Efter mange fiaskoer og skuffelser i årenes løb er Tesla nu vokset til at blive en af de bedste bilproducenter i verden. Men selv med deres højteknologiske software – Går Tesla-biler ofte i stykker?
Tesla-biler går faktisk i stykker. Men i modsætning til biler med forbrændingsmotor går din Tesla ikke let i stykker. Du kan køre din Tesla i mere end 100.000 miles uden at have problemer. Dette er ikke tilfældet med biler med forbrændingsmotorer, som ofte begynder at gå i stykker efter kun 30.000 miles.
Men selv hvis din Tesla går i stykker, kan du slappe af i vished om, at du er dækket af en standardgaranti på 4 år eller 50.000 miles og en 8-årig garanti eller 100.000 til 150.000 miles, der dækker batteriet og drivaggregatet. Desuden er de fleste Tesla-panikfejl billigere end for benzindrevne køretøjer.
Hvad er de mest almindelige Tesla-nedbrud eller reparationer?
På trods af at Tesla har færre reparationer og nedbrud end benzindrevne køretøjer, skal du stadig udskifte nogle dele efter et stykke tid. Disse reparationer eller nedbrud er dog ikke særlig almindelige, og de vil sandsynligvis ikke opstå før efter nogle få år. De er også billige at reparere.
Almindelige Tesla-problemer omfatter:
- Oxygen sensor
- Bremsekaliber
- Hjulleje
- Vinduesmotorregulator
Afhængigt af din Tesla-model vil du opdage, at prisen for reparation af disse dele varierer. Forskellen er dog ikke så stor. Du skal f.eks. muligvis bruge mellem 270 og 450 USD for udskiftning af iltsensor og 320 og 400 USD for udskiftning af hjulleje.
Hvad omfatter en Tesla-service?
I lighed med alle større bilmærker anbefaler Tesla også en service- eller vedligeholdelsesplan. Dette hjælper din bil til at yde optimalt og undgå dyre reparationer. I modsætning til de fleste bilmærker anbefaler Tesla ikke en årlig vedligeholdelsesplan, men anbefaler bestemte serviceydelser efter behov.
Her er de forskellige planlagte serviceeftersyn, som Tesla anbefaler:
- Dækrotation – Tesla-ejere er forpligtet til at udskifte dækkene og afbalancere justeringen mellem 10.000 og 12.000 miles.
- Luftfilter i kabinen – filteret skal udskiftes hvert andet år, eller hvert tredje år, hvis det er et HEPA-filter (HEPA-filter) med høj effektivitet.
- Airconditionsservice – afhængigt af Tesla-modellen skal denne del serviceres hvert 2. til 6. år.
- Test af bremsevæske – alle Tesla-ejere skal teste bremsevæsken hvert 2. år og udskifte den om nødvendigt.
- Vinterpleje – Tesla-ejere, der bor i kolde klimaer, bør rense og smøre bilens bremsecalipre hver 12. måned eller hver 12.500 miles.
Hvordan ser den 5-årige Tesla-serviceplan ud?
Da Tesla er en EV med færre bevægelige dele end ICE-biler, er deres serviceplan overkommelig og indebærer ikke mange dele. Her er den gennemsnitlige pris for en Tesla-serviceplan over 5 år:
År Typer af serviceydelser Omkostninger
1 Dækrotation $100
2 Fuld service med service af klimaanlæg 520 USD
3 Dækrotation 100 USD
4 Fuld service med bremsespolering 580 USD
5 Dækrotation $100
Hvad er den gennemsnitlige reparationsudgift for forskellige Tesla-modeller?
Ud over at vide, hvilke Tesla reparations- og vedligeholdelsesomkostninger du sandsynligvis vil få, er det også vigtigt at finde ud af, hvad forskellige Tesla-modeller vil koste at eje i løbet af årene. Her er de omkostninger, som du kan forvente ved forskellige Tesla-modeller:
- Tesla Model 3 – 80 $ til 1.200 $
- Tesla Model X – 80 $ til 770 $
- Tesla Model S – 80 $ til 4.100 $
Af ovenstående oplysninger fremgår det tydeligt, at Tesla Model X er den billigste Tesla-model at vedligeholde i løbet af årene, mens Tesla Model S er den dyreste.
FAQ
Hvad dækker Teslas 8-årige garanti eller garanti på 100.000 til 150.000 mil?
Mange mennesker forveksler Teslas garanti på 8 år eller 100.000 – 150.000 miles for batteri og drivenhed med deres standardgaranti. Dette er ikke korrekt. Tesla har en standardgaranti, der varer i 4 år eller 50.000 miles. Ikke desto mindre kan du stadig få en udvidet garanti til at dække forskellige bildele i tilfælde af nedbrud eller svigt.
Er Tesla dyr at reparere, når den går i stykker?
Sandheden er, at Tesla er meget billigere at reparere, når de går i stykker, end andre high-end bilmodeller som BMW, Mercedes-Benz og Audi. For eksempel er den årlige reparationsudgift for Tesla Model S ca. 290 dollars, mens den årlige reparationsudgift for Mercedes-Benz E250 er ca. 750 dollars.
Dette er et tegn på, at Tesla-biler er meget billigere at reparere i det lange løb. Da Tesla er en EV, har deres biler ikke brug for olieskift eller brændstof for at køre. De har også færre bevægelige dele i deres drivlinje, hvilket reducerer omkostningerne enormt meget. Nogle reparationer kan dog være helt ude i hampen.
Hvorfor tapper Tesla-ejere bilen, før de oplader den?
Det skyldes, at Tesla-biler som standard låser deres døre, når du går væk. Nogle gange låser de automatisk op, når du går hen imod dem, men nogle gange gør de det ikke. Så hvis du ikke ønsker at åbne opladningsporten indefra bilen, kan du blot trykke på den, og så åbnes den.
Dette er også almindeligt med kabler, der ikke er af Tesla-mærket. Du kan dog nemt åbne opladningsporten via skærmen inde i bilen, via appen eller ved at trykke på en knap på Tesla-superchargerkablet, som åbner døren.
Hvad er nogle af Tesla-ejernes klager?
Hvis du har ejet en Tesla før, er du måske stødt på en af disse udfordringer. Først og fremmest er Tesla-superchargernetværk blevet meget bedre, men er ikke til stede i nogle områder. Så hvis du har til hensigt at rejse langt med din Tesla, kan det stadig være en udfordring at finde et sted at oplade den.
Derudover forsinker Tesla produktionen af deres næste modeller. For eksempel ventede mange mennesker længe på at få deres Tesla Model og Model 3, da de begyndte produktionen. Nogle Tesla-brugere er synonymt med tekniske problemer som f.eks. vibrerende invertere på Model S.
Selv om Tesla er et luksuriøst bilmærke, er deres indvendige pasform og finish ikke på højde med standarden for en Mercedes-Benz Maybach eller Rolls Royce Phantom. Derudover er læderet, syningerne og andre materialer på Model S ikke på samme niveau som disse to luksusbiler.
Afsluttende tanker
Når det kommer til nedbrud, er Tesla-biler nogle af de mest pålidelige biler, du kan finde. De går sjældent i stykker, men hvis de gør det, er de billigere at vedligeholde. De har dog også lave vurderinger af kvalitet og pålidelighed. I sidste ende opvejer fordelene ved at eje en Tesla ulemperne.