Har alle nye biler bakkameraer?

Tilbage i 2008 vedtog den amerikanske kongres en lov, der havde til formål at forbedre synligheden bagudvendt for alle personbiler betydeligt. Dette startede en tendens, hvor den amerikanske regering ønskede at øge sikkerhedsniveauet ved at stille krav om alle mulige teknologier til kommende biler.

Indtil 2014 var denne tendens noget glemt, men den blev genoplivet igen, da det amerikanske transportministerium gav mandat til, at alle nyere biler fra 2019 skal have bakkameraer som standard, hvilket gav bilproducenterne et par år til at forberede sig tilstrækkeligt.

Dette var mest rettet mod mere prisvenlige biler som f.eks. japanske økonomibiler, der ikke kunne fås med bakkamera på det tidspunkt, men mange mere avancerede modeller havde allerede indført disse tendenser flere år i forvejen.

Ifølge statistikkerne døde indtil 2019 mere end 200 mennesker hvert år på grund af manglende synlighed bagudvendt. For at gøre tingene endnu værre var mange af dem børn. Derfor er alle nyere biler i dag udstyret med bakkameraer som standard, og sikkerhedstrenden vil sandsynligvis fortsætte, efterhånden som branchen udvikler sig.

Skærmstørrelser og teknologi

Der findes forskellige typer kameraer og tilsvarende skærme. Disse love regulerer kun det helt grundlæggende i disse systemer, og producenterne kan frit designe deres systemer i overensstemmelse med deres interne politikker og produktinvesteringer, så længe de holder sig inden for lovens rammer.

Nogle producenter tilbyder landskabsbredskærme, mens andre foretrækker højformatskærme. De fleste skærme på begynderniveau er et sted mellem 6-10 tommer i diameter, mens de største skærme kan spænde næsten dobbelt så langt. Efterhånden som teknologien udvikler sig, virker de skærme, der blev brugt i begyndelsen af 2000’erne, nu latterligt små og med lav opløsning.

  Hvad kan ødelægge en bilmotor?

Moderne skærme anvender OLED-teknologier med avanceret siliciumarkitektur, som gør det muligt at styre systemet enten ved hjælp af knapper, berøringsskærme eller endda stemmekommandoer. Nogle systemer, som f.eks. dem, der tilbydes i BMW, tilbyder endda gestusbetjening, der kan betjene et bestemt antal infotainmentskærmsfunktioner.

Placering af kameraer

Bilproducenter bruger store beløb på sammenhængende designvalg, som både skal følge mærkets designfilosofi og de lovgivningsmæssige aspekter af bilsikkerhed. Som sådan er de forskellige, når det gælder placering af bakkameraer, afhængigt af den pågældende bil, og hvordan de ønsker, at bilens bagende skal se ud.

Nogle mærker integrerer smart kameraet under skiltet, som dukker frem i det øjeblik, der skiftes i bakgear. På den måde forbliver kameraet altid rent og er også beskyttet mod stød og ugunstige vejrforhold. Det er værd at nævne, at de fleste mærker, der gør dette, også giver mulighed for at poppe kameraet ud manuelt.

Andre lader kameraet være eksponeret hele tiden, men de ledsager ofte kameraet med et sæt vaskeredskaber, der aktiveres, når du sprøjter forruden. Meget snavs og skidt kan blokere kameraets udsyn, hvilket kan gøre det ubrugeligt, så kameraet skal altid være frit tilgængeligt.

Retningslinjer og synsvinkler

Langt de fleste moderne biler er udstyret med parkeringssensorer hele vejen rundt, og bilproducenterne har også integreret andre nyttige softwareløsninger i kameraet for at gøre hele processen smidigere og mere sofistikeret. Et sæt bevægelige retningslinjer vises normalt på skærmen og følger dine styreindgreb tilsvarende.

På denne måde kan du nemt afgøre, om du befinder dig i den rigtige vinkel, når du nærmer dig en parkeringsplads i bakgear. Bilproducenterne integrerer disse på forskellig vis, og nogle af dem er mere nyttige end andre. Under alle omstændigheder er retningslinjerne kun toppen af isbjerget, når det drejer sig om smarte softwareløsninger, som er designet til at hjælpe dig med at manøvrere bilen mere sikkert.

  Bedste bil til golfspillere

Biler i den dyre ende er ofte udstyret med avancerede højopløselige flervinkel-kamerasystemer, som gør det muligt for dig at fokusere på en bestemt vinkel, mens du manøvrerer bilen. Det mest avancerede system giver endda en 3D-effekt, der ligner en lille drone, der svæver over bilen, hvilket gør det død let at parkere selv de største biler derude.

FAQ-afsnit

Er bakkameraer nyttige?

Svaret på dette spørgsmål afhænger i høj grad af, hvor avanceret et bestemt system er. Hvis det pågældende kamera har lav opløsning og er beskidt, giver det ingen mening at bruge det på den måde. Hvis kameraet derimod er af anstændig kvalitet, er det faktisk nyttigt, især på større modeller.

Du kan dog aldrig stole helt på disse systemer, for de er kun til for at hjælpe dig og ikke for at erstatte din bevidsthed. Når det er sagt, skal du altid holde et opmærksomt øje med dine omgivelser og sørge for at vende dig om, mens du bakker, for at gøre det så sikkert som muligt.

Kan jeg eftermontere et bakkamera på min bil?

Da bakkameraer først er obligatorisk efter 2019, er der mange biler på vejene i dag, som ikke har disse teknologier. Derfor rejser det spørgsmålet, om det er muligt at udstyre sin bil med et bakkamera, og hvordan man skal gribe den idé an.

Der findes flere virksomheder derude, der specialiserer sig i denne slags løsninger, og det er altafgørende at vælge den rigtige. Bare at klistre et kamera på bagagerumsklappen og kalde det en dag er ikke den bedste idé. Sørg for at undersøge, hvilke virksomheder i dit område der gør det bedst, og vælg altid kameraer i høj opløsning.

  Hvad er den mest økonomiske hybrid-SUV?

Skal jeg bruge flere penge på et 360 graders kamera?

360-kameraer bliver ofte hyldet som nogle af de mest teknologisk avancerede funktioner, der tilbydes i biler i dag. Nogle mener, at systemer som disse kun er gimmicks, og at det ikke giver mening at bruge hundreder, hvis ikke tusinder af kroner på sådanne systemer, hvis du allerede kan vælge et bakkamera som standard.

Men disse systemer er perfekte til større køretøjer, der tilbringer det meste af deres tid i travle bygader. Desuden kan disse systemer også fungere som sofistikerede dashcams, der kan tændes i det øjeblik, nogen støder ind i din bil. Desuden er de også en god ting at have, når det er tid til at sælge bilen.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z