Det er ikke alle Mercedes, der har lædersæder. Kun de dyrere Mercedes-modeller i de højere klasser har lædersæder som standard. Modeller som A-klasse, B-klasse, C-klasse og endda E-klasse og GLE-klasse-modellerne på nogle markeder er stadig standard med stof-/MB-Tex-sæder.
Dette er faktisk at foretrække i nogle tilfælde. F.eks. taxachauffører og andre arbejdsrelaterede Mercedes-biler vælger normalt stofsæder, da de holder længere, og der er ingen grund til at bruge flere penge på dyre læderpakker.
Andre premium bilproducenter gør også dette, herunder Audi og BMW. Det er værd at nævne, at selv GLA-, GLB- og GLC-SUV’erne leveres med stofsæder/MB-Tex som standard på nogle markeder. Stoffsæder fås ikke til topmodellerne S-klasse, CLS, AMG GT, G-klasse og GLS-Klasse.
AMG-læderpakke og Designo Nappa-læderpakke
I USA leveres modeller som C-klassen som standard med Mercedes MB-Tex-betræk som standard, som omfatter sæderne og dørindlæggene. Hvis du vil have lædersæder i din Mercedes, skal du vælge AMG-læderpakkeoptionen eller design Nappa-læderpakken. Begge disse pakker vil koste dig 2.000-4.000 dollars.
AMG-læderpakken består af lædersæder af høj kvalitet, et læderrat, læder på dørene og i nogle tilfælde også på armlænet og instrumentbrættet. Med i pakken er den indvendige aluminiumsbeklædning, der også er med til at gøre interiøret endnu mere lyst.
Designo Nappa-læderpakken koster 3.800 dollars, og den omfatter Designo Platinum White Pearl/Black Nappa-læder, topsyede MB-Tex-overdele i øverste del af instrumentbrættet og dørbeklædninger samt det AMG-specifikke læderrat.
Disse pakker forbedrer i høj grad den indvendige kvalitet i C-klassen og alle andre Mercedes-modeller, da de også giver bedre udseende, flot konturerede quiltede sæder og quiltede dørindlæg samt quiltede dørindlæg.
MB-Tex Mercedes interiør
MB-Tex er et kunstlædermateriale fremstillet af vinyl. Mange nyere Mercedes-modeller er udstyret med MB-Tex-polstring, og nogle af dem tilbyder endda også MB-Tex på sæderne. Det er værd at nævne, at MB-Tex er lavet til at se ud som almindeligt læder, men det koster mindre og er også mere holdbart.
Mange mennesker forveksler MB-Tex med ægte læder, da det virkelig ligner ægte læder. Mercedes siger dog, at dette materiale vil holde i 20 år uden nogen som helst sprækker. MB-Tex har været en del af Mercedes Benz’ historie i et stykke tid nu, nogle modeller blev udstyret med MB-Tex allerede i 1960’erne.
Mercedes bruger MB-Tex som standardinteriørmateriale til mange forskellige modeller, også til de højere modeller som GLE eller E-klassen. Nogle mennesker argumenterer for tiltrækningskraften af kunstlæder i en Mercedes til 60.000 dollars, men dette materiale er faktisk meget mere holdbart og lettere at rengøre sammenlignet med almindeligt læder.
Der er mange Mercedes-modeller fra 70’erne, der bruger MB-Tex, og i dag er den indvendige kvalitet af disse biler langt bedre end en bil fra 70’erne udstyret med læder. Desuden foretrækker mange veganere og vegetarer også MB-Tex, da der i dette materiale ikke anvendes nogen produkter af animalsk oprindelse.
Maybach Designo Nappa-læder
Maybach er Mercedes’ luksusundermærke, og Maybach har til formål at tilbyde det højeste niveau af luksus og materialekvalitet ud af alle andre Mercedes-modeller på markedet. Maybach bruger normalt det fineste Nappa-læder og de fineste træbeklædninger til sine S-klasse- og GLS-modeller.
Læderpakken i en Maybach S-klasse er meget mere omfattende end i en almindelig S-klasse. I Maybach-versionen er selv A-, B- og C-søjlerne helt beklædt med læder. Stort set alle overflader, du kan røre ved inde i Maybach, er dækket af det fineste Nappa-læder.
Hele tagbeklædningen er også beklædt med læder. Læderpakken inde i en Maybach er omhyggeligt syet for at tilbyde den højeste standard for læderindtrækninger. Maybach komplimenterer også læderet med fine, ældede, lakerede træbeklædninger, der mere ligner en luksusyacht.
Det er det samme for både S-klassen Maybach eller GLS Maybach, da begge er højdepunktet af Mercedes’ luksus, og stort set hver eneste detalje i interiøret er nøje gennemtænkt. Derudover tilbyder begge disse modeller endda skræddersyede Mercedes-læderpuder som en bonus.
Ting at vide om bilinteriør i læder
Hvad er fordelene ved lædersæder?
Det er klart, at lædersæder er frodige, og de ser normalt meget pænere ud sammenlignet med stofsæder. Lædersæder er også mere smudsafvisende og lettere at rengøre sammenlignet med stofsæder. Når det kommer til lugtresistens, er lædersæder langt bedre end almindelige stofsæder.
Sædevarmere er bedre egnet til lædersæder, og på brugtmarkedet foretrækker man normalt lædersæder frem for almindelige stofsæder.
Lædersæder er dog ikke så behagelige om sommeren, især hvis de står i direkte sollys, hvor de kan blive brændende varme. De er heller ikke så holdbare eller ridsefaste.
Øger lædersæderne en bils markedsværdi på brugtmarkedet?
Ifølge nogle onlineforretninger øger lædersæder i en bil, der er op til 5 år gammel, normalt genudsalgsværdien med helt op til 600 USD. En besparelse på 600 dollars er ikke meget i forhold til den pris, du betaler på forhånd, men det er stort set den samme historie med næsten ethvert andet stykke udstyr på 2. markedet.
Biler deprecierer som helhed, så hvad end du udstyrer din bil med, vil også miste værdi sammen med bilen. Når det er sagt, så favoriserer 2. hand-markederne ikke biler med stofsæder, da de normalt er mere almindelige på modeller med lavere specifikationer, og 2. markedet giver ikke meget forskel mellem en bil med lav spec og en bil med middelgod spec.
Er MB-Tex bedre end Mercedes-læder?
Det afhænger af, hvad du foretrækker mest: det betryggende faktum, at du rent faktisk sidder på frodigt nappalæder, eller det faktum, at det, du sidder på, sandsynligvis vil holde lige så længe, som bilen gør.
Mercedes-læder har normalt syninger, sædekonturer og aluminiumdetaljer af højere kvalitet, så hele sædet ser mere eksklusivt ud, selv om selve materialet er ret ens.
Det er værd at nævne, at 99 % af folk ikke ville være i stand til at se forskel på MB-Tex og læder, hvis de ikke tidligere har haft erfaring med MB-Tex.