kommunikation mellem føreren og bilen, stiv bremsepedal og en velsmurt manuel gearkasse, der føles som en mekanisk lyksalighed.
Det er værd at nævne, at mange af disse biler ikke engang blev tilbudt med automatgear, og hvis de blev det, er disse automatgear alt for klodsede og sjælløse. Hvad angår sportsvogne, sætter folk pris på lette biler, da de normalt giver en mere adræt og atletisk køreoplevelse.
Klassiske biler og sportsvogne repræsenterer en slags tidskapsel, og en klodset automatgearkasse er bare ikke egnet til formålet. Og værdiforskellen mellem biler med manuel og automatisk gearkasse i dette segment er i nogle tilfælde endda dobbelt så stor som i andre tilfælde.
Superbiler
Superbiler udgør også en bemærkelsesværdig undtagelse fra, at automatbiler er mere værdivenlige af lignende årsager. Men ud over de grunde, der er nævnt i det foregående afsnit, handler superbiler om eksklusivitet, og oftest er en manuel bil langt sjældnere end en automatisk bil.
Hvad angår moderne superbiler, er der ikke ret mange manuelle biler tilbage. Men for dem, der stadig produceres, kræver de nogle gange en betydelig præmie i forhold til en automatisk – kun fordi produktionsantallet er til fordel for automatik.
Men disse forskelle er endnu større, når de pågældende biler tilbyder subpar automatiske transmissioner. Et godt eksempel på en sådan bil er Lamborghini Murcielago LP-670 SV. Der er lavet mindre end 200 eksemplarer, og kun 5 eller 6 af dem er udstyret med en manuel gearkasse.
Og disse 5-6 SV-modeller er langt dyrere sammenlignet med SV-modeller med den noget usofistikerede E-gear automatgearkasse. Nogle biler som Mercedes McLaren SLR lider meget under den klodsede gearkasse, og værdien af disse biler ville være betydeligt større, hvis der nogensinde var en manuel indstilling.
Moderne biler
Moderne biler er lidt anderledes, og selv om der var nogle forskelle til fordel for en manuel gearkasse, er de ikke så udbredte, som de var engang. Men generelt bevarer automatgear bedre værdien, fordi moderne automatgear er raffineret og objektivt set bedre end et manuelt gear.
Det er også værd at nævne, at nogle modeller som f.eks. VW Golf stadig tilbyder en manuel eller en automatisk version. Og oftest er automatgearet generelt en bedre udstyret bil, fordi du slet ikke kan vælge visse modeller med højere udstyr med manuel gear.
Og der er masser af nøgne VW Golf-modeller, der tilbyder manuelle biler med de mindst kraftige motorvarianter og kun forhjulstræk. Desuden kan manuelle biler ikke udnytte en masse moderne teknologi som f.eks. automatiseret fartpilot eller kollisionsassistentsystemer fuldt ud, fordi de ikke fungerer med manuelle biler.
Når det er sagt, skal du vælge en automatgearet bil, hvis du ønsker at drage fordel af automatiseret fartpilot, avancerede parkeringsassistenter, kollisionsforudsigelsessystemer, automatisk bremsning og lignende, ellers skal du springe disse systemer over, da de ikke fungerer lige så godt eller slet ikke med en manuel boks.
FAQ-afsnit
Hvad er forskellen mellem moderne automatik og ældre automatik?
Ældre og nyere automatiske gearkasser adskiller sig ret væsentligt. Primært har nyere automatiske gearkasser indført mange nyere og mere effektive teknologier som f.eks. en dobbeltkoblingsgearkasse, der kan skifte gear hurtigere, end en fører nogensinde kunne med en manuel gearkasse, og det er derfor, at mange moderne superbiler/sportsvogne tilbyder en DCT.
Ud over en generelt bedre teknologi er nyere automatgear også betydeligt mere pålidelige på lang sigt, og de er lettere at vedligeholde eller reparere. Derudover er moderne automatiske gearkasser langt mere smidige og brændstofbesparende end tidligere.
Hvorfor skal jeg vælge en manuel gearkasse?
Der er masser af mennesker derude, der stadig foretrækker en manuel frem for en automatisk, og selv om en automatisk kan virke som en indlysende opgradering, vil folk stadig hellere vælge en manuel. Og det giver god mening, da det øger niveauet af inddragelse af føreren, og en manuel kan stadig være mere brændstoføkonomisk.
Manuelt gear giver mere mening i sportsvogne, og især i lette sportsvogne som Porsche GT3, Mazda Miata, Porsche Cayman og 911R. Disse biler er lavet til maksimal involvering af føreren, og de er konstrueret til at belønne dig med positiv feedback, når du har foretaget de perfekte gearskift.
Hvad er værdiforskellen mellem en manuel og en automatisk gear?
Der er nogle bemærkelsesværdige forskelle, men disse forskelle er ikke så store, hvis du kun fokuserer på gearalternativet. Men som tidligere nævnt er automatiske biler som regel udstyret med langt mere teknologi.
Biler som Murcielago 670SV byder på de største værdiforskelle mellem en manuel og en automatisk, men der er et begrænset antal eksempler, der flytter strømmen i retning af manuelle biler. Størstedelen af det moderne marked for brugte biler foretrækker automatik, men ikke meget mere.