Hyundai har været på en rulle på det seneste, når det kommer til bildesign. Ioniq 5 anses af mange for at være en af de flotteste elbiler nogensinde, mens den helt nye Ioniq 6 ser endnu bedre ud. Ioniq 6 kommer forhåbentlig til salg i slutningen af 2022, og det ser ud til, at den kommer til at sælge rigtig godt. Så er Hyundai Ioniq 6 en god bil?
Ja, Hyundai Ioniq 6 er helt sikkert en rigtig god bil af mange forskellige årsager. Til at starte med får den to forskellige batteristørrelser alt efter dine behov, som begge er rigeligt for de fleste. Det udvendige design er virkelig cool takket være en skrå taglinje og en virkelig slank silhuet. Interiøret er ikke lige så spændende, men stadig virkelig cool.
Når det kommer til kørsel, kan vi ikke rigtig sige noget endnu, da Ioniq 6 ikke er blevet kørt af så mange mennesker. Det vi kan sige er, at den deler sin platform med Ioniq 5, men Ioniq 6 skulle være lidt mere dynamisk og komfortabel. Pålideligheden er også stadig et mysterium, men Ioniq 6 skulle også være ret lig Ioniq 5, som faktisk er en pålidelig bil.
Prismæssigt kommer Ioniq 6 sandsynligvis til at koste mellem 45.000 og 55.000 dollars, afhængigt af hvilket udstyrsniveau du vælger. Til denne pris er der virkelig ikke nogen mere spændende elektriske sedans derude. Praktiskheden er rigtig god, men bilen bliver holdt en smule tilbage, fordi den slet ikke får et bagagerum foran.
Hyundai Ioniq 6 – Kraftværket
Som nævnt i starten får Ioniq 6 enten en 53kWh eller en større 77kWh. Begge disse kommer til at kunne fås som enten RWD eller AWD biler. Effekten går op til 325 hk for top-spec modellen, som også kan køre maksimalt omkring 370 miles på en fuld opladning. Alle Ioniq 6-modellerne vil også understøtte 350kW hurtigopladning, som kan oplade bilen op til 80 % på bare omkring 20 minutter eller deromkring.
Langsom opladning vil sandsynligvis tage mellem 6 og 9 timer, afhængigt af hvilket batteri du vælger. Hyundai siger, at Ioniq 6 vil være en af de mest effektive elbiler derude takket være en forudsagt kilometertal på 4,4 miles pr. enkelt kWh. Dette er muligt på grund af en virkelig lav luftmodstandskoefficient, der til dels opnås ved den måde, bilens tag hælder ned mod jorden.
Du kan forvente at nå 60 mph fra stilstand på lidt over 5 sekunder, hvilket bestemt er et anstændigt tempo, men langt fra i nærheden af biler som Tesla Model 3 Performance. Alt i alt kommer Ioniq 6 til at have mere eller mindre samme drivlinje som Ioniq 5.
Hyundai Ioniq 6 – Design og chassis
Når det kommer til design, kan Ioniq 6 simpelthen ikke kritiseres, for den ser virkelig cool ud. Nogle siger endda, at den nye Mercedes EQS ligner mindre en Mercedes end Hyundai Ioniq 6. Interiøret i Ioniq 6 er også rigtig godt indrettet, men der er ikke mange forskelle med Ioniq 5 bortset fra en fast midterkonsol i modsætning til en bevægelig i Ioniq 5.
Køreoplevelsen er et mysterium, men nogle kilder hævder, at Ioniq 6 føles som en mere komfortabel, mere støjsvag og lidt mere rolig version af Ioniq 5. Det giver god mening, da disse to biler deler den samme platform, de samme motorer og et virkelig ens affjedringssystem.
Hyundai Ioniq 6 – Pålidelighed og almindelige problemer
For at kunne vurdere en bils pålidelighed ordentligt skal der simpelthen gå et par år. Det betyder, at vi stadig ikke kan sige noget om Ioniq 6, fordi den ikke engang er blevet sat til salg endnu. Det, vi kan sige, er, at den skulle være meget lig Ioniq 5, som bestemt er en pålidelig bil i det hele taget.
Nogle mennesker klager over, at Ioniq 6 kun kommer i sedan-form, at der stadig ikke er noget konkret om en performance-model, og at den ikke kommer med frontbagagerum. Produktionen bliver konstant forsinket, hvilket også er frustrerende for dem, der gerne vil have Ioniq 6 hurtigst muligt.
Hyundai Ioniq 6 – Værdi og praktisk anvendelighed
Ioniq 6 koster mellem 45.000 og 55.000 kroner, afhængigt af hvilket udstyrsniveau du vælger. Denne prisklasse har ikke rigtig nogen andre biler, der virkelig kan konkurrere med Ioniq 6. Praktisk set synes Ioniq 6 at være rigtig god, men nogle klagede over, at pladsen bagi er lidt for lav, sandsynligvis for at kompensere for en skrå taglinje, og selvfølgelig er der ikke noget bagagerum foran.
FAQ sektion
Hvornår kommer Hyundai Ioniq 6 på markedet?
Hyundai Ioniq 6 kommer til salg forhåbentlig ved udgangen af 2022. Vi siger forhåbentlig, fordi produktionen allerede er blevet forsinket et par gange af ukendte årsager. Hyundai siger, at alt er i orden med bilen, så det skyldes sandsynligvis forstyrrede forsyningskæder, mikrochip-problemer eller en af millioner andre internationale modgang på nuværende tidspunkt.
Fås Hyundai Ioniq 6 som hybridbil?
Nej, Hyundai Ioniq 6 fås også kun som elbil, hvilket er lidt forvirrende, da Hyundai tilbyder Ioniq 5 som både elbil og hybrid. Hyundai har også sagt, at de heller ikke har planer om at tilbyde Ioniq 6 som hybrid i den nærmeste fremtid. Chancerne er, at Hyundai vil reservere Ioniq-linjen udelukkende til elbiler i fremtiden.
Er Hyundai Ioniq 6 en luksusbil?
Moderne biler er så avancerede, at de har en tendens til at bygge bro over kløfter ret ofte. Som sådan kan en bil fra dette segment i dag betragtes som en slags luksusbil, simpelthen på grund af al den teknologi og de fremskridt, den tilbyder. En luksusbil er dog mere end det, og det er Ioniq 6 ganske enkelt ikke. Ja, bilen ser fantastisk ud, og den giver masser af værdi for pengene, men luksusbiler er noget helt andet.