Hvis du aldrig har ejet en Mercedes-Benz bilmodel før, spekulerer du måske på, om de har problemer. Mercedes er populær for sine high-end og luksuriøse køretøjer, der sælges over hele verden.
Som alle køretøjer har Mercedes-Benz bilmærket også sine problemer. Jo tidligere du kender disse problemer, jo bedre forberedt vil du være, når de opstår. Nogle problemer er synonyme i næsten alle Mercedes-Benz-modeller, mens andre er til stede i bestemte Mercedes-modeller.
Nogle af de problemer, der kan opstå, når din Mercedes begynder at få flere kilometer på literen, omfatter affjedringsproblemer, transmissionsproblemer, olielækager, motorfejl, rust, skader på isoleringen, dårlig katalysator og lavt bremsetryk. Bemærk, at nogle modeller har deres egne ekstra problemer.
I dette indlæg vil vi fremhæve almindelige problemer, som du skal forvente, når du køber en Mercedes-bil. Uanset problemet vil professionelle mekanikere diagnosticere og reparere din bil uden nogen udfordring. Fortsæt med at læse for at bestemme de Mercedes-problemer, som du kan støde på, efterhånden som du får flere kilometer.
Problemer med affjedringssystemet et kendt problem for ældre Mercedes-Benz biler
Dette er et af de første problemer, som du bør forvente, når du køber en Mercedes-Benz. Affjedringssystemet i Mercedes-Benz biler begynder at udvikle problemer efter 150.000 km. Når vi nævner affjedring, mener vi dæk, dækluft, støddæmpere, fjedre og forbindelsesled, der forbinder bilen med hjulene.
De dele af affjedringen, der hurtigt udvikler problemer, er trækstænger, bøsninger til styrearmene, kugleled og svingstangsled. De kan begynde at forstyrre føreren efter ca. 100.000 km. Hvis du begynder at bemærke fejljustering med hjulene eller rattet, bør du derfor besøge en mekaniker til inspektion.
Bortset fra affjedringssystemet er der også rapporteret om problemer med luftaffjedringen. Mange bilister har påpeget, at luftaffjedringsposer og luftaffjedringsrelæer ikke er effektive og har en tendens til at svigte mange gange.
Mercedes-Benz kan have problemer med gearkassen
En af de mest fremragende egenskaber ved Mercedes-Benz er dens 5-trins automatgearkasse. Denne transmission er stærkere end de fleste køretøjer. Desværre består den af dele med en række problemer. 13-pin-stikket og ventilhuset har problemer, som du bliver nødt til at tage fat på, når du tilbagelægger omkring 150.000 km.
Uden nogen forklaring kan 13-pin-stikket begynde at lække transmissionsvæske. Dernæst kan væsken løbe ud i ledningsnettet, hvilket forårsager skader på kontrolmodulet. Ventilhuset kan også forårsage dårlige gearskift. Så når din Mercedes næsten rammer 150.000 km, bør du besøge mekanikeren regelmæssigt for at inspicere transmissionen og servicere den.
Et almindeligt problem for Mercedes-Benz ejere er rust
Et andet almindeligt problem, som Mercedes Benz-ejere sandsynligvis vil støde på, er rust. Selvfølgelig ruster de fleste biler, når de bliver ældre, eller når de ikke er i brug. Men i tilfælde af Mercedes-Benz bilmodeller ruster de langt hurtigere end de fleste køretøjer. De ruster også mange steder.
Når du har tilbagelagt flere kilometer, kan du blive overrasket over at bemærke rust i forskellige dele af din bil. Tag en lommelygte og kig under fører- og passagersæderne, langs gulvbrædderne, på kofangere, under hjulkapslerne, bag nummerpladerne, i bunden af dørene og endda på de forreste kofangere.
Katalysator problemer
Katalysatorer spiller en stor rolle for at reducere skadelige emissioner ved at fjerne visse kulbrinter fra køretøjets udstødningssystem. Desværre kan katalysatorerne i Mercedes-Benz bilmodeller blive defekte efter at have været i drift i 60.000 miles. De bliver normalt tilstoppede eller fungerer ikke effektivt. Du kan også bemærke problemer med ydeevnen, f.eks. fejltænding og tøven.
Hvis din katalysator er dårlig, kan du dumpe emissionstesten, hvilket er afgørende. En dårlig katalysator vil også få kontrollampen til at lyse, indtil du diagnosticerer problemet. Afhængigt af din Mercedes-model skal du muligvis grave dybere ned i lommerne for at få den udskiftet.
Motorfejl
Efterhånden som du sætter kilometer på din Mercedes, kan du forvente, at motorens ydeevne også svinder ind. Dette gælder for alle biler og ikke kun for Mercedes-Benz’er. Bilen kan begynde at give fejltændinger, underpræsterer eller endda lave motorlyde. Dette problem opstår tidligere i Mercedes-Benz bilmodeller end i andre køretøjer.
Faktisk anbefaler producenten at skifte tændrør og tændingsspoler efter hver 100.000 km. Men i nogle Mercedes-modeller sker det før denne periode. Hvis din bil næsten når 100.000 km, bør du derfor få skiftet tændrør og tændspoler.
Ofte stillede spørgsmål om Mercedes
Hvilke problemer skal jeg forvente med Mercedes Benz?
Uanset om du køber en ny eller gammel Mercedes Benz bil, er der nogle problemer, som du skal forvente. Disse omfatter motorfejl, olielækager, skader på isoleringen, problemer med affjedringen, dårlig katalysator, rust og lavt bremsetryk. Bemærk, at nogle modeller har deres egne ekstra problemer.
Efter hvor mange kilometer begynder Mercedes at få problemer?
Det afhænger af Mercedes-modellen. Nogle modeller udvikler problemer allerede efter 100.000 km, mens andre vil have mindre problemer over 150.000 km. Det er dog afgørende at bemærke, at de fleste Mercedes-modeller udvikler affjedringsproblemer efter 150.000 km. Desuden begynder mange modeller at få tændingsfejl efter 120.000 km.
Hvilke Mercedes Benz-modeller har flest problemer?
Alle Mercedes Benz-køretøjer har problemer, men nogle er mere pålidelige end andre. Før du køber din foretrukne Mercedes Benz, bør du finde ud af, hvilke problemer den har. Her er nogle Mercedes-modeller og de problemer, de er kendt for.
- 2002 Mercedes-Benz C320 – denne Mercedes-model er kendt for at udvikle et defekt elektrisk sædemodul, der dræner batteriet. Dette sker, når bilen tilbagelægger flere kilometer.
- 2007 Mercedes-Benz S550 – når du køber denne model, skal du være forberedt på at skulle håndtere en dårlig 7-trins automatgearkasse, efter at have tilbagelagt omkring 80.000 km.
- 2011 Mercedes-Benz C300 – denne model har måske de fleste problemer. Bilisterne klager over overdreven støj under kørsel. Bortset fra det blev bilen tilbagekaldt i 2019 på grund af airbagproblemer.
Luksus trods problemer
De fleste Mercedes Benz bilproblemer starter efter at have dækket omkring 150.000 km. Nogle Mercedes-modeller har dog flere problemer end andre. Derfor skal du være forsigtig, når du vælger din drømmebil fra Mercedes, så du kan ende med en pålidelig og holdbar model.
Hvis du allerede ejer en af de modeller med flere problemer, behøver du ikke gå i panik! Besøg en professionel mekaniker eller en specialiseret Mercedes-forhandler, når du støder på et af de fremhævede Mercedes-problemer.