Hyundai Palisade er en mellemstor familie-SUV, der blev introduceret første gang i 2018 og blev designet til primært at blive solgt i USA. Navnet Palisade er inspireret af Pacific Palisades, en række kystklipper, der findes i det sydlige Californien. Palisade ser ud til at sælge rigtig godt, men er Hyundai Palisade en god bil?
Ja, Hyundai Palisade er en af de bedste mellemstore familie-SUV’er, du kan købe lige nu, fordi den er rigtig godt vurderet, den får gode motorer, den ser godt ud, den har masser af plads, og den er ret pålidelig. Palisade er den største personbil, du kan få fra Hyundai i øjeblikket, hvilket betyder, at den også kommer med tre rækker sæder.
Den er måske ikke en ægte off-roader som nogle andre større SUV’er, men Palisade leveres med AWD, hvilket burde være nok til lejlighedsvise ture væk fra asfalten eller ud i sneen. Palisade kører som den ser ud, hvilket betyder, at du bestemt kan mærke bilens vægt, og at din kørestilling er virkelig høj.
Alt i alt er Hyundai Palisade en rigtig god mellemstor SUV, der tilbyder dig alt det, du har brug for fra en SUV af denne størrelse. Det er en velafrundet pakke, der får masser af udstyr i stort set alle udstyrsniveauer.
Hyundai Palisade – drivaggregatet
Hyundai Palisade kommer med en 6-cylindret motor med direkte indsprøjtning på 3,8 liter, der yder 295 hk og 216 lb-punkts drejningsmoment. Denne motor kan fås med enten et permanent FWD-system til dem, der er ligeglade med AWD og ønsker at spare brændstof, eller med AWD. Efter min mening er det uacceptabelt at købe en så stor SUV uden et AWD-system.
3,8L V6-motoren er en velkendt Hyundai-motor, der kommer fra Lamba-motorserien, en serie af motorer, der mest blev brugt til Hyundai-modeller i den højere ende som Equus eller Genesis. Denne motor er koblet til en smidig 8-trins automatgearkasse, der gør det muligt for Palisade at levere op til 19MPG i byen, 25MPG på motorvejen eller 21MPG kombineret.
Ifølge de seneste statistikker kan Palisade snart blive udstyret med en mindre 2,2L benzin 4-cylindret motor med 4 cylindre, der vil tilbyde samme præstationsniveau, men med lavere Co2-emissioner og bedre effektivitet. På andre markeder kan Palisade endda fås med en dieselmotor, men dieselmotor er i USA kun forbeholdt pickups og erhvervskøretøjer.
Hyundai Palisade – Design og chassis
Når det kommer til design, leverer Hyundai Palisade helt sikkert varen, da den ser rigtig godt ud. Man kan straks se, at Hyundai har designet Palisade til det amerikanske marked på grund af det kasseformede design og den lange, dominerende frontnæse. Interiøret i Hyundai Palisade ser virkelig luksuriøst ud og er fyldt med fantastisk teknologi, som løfter køreoplevelsen meget.
Hyundai Palisades chassis- og affjedringstuning er også virkelig imponerende, fordi bilen er komfortabel og relativt eftergivelig. Selvfølgelig læner den sig meget ind i hjørnerne, men det er forventeligt for en bil af denne størrelse.
Hyundai Palisade – Pålidelighed og almindelige problemer
Når det kommer til pålidelighed, synes Hyundai Palisade at være bedre end de fleste mellemstore og store SUV’er derude. Der er nogle problemer, der er værd at tale om, men de fleste af dem skyldes manglende vedligeholdelse eller er problemer, der er/bliver løst med fremtidige iterationer.
Først og fremmest klager ejerne over, at motoren er alt for høj og vibrerer ved højere hastigheder. Sikkerhedssystemerne som blindvinkelassistent, vognbaneassistent og automatisk bremsning kan alle nogle gange aktiveres tilfældigt. Ejerne siger også, at Palisade lider af visse udstyrsrelaterede problemer og visse elektriske problemer.
Hyundai Palisade – Værdi og funktionalitet
Prisen for en helt ny Hyundai Palisade starter ved 33.150 dollars, mens de dyreste modeller nemt kan nå op på 50.000 dollars. Til denne pris kan du ikke rigtig finde mange kompetente mellemstore SUV’er, hvilket er grunden til, at Palisade er sådan et godt tilbud. Brugte eksemplarer kan fås for endnu færre penge end det, hvilket er et virkelig fristende perspektiv.
Praktiskheden er også rigtig god, fordi Palisade kommer med tre rækker siddepladser, et stort bagagerum, et fantastisk udsyn og er en rigtig nem bil at komme ind og ud af. Den får masser af familievenlige funktioner, som gør den til en rigtig god personbil generelt.
FAQ sektion
Er Hyundai Palisade en luksus-SUV?
Hyundai Palisade er ikke en gennemgående luksus-SUV, og det er tydeligt de penge, du kigger på bilens prisskilt. Palisade får dog visse luksusfunktioner som LED-lys, masser af plads, fede interiørfunktioner og alle de nødvendige sikkerheds- og bekvemmelighedssensorer og -teknologier.
Selve motoren er også rigtig god, for den yder 300 hk og er en V6. Dette er ret sjældent i ikke-luksusbiler, da disse motorer typisk er mere jævn, kraftigere og ligefrem sjovere at køre end små 4-cylindrede enheder.
Hvilke SUV’er konkurrerer med Hyundai Palisade?
Hyundai Palisade konkurrerer med Honda Pilot, som koster mellem 38.000 og 52.000 dollars og også får en V6-motor. Subaru Ascent fra 2022 får en flad 4-cylindret motor med turbolader og koster mellem 32.000 og 45.000 kroner, men mange mener, at den hører til i en helt anden kategori. Den nye Kia Telluride konkurrerer frontalt med Palisade, især fordi den også får den samme motor.
Toyota Highlander er også en skarp konkurrent til både Pilot og Palisade, især fordi den får en V6’er, og fordi den fås med hybrid. Prisen på Highlander er næsten identisk med Palisade, hvilket yderligere gør disse to konkurrenter til ligefrem konkurrenter.
Er Kia Telluride bedre end Hyundai Palisade?
Kia Telluride slår Palisade, når det kommer til design, interiør, lastrum, pålidelighed, pris og brændstoføkonomi. Til gengæld er Palisade mere komfortabel, den kører bedre, og den er mere sikker. Hvis du ønsker at vælge mellem disse to, bør du vælge, hvilken af disse egenskaber der betyder mest for dig.