Audi e-tron er den allerførste Audi mainstream EV, der er udkommet, hvilket både er en god og en dårlig ting. Det gode er, at Audi ikke vil kaste sig ud i en ny satsning uden at sikre sig, at bilen ikke kun kan levere varen, men også gør det på en klasseledende måde. Det dårlige er, at en første bil af sin art typisk kommer med en masse problemer. Så er Audi e-tron en god bil?
Audi e-tron er en god bil, men kun hvis du er typen, der køber sådan en bil, og hvis du kun overvejer at købe nyere e-tron-modeller. Ældre e-tron-modeller er markant dårligere, når det gælder pålidelighed, og hvis du ikke er en person, der er vant til at eje en EV, vil du ikke kunne lide e-tron.
e-tron fås i et par forskellige udgaver afhængig af bilens effekt og rækkevidde. Alle e-tron-modeller kommer med Audis proprietære Quattro AWD-system, og alle har mere end 300 hk. e-tron ligner Audi Q5, men med specielle EV-designelementer, som også omfatter en Sportback-variant.
Køreoplevelsen er overraskende dynamisk takket være et lavere tyngdepunkt. Bilen er tung, og det kan man bestemt mærke, men ikke for meget til at ødelægge oplevelsen helt og aldeles. Pålideligheden er tvivlsom for de tidligere modeller, men anstændig for de nyere modeller. Praktiskheden er god, men værdien er i bedste fald anstændig.
Audi e-tron – Drivlinjen
e-tron fås i et par forskellige varianter afhængigt af bilens batteristørrelse og effekt. Indgangsmodellen e-tron er 50-modellen, der får et 71,2 kWh-batteri, der giver bilen en maksimal rækkevidde på ca. 190 miles. Den yder 313 hk og oplades på ca. 27 minutter via en hurtig DC-oplader (120kW), mens langsom opladning tager ca. 7 timer.
Den næste i rækken er 55-modellen, der får det større 95kWh-batteri, der giver e-tron en rækkevidde på 271 miles mellem opladningerne og 408 hk. 55’eren kan oplades på 30 minutter via en hurtig DC-oplader (150 kW), mens langsom opladning tager 9,5 timer.
Den højeste rækkevidde i e-tron-modellen er e-tron S, som også har et 95 kWh-batteri, men effekten er øget til 503 hk. Effektforøgelsen betyder, at denne e-tron ikke kan holde længere end 226 miles, men den oplader det samme som 55-modellen. Som sådan tilbyder e-tron ikke de kilometer, men det kompenserer den med hurtig opladning.
Audi e-tron – Design og chassis
Audi e-Tron ligner Audi Q5, men den har fået særlige EV-præg som ny kølergrill og en flot baglygte i fuld længde bagtil. e-tron ser også en smule slankere ud i forhold til Q5, især i Sportback-versionen, hvilket får e-tron til at ligne en lidt mindre, men endnu mere stilfuld Audi Q8.
Interiøret i e-tron er næsten identisk med andre Audi SUV’er, bortset fra de smarte Audi virtuelle udvendige spejle, som erstatter spejlene med kameraer og 7-tommers skærme i A-stolpen. Chassiset og affjedringen er afstemt efter komfort, og bilen ruller ikke i sving. Den er komfortabel og støjsvag og ret dynamisk i S-form.
Audi e-tron – Pålidelighed og almindelige problemer
Ældre Audi e-tron-modeller er ikke de mest pålidelige elbiler på markedet, tværtimod er de en af de mindst pålidelige elbiler på markedet. Senere e-tron-modeller synes at være meget bedre, fordi Audi indså, at mere end 100 forskellige softwareproblemer kunne ødelægge salget. Derfor har Audi endda udsat e-tron’s markedsintroduktion med op til 4 uger for at løse mange af disse problemer.
De mest almindelige e-tron-problemer er forbundet med softwaren, drivlinjen, bakgearet, vandindtrængning, elektricitet og udstyret. Mange af disse er blevet løst i løbet af bilens produktion, men ikke alle.
Audi e-tron – Værdi og praktisk anvendelighed
Audi e-tron er ikke den billigste EV, du kan købe i disse dage, af to årsager. For det første er det en EV, og EV’er kommer med lidt højere priser fra starten. For det andet er e-tron en ægte luksus-SUV, hvilket yderligere driver prisen op i skyerne. Alt i alt er der bedre biler til denne pris, men hvis du kan lide e-tron, vil du være mere end tilfreds med værdiaspektet.
Praktisk set kan e-tron nemt rumme op til fem voksne uden problemer. Bagagerummet er anstændigt, men det kan være bedre, når man tager bilens størrelse i betragtning. Sigtbarheden er god, og det samme er den nemme indstigning. Bilen er nem at køre og er også en rigtig god familiebil.
FAQ sektion
Skal jeg købe en Audi e-tron?
Audi e-tron er en forholdsvis populær elektrisk luksus-SUV med elektricitet, selv om den har været ude i et par år nu. Audi vil sandsynligvis snart opdatere e-tron, hvilket sandsynligvis vil gøre hele pakken meget mere tillokkende. e-tron er den første Audi EV, hvilket betyder, at den viste, hvor Audi kan gøre det bedre, og det vil sandsynligvis også være tilfældet med udskiftningen/opfriskningen af e-tron.
Som sådan vil jeg råde dig til at vente lidt længere tid for at se, hvad Audi vil gøre med e-tron-refresh, da den bil helt sikkert skulle være bedre, især i pålidelighedsafdelingen.
Har Audi e-tron nok rækkevidde?
Audi e-tron på entry-level-niveau tilbyder mindre end 200 miles, hvilket er en virkelig kort rækkevidde i 2022. Det er derfor, at de fleste anser entry-level e-tron for at være mere en daglig bypendler end en ægte daglig chauffør, der kan køre både lange distancer og kort pendling i byen.
Du kan få biler med længere levetid til halvdelen af prisen på entry-level e-tron, hvilket betyder, at du ikke engang bør overveje 50-modellen, hvis du er vant til at køre meget.
Hvornår kommer den nye Audi e-tron ud?
Ifølge et par online kilder vil den nye reviderede Audi e-tron sandsynligvis komme på markedet om ca. 6 måneder, og den skulle være en kæmpe opgradering i forhold til den eksisterende model. Nogle kilder siger, at den nye e-tron vil tilbyde mere end 350 miles rækkevidde, hvilket vil gøre den en lor mere konkurrencedygtig.
Nogle kilder hævder, at den reviderede e-tron kommer til at fremvise en masse nye teknologier såsom et helt nyt infotainmentsystem. Som sådan bør du holde dig til din pistol og vente, før den nye e-tron ankommer.