Moderne biler er langt mindre modtagelige for rust end biler fra 30 år siden. Og derfor har moderne biler ikke behov for ekstra rustbeskyttelse i sig selv. Hvis du vælger rustbeskyttelse, bør det dog øge beskyttelsesniveauet yderligere.
Men det er tvivlsomt, om det er nødvendigt med ekstra rustbeskyttelse. Moderne biler er konstrueret med galvaniseret stål, som er langt mindre tilbøjeligt til at korrodere sammenlignet med ældre ubehandlet stål. Det giver meget mere mening at rustbeskytte en ældre bil, da den ikke har sådanne rustafvisende egenskaber.
Og teknologier som e-coating, plastbelægning eller galvaniseret stål anvendes i hele bilindustrien specifikt med henblik på rustbeskyttelse. Nogle producenter er endda så sikre på deres midler til beskyttelse, at de hellere vil give dig en tiårig garanti end at lade dig rustbeskytte bilen selv.
Så det er ret indlysende, at de fleste moderne biler ikke kræver nogen ekstra rustbeskyttelse. Men hvis du ikke passer så godt på din bil, eller hvis du bor et sted med forfærdelige veje og masser af is, salt og fugt, bør du se på at beskytte din bil, hvis det ikke annullerer din garanti.
Galvaniseret stål
Galvaniseret stål er normalt rygraden i alle moderne rustbeskyttelsesløsninger på fabrikken. Galvanisering er en proces, hvor der påføres et beskyttende lag zinkbelægning på et nøgent stål- eller jernpanel for at forhindre det i at reagere med fugt og ilt, eller med andre ord, for at forhindre det i at ruste.
Denne proces udføres normalt under en såkaldt varmgalvanisering. Dette er en proces, hvor alle karrosseridele nedsænkes i et smeltet varmt zinkbad. Nogle producenter gør dette på alle deres biler flere gange i træk, og det er bogstaveligt talt et varmt zinkbad, ligesom når man dypper sine pomfritter i ketchup.
Denne beskyttende zinkbelægning virker bedst, hvis hele overfladen er dækket, men producenterne går endnu længere for at sikre, at panelet er beskyttet så godt som muligt. En proces, der kaldes galvanisering, beskytter panelerne, selv om der er nogle områder, hvor zinkbelægningen er blevet ridset. Så længe der er zink i nærheden, er panelet godt beskyttet.
Men galvanisering holder ikke evigt, og efter et par årtier med kontinuerlige vejrslag er beskyttelsesniveauet ikke så fremtrædende som tidligere, især hvis panelerne har været udsat for sure kemikalier.
E-coating og andre midler til fabriksbeskyttelse
Men galvaniseret stål er ikke den eneste metode, som mainstream mærker bruger i et forsøg på rustbeskyttelse. Mercedes-biler er f.eks. også beskyttet af et fransk firma ved navn Permagard, der beskæftiger sig med fugt- og rustbeskyttelse af alle former for industri-, marine- og aeroudstyr.
Mange producenter anvender også en særlig e-beklædning, som oplader hele bilen elektrisk i et forsøg på at forhindre korrosion. BMW gør dette lige efter galvaniseringen, og hele processen afsluttes af robotter, der påfører en tyk plastiklignende belægning før og efter påføring af lakken.
Nogle mere sårbare dele af moderne biler er også beskyttet på forskellige måder. Nogle producenter bruger andre rustafvisende metaller enten til helt at erstatte stål- eller jernkomponenterne eller til at dække alle de korrosionsfølsomme metaller.
Det er ret indlysende, at niveauet af moderne rustbeskyttelse af biler i dag er langt mere avanceret end tidligere. Så det ser ud til, at der ikke er behov for yderligere rustbeskyttelse, især hvis din garanti stadig er intakt.
Eftermarked rustbeskyttelse
Hvis du alligevel ønsker at beskytte din bil yderligere, fordi du har udført en masse reparationer, fordi din garanti er bortfaldet eller udløbet, eller fordi du simpelthen ønsker at eje bilen i årtier fremover, er der et par forskellige måder at opnå et højere niveau af rustbeskyttelse på.
En af de mest populære måder er at påføre en tyk tjæreagtig underlak på din bils underside. Denne proces koster omkring 100-200 USD og bør i bedste fald holde i højst et par år. Denne metode er især praktisk, hvis du allerede har været udsat for rust.
Særlige dryp/løstløbende oliesprøjter er også en ret populær mulighed. En dryp-oliespray sprøjtes på alle de sårbare områder af din bil, og den drypper også ind i alle de uopnåelige steder. Den drypfrie oliespray kræver derimod, at du borer i nogle bilpaneler, hvilket aldrig er en god idé.
Disse to metoder koster også omkring 100-200 dollars, men hvis du ønsker et særligt elektronisk modul, der sender en konstant strøm ud i hele bilen for at forhindre korrosion, skal du regne med en regning på 500 dollars, men beskyttelsen er ikke så grundig eller effektiv.
FAQ-afsnit
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg støder på rust?
Hvis du støder på rust, skal du tage din bil til en erfaren fagmand. Det er værd at nævne, at rust kan repareres ret ofte, men nogle gange giver det ikke økonomisk mening.
Hvis rusten begynder at sprede sig, eller hvis den allerede har beskadiget panelet alvorligt, kan det være nødvendigt at udskifte panelet helt og holdent. Dette giver kun mening, hvis bilen er værd at redde, fordi bilen kræver et grundigt eftersyn, som koster mange penge.
Kan jeg gøre noget for at forhindre korrosion?
Ja, det kan du. Du bør vaske din bil regelmæssigt, især om vinteren, mens der er masser af salt i nærheden. Prøv at højtryksvaske hele din underside et par gange om året, og undersøg bilen for tegn på korrosion.
Du kan også påføre forskellige former for overfladebehandlinger på din bil for at sikre, at selve lakken er så beskyttet som muligt. En særlig lakbeskyttelsesfilm er en ret populær metode til lakbeskyttelse og er værd at overveje.
Er rustbeskyttelsesløsninger på eftermarkedet det værd?
Det afhænger af den anvendte metode og den måde, den er blevet påført på. Undercoating og oliesprøjtning kan være gavnlige i et par år, men hvis de ikke udføres professionelt, kan de endda forværre situationen helt og holdent.
Uanset hvad du gør, bør du rådføre dig med en professionel om alle de forskellige produkter på markedet, bare for at være godt informeret. Disse metoder virker bedst, hvis de gentages med jævne mellemrum.