Er Porsche 718 Cayman S en god bil?

Er Porsche 718 Cayman S en god bil?

Porsche 718 Cayman S er en midterversion af 718 Cayman-generationen, som nu langsomt nærmer sig sin afslutning. Porsche kommer til at tilbyde en ny Cayman om et år eller to, hvilket betyder, at 718 Boxster også snart udgår. Inden 718 Cayman S forsvinder, må vi spørge os selv: Er Porsche Cayman S en god bil?

Porsche 718 Cayman S er helt sikkert en rigtig god bil, for mange anser den for at være det søde punkt i hele 718 Cayman-serien. Den kommer måske ikke med en flad 6-cylindret sugemotor, men den 4-cylindrede 2,5L Turbo 4-cylinder kan klare opgaven uden problemer. Cayman S ser også mere tiltalende ud sammenlignet med den almindelige Cayman og Cayman T.

Pålideligheden er anstændig, som det er tilfældet med alle 718-modeller, især de nyere modeller. 718 Cayman S kører meget mere fokuseret i forhold til den almindelige Cayman, hvilket virkelig er spændende. Der er dog nogle problemer, der er værd at nævne.

Værdiforslaget er ret godt, fordi Cayman S er kendt for at bevare værdien rigtig godt, bedre end næsten alle biler i sit segment. Praktiskheden er så god, som den kan være for en bil af den størrelse, hvilket betyder to separate opbevaringsrum, men begrænset interiørplads.

Porsche 718 Cayman S – Drivlinjen

718 Cayman S får en 2,0L 4-cylindret turbomotor med 4 cylindre, der yder 350 hk og et drejningsmoment på 109 lb-ft. Det er 50 hk og ca. 30 lb-ft drejningsmoment mere end entry-level Cayman- og Cayman T-modellerne. Cayman S kan nå 60 mph fra stilstand på kun 4,5 sekunder og nå en topfart på 177 mph, hvilket er imponerende i betragtning af bilens motorstørrelse.

  Nye dæk & hjulskifte porsche macan 2022 pris

Motoren er monteret på langs i midten af bilens chassis, hvilket gør vægtbalancen perfekt. Cayman S er en RWD-bil, som det er tilfældet med alle 718-modeller. Når det kommer til gearkasse, kan du vælge mellem en korttrækkende Porsche manuel eller en 7-trins PDK dobbeltkobling, der passer rigtig godt til Cayman S’s karakter.

Denne drivlinje er i stand til at give op til 30MPG kombineret, hvilket er et rigtig godt tal i betragtning af bilens 0-60 mph-tid. Alt i alt er det måske ikke en flad 6-cylindret motor, men 2,5L turboen i Cayman S kan helt sikkert klare sig selv.

Porsche 718 Cayman S – Design og chassis

Porsche 718 Cayman S ser lidt bedre ud end den almindelige Cayman-model på grund af subtile stylingopgraderinger, som omfatter bedre hjul, større bremser og mere accentuerede karrosseripaneler. Interiøret i Cayman S er fokuseret, men indeholder stadig nogle af de bedste materialevalg og en generel vægt på den byggekvalitet, som Porsche er kendt for.

Cayman S har en stiv affjedring, men ikke for stiv, så du føler, at du kører på klipper. Chassisafstemningen er smuk, da Cayman S tilbyder perfekt vægtfordeling, som gør det muligt at køre så godt, som den gør.

Porsche 718 Cayman S – Pålidelighed og almindelige problemer

Pålidelighedsmæssigt er 718 Cayman S lige så god som alle andre 718-modeller er. Det er dog værd at nævne, at nyere 718-generationer, især dem efter mid-cycle refresh, er meget bedre. Cayman S koster måske mere i vedligeholdelse end de fleste biler i dette segment, men en Porsche vil altid koste mere end en tilsvarende Mazda eller Toyota.

  Bilforsikring til porsche 917: Find billig forsikring

De mest almindelige problemer er forbundet med bilens turbolader, transmissionen, udstyret, klimaanlægget og forskellige problemer med overophedning. Det er rigtigt, at disse ikke er ekstremt almindelige på 718 Cayman S-modeller, men det skyldes, at der ikke findes mange Cayman S-modeller, og at mange af dem, der ejer dem, ikke kører dem særlig ofte.

Porsche 718 Cayman S – Værdi og funktionalitet

Porsche 718 Cayman S starter ved 72.500 kroner, hvilket er ca. 12.000 kroner mere end indgangsversionen af 718 Cayman. Den dårlige nyhed er, at kun Porsche-entusiaster vil kunne se forskel på den almindelige Cayman og Cayman S, men den gode nyhed er, at Cayman S bevarer sin værdi rigtig godt.

Praktiskheden er tvivlsom, fordi Cayman er en virkelig kompakt bil. Den tilbyder to opbevaringsrum foran og bagpå, men det indvendige rum er mildest talt begrænset. Større førere vil sandsynligvis få det svært derinde, mens voksne af gennemsnitsstørrelse ikke vil have nogen problemer overhovedet.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe en Porsche 718 Cayman S?

Hvis du er på udkig efter en 2-sædet sportsvogn med et premium-mærke og en, der er til den mindre side, er Cayman S et godt valg. Hvis du derimod er hårdt ramt af at have en flad 6-cylindret sugemotor, skal du opgradere til 718 Cayman GTS til 88.150 dollars.

Hvis du bare ønsker en sportsvogn med et premium-mærke, der ikke skuffer, når det gælder performancekørsel, er Cayman S et godt valg. Vi kan bestemt sige, at 718 Cayman er en god bil, men spørgsmålet her er, om du er klar til at gå på kompromis med motorstørrelse og indvendig plads.

  Nye dæk & hjulskifte porsche cayman gt4 pris

Er Porsche Cayman S en mindre Porsche 911 S?

Nej, det er den ikke. Porsche 911 er en helt anden bil, der opfører sig helt anderledes i forhold til Cayman- og Boxster-modellerne. 911’eren er en bil med bagmotor, mens Cayman’eren er en bil med midtermotor.

911’eren er bredere, længere, højere og har en længere akselafstand. 911’eren er også kraftigere, tungere og dyrere. Du skal ikke tænke på Cayman som en fattigmands 911, for det er den ikke. Cayman er en helt anden oplevelse end 911’eren.

Er Porsche Cayman S bedre end Porsche Boxster S?

Boxster S koster bare en lille smule mere, men den vejer også mere end Cayman. Cayman er mere strukturelt sund, hvilket betyder, at den også er lidt bedre i hjørnerne. Svaret på dette spørgsmål afhænger af, hvad du lægger mest vægt på.

Hvis du elsker en top-down-oplevelse med vinden i håret, er Boxsteren det bedre valg. Hvis det derimod er ydeevne, der er det, der driver din båd, er Cayman den bedre bil for dig.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z