Porsche 718 Cayman GTS 4.0 er en 2-sædet sportsvogn med en ikonisk Porsche flad 6-cylindret 4,0L motor. GTS 4.0 adskiller sig fra de lavere 718-modeller, fordi de er afhængige af en relativt simpel 4-cylindret motor, som ikke yder lige så godt som den 6-cylindrede motor, og heller ikke gør det på en spændende måde. Så er Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en god bil?
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 er en rigtig god bil, og den kan lige så godt være det sande sweet spot i 718-serien. Grunden til det er simpel, det er den billigste, men alligevel anstændigt udstyrede 718-model med en flad 6-cylindret motor, hvilket mere eller mindre er en nødvendighed, hvis du vil opleve, hvad en rigtig Cayman kan.
GTS 4.0 adskiller sig fra de almindelige 718 Cayman-modeller ved at være en smule sænket og med et par sportslige designtiltag både indvendigt og udvendigt. Ud over motoren er de største forskelle mellem 718’eren på begynderniveau og Cayman GTS i kørselsafdelingen, da GTS 4.0 er en langt bedre køreegenskaber.
Pålideligheden er anstændig, men der er nogle problemer, der er værd at tale om. Værdierne på disse er ret statiske, hvilket betyder, at afskrivningerne ikke er så overdrevne som med andre biler fra dette segment. Praktiskheden er så god, som den kan være for en bil af denne størrelse.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Drivlinjen
GTS 4.0 får en 4.0L flad 6-cylindret Boxermotor med 6 cylindre, der yder 400 hk og 309 lb-ft drejningsmoment. Denne motor er med naturlig indsugning, hvilket betyder, at den ikke kommer med nogen form for tvangsindtræk. Dette resulterer i et lineært effektområde, en motor med højt omdrejningstal og en herlig flad 6-cylindret lyd, der er ikonisk for 911- og Cayman/Boxster-rækken.
GTS fås som enten en Porsche-manual med kort udtræk og tre pedaler eller en PDK-transmission med dobbeltkobling og syv gear med syv gear. Alle 718-modeller, herunder GTS 4.0, er baghjulstrukne, og motoren er placeret midt i bilen bag sæderne, hvilket giver 718-linjen en virkelig afbalanceret vægtfordeling.
GTS 4.0 giver omkring 22 MPG kombineret med er næsten 10 MPG mindre end de mest effektive 718-modeller, men GTS 4.0-drivlinjen er sandsynligvis den bedste, du kan købe i hele 718-serien, fordi du får mest for pengene.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Design og chassis
GTS 4.0 adskiller sig fra en almindelig 718 Cayman med et par mere fokuserede designtiltag som større indsugningsåbninger, lavere kørehøjde, bedre hjul, større bremser og et par GTS-badges her og der. Det er svært at skelne en veludstyret almindelig 718 fra en GTS, men hvis du er Porsche-fan, vil du nemt kunne se forskellen.
4.0 GTS kører meget mere fokuseret end entry-level Cayman- og Cayman T-modellerne, fordi den får et stivere chassis, og bilen holder sig utrolig flad i sving. Affjedringen er stiv, men den er ikke straffende. Alt i alt kører GTS’en fantastisk godt, både på bane og på vej.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Pålidelighed og almindelige problemer
Når det kommer til pålidelighed, ligger GTS 4.0 på linje med andre 6-cylindrede 718-modeller. Disse er dyrere at vedligeholde end 718’ere på begynderniveau, men du får mere for pengene. De mest almindelige problemer med GTS 4.0 er relateret til motoren, som havde mange problemer med forbindelsesstænger og et højt olieforbrug.
Andre GTS 4.0-problemer er relateret til klimaanlægget, transmissionen og udstyret. Hvis du vedligeholder bilen tilstrækkeligt, vil den sandsynligvis holde længe, da alle de vitale komponenter er kendt for at kunne modstå stress rigtig godt.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Værdi og praktiske egenskaber
718 GTS 4.0 koster 88.150 dollars uden ekstraudstyr, hvilket er en del mere end Cayman-modellen på 60.500 dollars i indgangsniveau eller Cayman T-modellen til omkring 70.000 dollars. Cayman S koster omkring 72.500 dollars, hvilket også er langt fra GTS-modellen. GTS bevarer dog sin værdi bedre end nogen af disse takket være den 4,0 l flade 6-cylindrede motor.
Der er gået på kompromis med den praktiske anvendelighed, men det er tilfældet med alle 718-modeller. Du får kun 2 sæder, som er begrænset i plads, og der er virkelig ikke så meget plads i interiøret at lege med. GTS får også to opbevaringsrum, som dog hjælper den lidt.
FAQ sektion
Er Porsche 718 Cayman GTS 4.0 det værd?
Hvis du er typen, der sætter føreren involvering højere end luksus, plads og praktiske forhold, vil du kunne lide GTS 4.0. Men hvis du er en fyr, der elsker Porscher, især dem med flade 6-cylindrede motorer, vil du sandsynligvis elske GTS 4.0 Cayman.
Grunden til dette er enkel. Den får 4.0L-motoren, og den samlede størrelse og vægt i 718-serien er perfekt. Et midtermotor-layout betyder også, at bilens balance og vægtfordeling er i top, hvilket yderligere gør bilen til en yderst behagelig oplevelse.
Er Porsche Cayman god til høje mennesker?
Hvis du er af gennemsnitlig størrelse, vil du ikke have problemer med at få det behageligt i 718. Hvis du er høj, og hvis du har lange ben, kan du dog have svært ved at sidde i 718’eren. Det er mere et spørgsmål om manglende benplads end om manglende hovedplads. Hvis du foretager de rigtige justeringer, kan du måske lige klemme førere, der er højere end 1,80 meter, ind.
Boxster 718 er endnu mere kompromitteret på grund af en lidt lavere taglinje. Det kan du naturligvis løse ved at tage taget af, hvilket giver dig uendelig meget hovedplads, men benpladsen er også her det presserende problem.
Er Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en hurtig bil?
718 Cayman GTS 4.0 kan klare 0-60 mph på blot 4,3 sekunder, hvilket er virkelig hurtigt. Topfarten er vurderet til 182 mph, hvilket er virkelig virkelig hurtigt. En kvartmile på 11,8 sekunder er ikke noget at skamme sig over, da mange superbiler med mere end 500-600 hk falder i samme kategori som GTS 4.0.
Som sådan kan vi helhjertet sige, at 718 Cayman GTS 4.0 er en virkelig hurtig bil.