Porsche 718 Boxster GTS 4.0 er en 2-sædet Porsche cabriolet sportsvogn, der er lavet til dem, der nyder en top-down-oplevelse, men som også ønsker en bil, der kan klare sig på en bane. 718 Boxster er en sjov bil at køre, og den leveres med en rigtig Boxster-motor, en 4,0 l flad 6-cylindret motor med naturlig indsugning. Så er Porsche 718 Boxster GTS 4.0 en god bil?
Ja, Porsche 718 Boxster GTS 4.0 er helt sikkert en rigtig god bil, fordi den kombinerer det, som alle Porsche gør bedst. Først og fremmest får den en ordentlig motor i modsætning til alle 718-modellerne på indgangsniveau, og så kører den utroligt godt. Du har også mulighed for at sætte toppen ned, hvis du vil mærke vinden i håret.
GTS ser mere fokuseret ud end 718-modellerne på begynderniveau, hvilket betyder, at den sidder lavere i forhold til jorden, kommer med flottere hjul og har visse ekstra funktioner, der adskiller den fra de 4-cylindrede 718-varianter. GTS er også en relativt pålidelig bil, men der er nogle problemer, der er værd at dvæle ved.
Værdierne på disse er virkelig stærke, fordi de bevarer værdien bedre end stort set alle biler fra dette segment. Praktiskheden er temmelig kompromitteret på grund af et lille chassis, men Boxster er nok til to voksne af gennemsnitsstørrelse. Desuden kommer den også med to relativt store opbevaringsrum foran og bagpå.
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Drivlinjen
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 får en rigtig spændende 4,0 l flad 6-cylindret motor med naturlig indsugning, der stammer direkte fra GT3 911. Denne motor yder 400 hk og et drejningsmoment på 310 lb-ft, hvilket gør GTS 4.0 i stand til at nå 60 mph fra stilstand på ca. 4 sekunder. Topfarten er 179 mph, og kvartmiletiden er under 12 sekunder.
Denne motor er en fornøjelse at køre, fordi den har et lineært effektbånd, og fordi det er en motor med frie omdrejninger, der lyder herligt. 718-modellerne på indgangssiden leveres med en kedelig 4-cylindret motor, som på en eller anden måde bare ikke passer til 718’eren, men den 6-cylindrede motor i GTS/Boxster Spyder-modellen er absolut herlig.
Denne motor er koblet til enten en manuel Porsche-kortudløser eller en PDK-automatik med dobbeltkobling, og begge disse har deres op- og nedture. Alle 718-modeller er baghjulstrukne, og alle har deres motorer monteret i midten af bilen.
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Design og chassis
718 Boxster GTS 4.0 adskiller sig ikke ret meget fra den almindelige Boxster-model bortset fra nogle få designmæssige detaljer. Bedre fælge, mere spændende farvevalg, sorte detaljer og en lavere kørehøjde er blot nogle få opgraderinger i forhold til den almindelige 718 Boxster. Interiøret er begyndt at vise sin alder en smule, men er fyldt med materialer af høj kvalitet overalt.
Chassiset og affjedringen er stiv, men ikke overdrevent stiv. Det betyder, at bilen holder sig flad i kurverne, og den kører hårdt, men den er ikke straffende på nogen måde. Bilen er smukt afbalanceret takket være en midtermonteret motor, der fordeler vægten på alle fire hjørner på en perfekt måde.
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Pålidelighed og almindelige problemer
718 GTS 4.0 er en anstændigt pålidelig bil, men der er nogle problemer, der er værd at tale om. Til at starte med har GTS-motoren et massivt problem med forbindelsesstængerne, som endda fik Porsche til helt at sætte produktionen af 718’eren på pause. Bilen er også tilbøjelig til at have et øget olieforbrug, hvilket nogle siger er normalt, men i virkeligheden er det ikke tilfældet.
Andre problemer er forbundet med klimaanlægget, transmissionen og udstyret. Den manuelle gearkasse skal plejes for at holde, A/C-systemet lider af problemer med kondensatorerne, og bagspoileren er ofte kendt for at sætte sig fast, og det samme gælder taget.
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Værdi og funktionalitet
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 koster omkring 90.250 kroner, mens specialudgaven 25th anniversary koster lidt under 100.000 kroner. Begge er identiske bortset fra, at 25th-anniversary-modellen ser federe ud. Uanset hvad beholder begge disse deres værdi rigtig godt, hvilket betyder, at de ikke afskriver så meget som nogle andre biler fra dette segment gør.
Den praktiske anvendelighed er begrænset takket være et lille chassis, kun 2 sæder og manglende benplads for større førere. Voksne af gennemsnitsstørrelse bør have det fint bag rattet, mens højere førere sandsynligvis vil få det svært.
FAQ sektion
Skal jeg købe Porsche 718 Boxster GTS 4.0?
Hvis du kan lide kompakte 2-sæders cabrioletsportsvogne med to sæder, vil du elske 718 Boxster GTS 4.0. Grunden til det er enkel. Først og fremmest får den en fantastisk sugemotor, som ikke vil være der meget længere. For det andet kører den utroligt godt, fordi den er så afbalanceret og velafstemt.
Men hvis du er høj, og du ikke kan lide den slags biler, vil du ikke nyde Boxsteren på nogen måde. Den kan ikke klare daglig kørsel så godt, og den kan heller ikke transportere passagerer. Bilen er helt klart kompromitteret i den praktiske afdeling, og det er ret tydeligt.
Er Porsche ved at indstille Boxsteren?
Fremtiden for Porsche Boxster er uvis, men det ser ud til, at Porsche ikke har tænkt sig at indstille hverken Cayman eller Boxster. Det ser ud til, at Porsche er mere opsat på at lave disse fuldt elektriske biler i fremtiden, og nogle siger, at vi kommer til at se fuldt elektriske Boxster- og Cayman-modeller ved udgangen af 2022.
Hvorfor elsker folk Porsches flade 6-cylindrede motor?
Porsche-fanboys svovler normalt om den flade 6-cylindrede motor, som om det er en 6,5 liters Ferrari V12-motor med naturlig indsugning. 6-cylindrede motorer er almindelige på biler, der absolut intet har med performancekørsel at gøre i et stykke tid. Så hvad er så specielt ved den flade 6-cylindrede motor?
Til at begynde med definerede denne motor en ægte sports-Porsche-model og har eksisteret i årtier, især i 911’eren. Desuden tilbyder denne motor et utroligt lineært, forudsigeligt effektbånd, som bare er smørmørt at køre. Endelig er det en sugemotor, der lyder godt, kraftresponsen er i top, og der findes simpelthen ikke mange af disse motorer i disse dage.