Mercedes ML 270 CDI (W163) er den første ML-klasse, der nogensinde er udkommet, og mange anser den også for at være den allerførste ægte luksus-mellemstørrelse SUV. ML 270 CDI er også den billigste og mindst kraftfulde version af W163, hvilket også gør den til den billigste og mindst kraftfulde Mercedes ML-model, der nogensinde er udkommet. Så er Mercedes ML 270 en god bil?
ML 270 CDI er en god bil, og det er der ingen vej udenom. Det er måske ikke den nyeste og mest kompetente SUV derude, men omkostningerne gør den bestemt til en god værdi for pengene. Det giver dog kun mening, hvis du er i stand til at finde en, der er holdt i god stand, og som ikke tørrer din pengepung ud på service- og vedligeholdelsesomkostninger.
Denne ML-model leveres med en 5-cylindret dieselmotor i 5-cylindrede rækker, der er kendt for at holde i lang tid. Den er også koblet til en 5-trins automatgearkasse og 4MATIC AWD direkte fra fabrikken. Designet på W163 er dateret, men det ser stadig godt ud. Interiøret i ML 270 er virkelig gammeldags, men nogle mennesker elsker flare.
Med hensyn til pålidelighed kommer ML 270 med en af de mest pålidelige MB-motorer nogensinde, men den lider af andre problemer såsom problemer med affjedring, elektriske problemer, rustproblemer, problemer med transmissionen og problemer med servostyringen. Værdien af disse er stor, og det samme er den praktiske anvendelighed.
Mercedes ML 270 CDI – Drivlinjen
Mercedes ML 270 CDI leveres med en 2,7L dieselmotor med 5-cylindret linjecylinder med 163 hk og 295 lb-punkts drejningsmoment. Det er nok til, at ML 270 CDI kan sprinte fra 0 til 60 mph på under 12 sekunder, hvilket på ingen måde er særlig hurtigt. ML 270 CDI er dog designet til cruising, ikke til racerløb.
Denne motor er koblet til en 5-trins automatgearkasse, som ikke er den hurtigste eller mest avancerede automatgear derude. Kraften sendes permanent til alle fire hjul, hvilket gør ML 270 CDI til en relativt kompetent SUV, selv med en relativt svag motor.
Effektiviteten er forholdsvis dårlig for en 2,7L 5-cylindret dieselmotor med 5-cylindrede linjer, da 270 CDI kan levere omkring 25MPG. Det skyldes, at Mercedes ikke var hårdt slået på at lave de mest effektive motorer tilbage i slutningen af 90’erne, og fordi teknologien heller ikke tillod det.
Mercedes 270 CDI – Design og chassis
Mercedes 270 CDI W163 er nu en 25 år gammel bil, hvilket betyder, at den ser forældet ud, og at den ikke nyder godt af nogen moderne teknologier. Det er tydeligt både indvendigt og udvendigt, men nogle mennesker kan lide at køre en ældre bil, fordi de føles mere mekaniske og mere bundet til vejen. Alt i alt er W163 ikke en klassisk SUV, men alene udseendet kunne bestemt retfærdiggøre det.
W163’s affjedring og chassisafstemning er afstemt til komfort, og det kan man ikke komme udenom. Karosseriet ruller meget i sving, og bilen daler og dykker under acceleration og hårde opbremsninger. W163 føles som en båd at køre i, fordi den slet ikke er dynamisk.
Mercedes 270 CDI – Pålidelighed og almindelige problemer
W163 kan være en pålidelig bil, men kun hvis den er blevet godt vedligeholdt i løbet af sin levetid. Der er mange af disse rundt omkring, der nærmest dør af manglende pleje, men hvis det lykkes dig at støde på et velholdt eksemplar, vil den sandsynligvis tjene dig i lang tid. De mest almindelige 270 CDI-problemer er relateret til transmissionen, rustpletter, det elektriske system, servostyringen og affjedringen.
At købe en brugt ML 270 CDI kan både være en rigtig fornøjelig oplevelse og en oplevelse, der vil forhindre dig i at købe en brugt luksusbil for livet. En inspektion før købet er et must, og det samme gælder omfattende servicehistorik og vedligeholdelsesoptegnelser.
Mercedes 270 CDI – Værdi og funktionalitet
Du kan få en W163 270 CDI for få eller ingen penge, da disse er blevet meget nedskrevet siden de kom ud. Driftsomkostningerne er dog stadig forholdsvis høje, fordi ML bruger kraftige dæk, forstærket affjedring og nogle gange endda svært tilgængelige dele. Det betyder, at de samlede omkostninger til service og udskiftning af reservedele er høje.
W163 er en virkelig praktisk bil, da den giver plads nok til op til fem personer. Bagagerummet er enormt, som det er tilfældet med alle biler fra dette segment. ML 270 CDI er også let at komme ind og ud af, og udsynet er også godt.
FAQ sektion
Er Mercedes ML270 CDI det værd?
Mercedes ML 270 CDI kan være det værd, hvis du er i stand til at finde en i ordentlig stand og en, der er blevet holdt i gode hænder gennem årene. Fordi de er billige, er der mange, der køber dem og kører dem, men ikke rigtig vedligeholder dem, og det er derfor, at brugtmarkedet er fyldt med skrottede biler.
En af grundene til, at ML 270 CDI er så billig, er, at der ikke er ret mange, der er interesseret i at købe 25 år gamle luksus-SUV’er.
Er Mercedes ML270 CDI ikke kraftig nok?
Vi lever i en tid, hvor mellemstore familie-SUV’er kan tilbyde op mod 700 hk, hvilket er helt vildt. Men de 163 hk, som ML 270 CDI tilbyder, er mere eller mindre det samme, men på den anden modsatte side. Derfor er ML 270 CDI ikke kraftig nok, og de fleste mennesker, der kører moderne biler, vil sige, at ML 270 CDI er virkelig langsom.
Men hvis du vil have en cruiser, og du er ligeglad med hurtige accelerationer og dynamisk kørsel generelt, er ML 270 CDI nok.
Er Mercedes ML 270 CDI sikker?
ML 270 CDI er en 25 år gammel bil, hvilket betyder, at den ikke kan matche moderne biler med hensyn til sikkerhed. Mercedes har dog altid gået op i at lave sikre biler, uanset hvor gamle de er. Det betyder, at W163’eren er sikker, og det viser, at en udpeget og erfaren chauffør er meget vigtigere end masser af software med aktive sikkerhedsfunktioner.
Alt i alt er W163 robust og bygget som en tank. Det gode er, at det også er en tung SUV, hvilket betyder, at kollisionstest har vist, at W163 er en ægte 5-stjernet sikkerhedsklassificeret bil.