Er Audi RS e-Tron GT en god bil?

Audi RS e-Tron GT

Audi RS e-Tron GT er den første firedørs elektriske sedan fra Audi, der deler de fleste dele med Porsche Taycan. Begge er luksus-elbiler og er nogle af de mest eftertragtede elbiler på markedet. De er dyre, hurtige, kraftfulde og stilfulde, og alle vil have dem, og alle vil have dem. Så er Audi e-Tron GT en god bil?

Audi RS e-Tron GT er helt sikkert en rigtig god bil, fordi den kombinerer det hele i én pakke. Den kommer med en virkelig stærk drivlinje, der gør det muligt for e-Tron GT at accelerere hurtigere end nogen anden Audi i serieproduktion. Den ser godt ud både indvendigt og udvendigt og er også en relativt praktisk bil.

På den anden side er en rigtig god bil ikke noget, man kan få til en overkommelig pris, og det er derfor, at denne bil koster så meget, som den gør. Den konkurrerer med Porsche Taycan, Mercedes EQS, Lucid Air og Tesla Model S, som alle er de mest eftertragtede elektriske sedaner, man kan købe for penge i disse dage.

Hvis du er interesseret i at købe en, men du aldrig har haft nogen erfaring med at eje en elbil, skal du være klar til at indstille dig på alle de indviklede forhold, der følger med at eje en elbil. Hvis du gør det, vil RS e-Tron GT være et godt køb.

Audi RS e-Tron GT – Drivlinjen

RS e-Tron GT leveres med et dobbelt elmotor-setup, en på forakslen og en på bagakslen. Disse to giver tilsammen 600 hk og 612lb-ft drejningsmoment. RS e-Tron GT kommer dog også med en overboost-tilstand, som gør det muligt at udnytte 640 hk i et par sekunder, og dermed kan e-Tron GT nå 60 mph fra stilstand på ca. 3 sekunder.

  Almindelige problemer med Audi A1

Det gør e-Tron GT til den hurtigst accelererende Audi-model nogensinde. Denne drivlinje er koblet til en 2-trins gearkasse, der har til formål at øge bilens acceleration og samtidig holde temperaturerne i skak. e-Tron er udstyret med en 800-volts elektrisk struktur, hvilket gavner opladningstiden og varmestyringen.

Batterikapaciteten er fastsat til 93,4 kWh og kan oplades via en almindelig langsom oplader på ca. 9,5 timer. RS e-Tron GT kan oplades via en DC-snellader på lidt over 15 minutter ved hjælp af en kraftig 270 kW-lader, hvis du kan finde en sådan.

Det er også en permanent Quattro-bil med firehjulstræk takket være dens dobbelte motorkonfiguration. Drivlinjen i e-Tron RS GT er helt sikkert spændende og er let at retfærdiggøre takket være den pris, den kræver.

Audi RS e-Tron GT – Design og chassis

RS e-Tron GT er en af de flotteste elektriske sedaner på det nuværende marked, og det kan næppe nogen bestride. Det er en slank sportssedan med en skrånende taglinje, den fantastiske Matrix LED-laserlysteknologi og den genkendelige Audi-grill. Interiøret i RS e-Tron GT er lige så spændende takket være high-end skærme og masser af luksusfunktioner.

Chassis- og affjedringsafstemningen i RS e-Tron GT er afstemt til dynamisk kørsel. RS e-Tron GT er ikke den letteste bil på markedet, men takket være et lavt tyngdepunkt tager den kurver bedre, end nogen ville forvente. Nogle siger endda, at RS e-Tron GT er sjovere at køre end Taycan Turbo S.

Audi RS e-Tron GT – Pålidelighed og almindelige problemer

Elbiler er i sagens natur mere pålidelige end traditionelle biler med forbrændingsmotor, hvilket betyder, at e-Tron GT burde være bedre end de fleste af dens interne konkurrenter som Audi RS7 Sportback. e-Tron GT er mere pålidelig end RS7, men den er ikke den mest pålidelige elbil på markedet.

  Audi vs Hyundai pålidelighed - Hvilken er bedre

De mest almindelige RS e-Tron GT-problemer er forbundet med infotainmentsystemet, udstyret, tab af strøm, problemer med opladning og problemer med byggekvaliteten. Problemer med byggekvaliteten betyder ikke, at e-Tron GT mangler kvalitet, men snarere at den burde være endnu bedre i betragtning af prisskiltet.

Audi RS e-Tron GT – Værdi og praktisk anvendelighed

Audi RS e-Tron GT starter ved 140.000 dollars uden ekstraudstyr, og modeller med høje specifikationer kan nemt koste 200.000 dollars. Det er en vanvittig høj pris, men RS e-Tron GT formår stadig at sælge rigtig godt. Det skyldes, at der ikke findes ret mange biler som e-Tron GT, og de biler, der findes, er ikke nødvendigvis i stand til at konkurrere med den på alle områder.

Rent praktisk kan der sidde op til fire personer i e-Tron GT, men de personer, der sidder på anden sæderække, vil sandsynligvis få svært ved at få plads til hovedet, hvis de er meget høje. Kuffertpladsen er mere end god, da e-Tron får både et forreste bagagerum og et bagagerum bagtil. Sigtbarheden er langt fra god, fordi den bageste forrude simpelthen er for lille.

FAQ-afsnit

Er Audi RS e-Tron GT pengene værd?

Audi RS e-Tron GT er helt klart sin pris værd, fordi den er den mest avancerede, hurtigste og flotteste Audi RS-bil til dato. Hvis du er fan af Audi RS-divisionen og elsker Audi RS6/RS7, er RS e-Tron GT den naturlige åndelige EV-efterfølger til disse biler. Alt i alt er e-Tron GT spændende, og det kan man ikke sige om alle EV’er.

Du vil måske savne lyden af en forbrændingsmotor med e-Tron GT, men den rene hastighed og håndtering af RS e-Tron GT vil sandsynligvis kompensere for det. e-Tron GT kan drifte, den kan køre lange ture, og den kan det hele.

  Audi vs. Tesla pålidelighed - Hvilken er bedst?

Er Audi RS e-Tron GT bedre end Porsche Taycan Turbo S?

Disse to mekaniske søskende er frontale konkurrenter, men de adskiller sig ret meget fra hinanden, selv om de er mere eller mindre ens på undersiden. Til at starte med byder Taycan Turbo S på 680 hk fra start, men du kan udnytte 750 hk, hvis du aktiverer overboost-funktionen, hvilket betyder, at 0-60 mph skulle ske på ca. 2,5 sekunder.

RS e-Tron GT er ikke lige så hurtig som Turbo S, men nogle siger, at den håndterer bedre. Derfor er Taycan helt sikkert den mere spændende bil af de to, men forskellene er ikke nat og dag.

Er Audi RS e-Tron GT bedre end Tesla Model S Plaid?

Tesla Model S Plaid koster en smule mindre end e-Tron GT, men den har alligevel mere end 1000 hk, hvilket gør det muligt for denne hurtige EV-sedan at gå fra 0-100 km/t på ca. 2,2 sekunder. Disse tal er latterlige, når man tænker på, at Model S er en firedørs familiesedan.

Den er også bedre, når det kommer til bekvemmelighed, da du kan drage fordel af Teslas supercharger-netværk. Men e-Tron er et produkt af højere kvalitet, er mere komfortabel og mere luksuriøs.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z