Fiat 1.4 turbo-motoren har en cylinderblok af støbejern. Desuden producerer den fra 105 til 200 hestekræfter. På trods af sin fremragende ydeevne har denne motor mange problemer. Men hvad er problemerne med Fiat 1.4-T-motoren?
Almindelige problemer med Fiat 1.4 turboladermotoren er tab af kølevæske, brud på turboladerhuset, olielækage og svigtende tandrem. Derudover har andre brugere også oplevet for stort olieforbrug, slidte tændrør, startproblemer og svigtende generatorer.
Læs om Fiat 500-problemer eller Fiat 500x-problemer.
Eller hvad er de bedste Fiat 500-motorer?
Hvad er de almindelige problemer med Fiat 1.4 turbomotor?
Brudt turboladerhus
Som tidligere nævnt er 1.4 turbomotoren lavet af en jernstøbt cylinderblok. Selv om dens krop er holdbar, går den i stykker, når den har kørt flere kilometer. Nogle af tegnene på et ødelagt turboladerhus omfatter røg fra udstødningen, tydelig fløjten og tab af effekt.
Det kan være udfordrende og besværligt at reparere et ødelagt turbohus. Så du bør besøge en professionel mekaniker for at få det repareret eller udskiftet.
Tab af kølevæske
Et andet almindeligt problem med Fiat 1.4 turbomotoren er tab af kølervæske. Dette problem er almindeligt i ældre Fiat 1.4-modeller. Kølevæsketab forårsages normalt af eksterne lækager fra forbindelser mellem slanger, kølerslanger og køleren. Nogle af tegnene på kølevæsketab er overophedning af motoren, en sødlig duft og orange/pink/lime-grønne vandpytter under bilen.
For at løse dette problem skal du besøge en mekaniker, der kan hjælpe dig med at diagnosticere og løse det underliggende problem.
Olielækage
Olielækager i denne model er normalt forårsaget af skøre dele. Derfor er det vigtigt at få din bil serviceret som anbefalet af producenten. Tegn på olielækage i Fiat 1.4 turbo-motoren er røg fra motoren, overophedning af motoren, lugten af brændt olie og mørke pytter under din bil.
Hvis du vil løse dette problem, skal du have motoren diagnosticeret og den defekte eller beskadigede del udskiftet.
Overdrevent olieforbrug
Bortset fra at have olielækager, oplever denne motor også overdrevent olieforbrug ved højere kilometertal. Mange brugere af denne model har klaget over, at deres motor bruger for meget olie ved højere kilometertal. Selvom det ikke ser ud til at være et alvorligt problem, er det vigtigt at tjekke dele som pakninger, cylindre, tætninger og ringriller. Det skyldes, at alle disse dele kan bidrage til et for højt olieforbrug.
Hvis nogen af ovenstående dele er beskadigede eller defekte, skal de repareres med det samme.
Svigtende generator
Generatoren i Fiat 1.4 turbomotoren er en af de mest problematiske dele i denne bil. Hvis generatoren svigter, er du nødt til at reparere den med kun de originale dele. Så det er noget, som interesserede købere bør overveje, før de overvejer at anskaffe sig denne fremragende model.
Tegn på en dårlig generator er svagt lys, hvinende lyde, dødt batteri, lugten af brændt gummi og tilbehør, der ikke fungerer.
Problemer med at starte
Mange brugere af Fiat 1.4 turbomotoren har klaget over, at de har problemer med at starte motoren ved anden start. Det skyldes hovedsageligt utilstrækkeligt brændstoftryk. Derudover er det et tegn på, at brændstoftrykregulatoren, brændstofpumpens kontraventil eller brændstofinjektoren er defekt eller beskadiget.
Så du bør besøge en professionel mekaniker for at få foretaget et eftersyn og få løst problemet.
Slidte tændrør og tændspoler
Fiat anbefaler, at brugerne af deres biler udskifter tændrør og tændspoler for hver 30.000 til 40.000 miles. Hvis man ikke gør det, vil tændrørene blive slidt og forårsage flere problemer. Nogle af de problemer, som tændrørene forårsager, er ujævn tomgang, fejltænding af motoren, manglende acceleration og meget mere.
Så hvis tændrørene er slidt op på din Fiat 1.4 turbo-motor, bør du få dem udskiftet med det samme.
Svigtende tandrem
Producenten anbefaler, at tandremmen på Fiat 1.4 turbo skiftes for hver 37.000 miles. Hvis remmen ikke skiftes, kan det føre til flere problemer, f.eks. problemer med udstødningen, en tikkende lyd, at motoren ikke kan køre rundt, og at omdrejningerne begynder at blive for høje. Sørg for altid at udskifte tandremmen i tide for at undgå sådanne problemer.
