Audi tilbyder i øjeblikket en plug-in hybridversion af Q5 kaldet Q5 55 TFSI e og også en fuldt elektrisk Audi e-Tron SUV, som mere eller mindre er en fuldt elektrisk version af Q5 i betragtning af dens størrelse og markedspositionering. Begge disse er designet som mere effektive og miljøvenlige versioner af Q5.
Q5 55 TFSI e blev lanceret i 2020, og den byder på et relativt lille elektrisk batteri og den standard Audi 2,0L 4-cylindrede turbo med en samlet ydelse på 362 hk og 369 lb-ft moment. Det gode er, at Q5 55 TFSI e ikke ofrer noget lastrum for at få plads til elmotoren og batterierne.
På den anden side fås Audi e-Tron SUV’en i to lignende versioner afhængigt af batteriets størrelse. e-Tron var den allerførste ægte serieproducerede Audi SUV, hvilket betyder, at den konkurrerer direkte med Mercedes EQC, Tesla Model Y, Jaguar I-Pace og den elektriske BMW X3.
Begge disse to er ægte Audi SUV’er, hvilket betyder, at de byder på et flot designet ydre og indre, masser af plads, masser af teknologi og en ret høj indgangspris.
Audi Q5 55 TFSI e – Den plug-in Q5
Med en startpris på 52.995 kr. placerer den plug-in Audi Q5 55 TFSI e sig mellem indgangsversionen Q5 45 TFSI og topmodellen Audi SQ5. Det seneste Q5-facelift fik Q5 til at se mere på linje med alle de andre eksisterende Audi-modeller, fordi den nu har en større kølergrill og et par mere aggressivt udseende forlygter.
55 TFSI e kombinerer en 2,0 l 4-cylindret turbo med en elmotor til en samlet ydelse på 362 hk og et drejningsmoment på 369 lb-ft. Den leveres også med en standard 7-trins S-Tronic-gearkasse, der sørger for at skifte gear, uden at du overhovedet bemærker det. Quattro AWD er også standard, hvilket gør 55 TFSI e i stand til at klare en 0-60 mph-kørsel på 5 sekunder, hvilket er næsten lige så hurtigt som SQ5.
55 TFSI e er 550 pund tungere sammenlignet med den almindelige 2,0L Q5, men den ekstra masse går ikke ud over køreoplevelsen. 55 TFSI e leveres med et beskedent 14,1 kWh-batteri, som giver en fuldt elektrisk rækkevidde på ca. 20 miles.
De samlede MPG-resultater ligger på omkring 27 MPGe, men med hjælp fra batteriet kan 55 TFSI e faktisk køre omkring 50 MPGe. Udover dette er Q5 identisk med en Q5 uden plug-in, hvilket betyder, at den er komfortabel, luksuriøs og støjsvag at køre.
Audi e-Tron SUV – den første elektriske SUV fra Audi
Hvis du vil have en elektrisk pendant til Q5, skal du gå Audi e-Tron-vejen, da den ganske vist dyrere e-Tron SUV mere eller mindre er en elektrisk Audi Q5. e-Tron starter ved 67.095 dollars, hvilket gør den en del dyrere end Q5.
Til denne pris får du dog en mere speciel behandling, for Audi har sørget for, at e-Tron og e-Tron Sportback ser godt ud. Audi siger, at e-Tron skulle kunne klare passende 218-222 miles mellem opladningerne, men det positive er, at opladningstiderne er hurtige over hele linjen.
e-Tron har 355 hk og 414 lb-punkts drejningsmoment i almindelig kørselstilstand, men hvis du skifter til sport, øger e-Tron den effekt midlertidigt op til 402 hk og 490 lb-punkts drejningsmoment. Alle versioner af e-Tron kan oplades med en hurtig opladning på 150 kW, hvilket betyder, at e-Tron kan fyldes helt op på ca. 40 minutter.
e-Tron er vurderet til 78 MPGe, mens Sportback-versionen er vurderet til 75MPGe. Udover drivaggregatet er e-Tron mere eller mindre den samme som Q5.
Audi Q5 55 TFSI e vs Audi e-Tron SUV?
Q5 koster en del mindre end e-Tron, hvilket betyder, at du kan bruge en del penge på ekstraudstyr og stadig være langt fra e-Trons udsalgspris. Når det er sagt, bør du bruge penge på ekstraudstyr, hvis du vil have din Q5 til at se og føles så premium ud som muligt.
Mellem de to er e-Tron en smule flottere, især i Sportback-form, da den inkorporerer et mere selvsikkert designsprog. Hvis du skifter fra en ICE-bil, bør du først prøve Q5, da den giver dig mulighed for at drive dig selv frem med både en ICE- og en elmotor.
Hvis du imidlertid ønsker at nyde en fuldt elektrisk bil, er e-Tron en af de bedste elektriske SUV’er, du kan købe lige nu. Alt i alt er begge disse biler fantastiske, men dine præferencer for en plug-in hybrid eller en EV vil sandsynligvis afgøre det endelige resultat.
FAQ-afsnit
Vil Audi frigive en elektrisk Q5?
Som tidligere nævnt er e-Tron mere eller mindre en elektrisk version af Q5, så det er ikke sandsynligt, at Audi kommer til at udgive en elektrisk Q5 i sig selv. Måske vil Audi hen ad vejen adskille e-Tron-grenen fra de almindelige Audi’er, da det ser ud til, at elektriske Audi’er ikke nødvendigvis anvender samme designsprog.
Uanset hvad, er der simpelthen ingen grund til at Audi udgiver en elektrisk Q5, så længe e-Tron SUV’en er til salg. Audi kommer sandsynligvis snart med en elektrisk sedan, der skal konkurrere med Mercedes EQS og Lucid Air.
Er plug-in hybrider bedre end elbiler?
En plug-in hybridbil er en mellemting mellem en almindelig ICE-bil og en fuldt elektrisk bil, hvilket betyder, at den anvender både en forbrændingsmotor og en elmotor. En plug-in hybrid drivlinje er den mere fleksible, hvilket betyder, at du ikke altid behøver at køre i ren elbilstilstand.
En EV er dog det naturlige næste skridt efter en plug-in hybridbil, og det er derfor, at de fleste mennesker er så interesserede i dem. Som sådan er EV’er bedre, men kun hvis du er i stand til at udnytte dem fuldt ud.
Hvad er den bedste Audi elbil?
Audi e-Tron er ganske vist en rigtig flot bil, men den bedste Audi EV er uden tvivl e-Tron GT, da den efter min mening er den flotteste EV på markedet. e-Tron GT er baseret på den samme platform som Porsche Taycan, hvilket betyder, at den i sagens natur er sportslig og dynamisk.
Mange biljournalister anser dog e-Tron RS GT for at være en mere dynamisk version af Porsche Taycan, hvilket er en overraskelse for mange. Alt i alt er e-Tron GT den klare vinder, når det kommer til en overlegen Audi EV.