FAQ
Er Fiat 1.4 turbo-motoren pålidelig?
Fiat 1.4 T-jet-motoren kan have mange problemer, men det betyder ikke, at den er upålidelig. Tværtimod er denne motor ret pålidelig og holdbar. Den eneste udfordring, som brugerne kan stå over for, er de høje omkostninger til reservedele og service.
Hvor længe holder Fiat 1.4 turbomotoren?
Som de fleste Fiat-modeller kan Fiat 1.4 turbo-motoren holde i mere end 200.000 eller endda 250.000 med god pleje og vedligeholdelse. Bilen kan endda holde længere, hvis brugeren har gode kørevaner. Derudover bør de overholde producentens anbefalede planlagte vedligeholdelsesservice.
Hvad er det høje kilometertal for Fiat 1.4-T-motoren?
Fiat 1.4 turbo-motoren kan være holdbar og pålidelig, men den udvikler også alvorlige problemer efter en vis periode. Derfor, hvis du ønsker at købe en god brugt Fiat-model med en 1,4 turbomotor, skal du overveje en, der har kørt mindre end 120.000 km. Det skyldes, at de fleste Fiat 1.4 turbomotorer begynder at udvikle alvorlige problemer, når de har kørt over 120.000 km.
Hvad er de almindelige problemer med Fiat-biler?
Fiat producerer nogle af de bedste bybiler på markedet. Deres biler er slanke, pålidelige, effektive og sjove at køre. Ikke desto mindre har de også mange problemer, herunder overophedede motorer, turboladerproblemer, strømproblemer og defekt servostyring. Den registrerer også defekte koblingstrykplader, svigtende timingkæder, affjedringsproblemer og transmissionsproblemer.
Hvilke biler er udstyret med Fiat 1.4-T-motoren?
Fiat 1.4 turbo-motoren er pålidelig. Det er grunden til, at Fiat har brugt den i flere modeller, herunder Fiat Abarth 500, Fiat Punto, Fiat Grande Punto, Bravo og Lancia Delta. Desuden tilbydes denne motor i mere end ni effektvarianter, herunder 105 hk, 120 hk, 135 hk, 140 hk, 150 hk, 155 hk, 160 hk, 180 hk og 200 hk.
Biler med Fiat 1.4 turbomotor
Der er flere bilmodeller, der er blevet udstyret med Fiat 1.4 Turbo-motoren. Nogle populære eksempler inkluderer:
Fiat 500 Abarth: Fiat 500 Abarth er en sporty variant af Fiat 500 med en 1,4 Turbo-motor, der leverer øget ydelse og kraft sammenlignet med standard Fiat 500.
Fiat 500X: Fiat 500X er en subkompakt SUV med en 1,4 Turbo-motor som ekstraudstyr i nogle udgaver. Den giver en balance mellem kraft og brændstofeffektivitet for en alsidig køreoplevelse.
Alfa Romeo Giulietta: Alfa Romeo Giulietta, en kompakt hatchback, er blevet udstyret med Fiat 1.4 Turbo-motoren i nogle versioner. Den tilbyder en kombination af sporty præstationer og stilfuldt design.
Dodge Dart: Dodge Dart er en kompakt sedan, der har en 1,4 Turbo-motor i visse udgaver. Den giver en god balance mellem kraft og brændstofeffektivitet, hvilket gør den til et tiltalende valg for dem, der søger en kompakt bil med lidt ekstra pep.
Jeep Renegade: Jeep Renegade, en subkompakt SUV, fås med en 1,4 Turbo-motor som ekstraudstyr. Den kombinerer offroad-egenskaber med en kompakt størrelse og effektiv ydelse.
Dette er blot nogle få eksempler på biler, der er blevet udstyret med Fiat 1.4 Turbo-motoren. Det er værd at bemærke, at motorens tilgængelighed kan variere afhængigt af modelår og specifikke udstyrsniveauer. Det er altid en god idé at tjekke med en lokal forhandler eller på producentens hjemmeside for at få de mest opdaterede oplysninger om bilmodeller og deres motoralternativer.
Bundlinjen
Fiat 1.4-T-motoren er baseret på 1.4 Fire-motorfamilien. Som et resultat er den ret pålidelig og fungerer godt. Ikke desto mindre har den også forskellige problemer, som vi har diskuteret. Men hvis denne motor er godt vedligeholdt og plejet, kan de fleste af de problemer, vi har diskuteret, undgås.