BMW M550I er en komfortabel, højtydende, rummelig og teknologisk avanceret luksussedan. Den er udstyret med N63-motoren, som er en af de mest kraftfulde BMW-motorer på markedet. Men som de fleste luksusbiler kommer den også med et væld af problemer, som brugerne bør kende til. Uanset hvad, hvad er de almindelige problemer med BMW M550I?
De almindelige problemer med BMW M550I er fejl i styringskæden, fejl i brændstofindsprøjtningen, problemer med tændspolen, overdrevent olieforbrug og fejl i tændrørene. Andre problemer er vandpumpesvigt, utætte ventilstammetætninger og hurtig batteridrænage. Som sædvanlig kan de fleste af disse problemer undgås ved regelmæssig vedligeholdelse og reparation.
Hvad er de almindelige problemer med BMW M550I?
Overdrevent olieforbrug
Det første fælles problem, som de fleste brugere af BMW M550i står over for, er et for stort olieforbrug. Dette problem kommer af motorens design med turboerne midt i motorens dal. Derudover kan udtørrende pakninger også forårsage olietab, hvilket fører til et overdrevent olieforbrug.
Det anslås, at denne model forbruger mindst 1 t pr. 600 miles, hvilket er langt over gennemsnittet på 1 t pr. 1000 miles.
Fejl i styringskæden
Et andet almindeligt problem, som BMW M550I-brugere oplever, er fejl i timingkæden. BMW har indrømmet, at N63-motoren har et problem med timingkæden. Det blev opdaget, at den strækkes og slides for tidligt, hvilket forårsager nedsat motoreffekt. Hvis du opdager, at din bil har dette problem, skal du løse det så hurtigt som muligt for at undgå dyre motorreparationer.
Hurtig batteridrænning
BMW N63-motoren har et problem med at æde batterier. Derfor anbefaler producenten, at batteriet udskiftes ved hvert olieskift. Dette problem opstod, efter at BMW forsøgte at gøre N63-motoren effektiv. Ikke desto mindre bruger den, selv om den hjalp bilen til at blive mere effektiv, en masse batteristrøm, der ender med at dræne den.
Brændstofinjektorfejl
Dette er et af de problemer, som BMW M550i-brugere rapporterer om i de tidlige faser af at eje denne bil. Mange brugere har rapporteret at have en dårlig brændstofindsprøjte allerede fra 20.000 miles. Nogle af tegnene på en dårlig eller defekt brændstofindsprøjte er dårlig acceleration, motorfejl, ujævn tomgang, sorte udstødningsspidser og kontrollampen for motoren.
Hvis du bemærker nogle af ovenstående tegn, skal du vide, at det er på tide at udskifte brændstofindsprøjtningsventilen. Ikke desto mindre kan disse være tegn på dårlige tændrør eller tændingsspoler.
Tændrørssvigt
Hvis tændrørene på din BMW M550I bliver dårlige, vil du begynde at få motorfejl, sværtstartet motor, ujævn tomgang og motorklopning. Det er et af de første problemer, som brugere af BMW M550i vil opleve. Det begynder normalt at ske efter at have ramt over 30.000 miles. Udskift de dårlige tændrør med gode tændrør for at opnå en effektiv ydelse.
Utætte ventilstamforseglinger
Ventilskaftforseglinger svigter på BMW M550I på grund af den høje varme, der afgives af udstødningen og turboerne i motorens dal. Tegn på utætte ventilstamforseglinger omfatter overskydende olieforbrug og hvid røg fra udstødningsrørene. Hvis du har dette problem, bør du udskifte de dårlige ventilstamforseglinger med gode. Den eneste udfordring er, at du er nødt til at smide motoren.
Problemer med tændingsspoler
Ligesom tændrørene begynder tændingsspoler også at blive dårlige efter at have tilbagelagt nogle få kilometer. Det anbefales at kontrollere dine tændingsspoler hver 45.000 miles. Tegn på en dårlig tændspole er bl.a. motorfejl, dårlig brændstoføkonomi, tab af effekt og tændingsrøg. Udskift tændingsspolerne på din BMW hver 45.000 km.
Vandpumpefejl
Hovedårsagen til vandpumpesvigt i BMW M550I er slid. Når din BMW når over 80.000 miles, vil du sandsynligvis begynde at få problemer med vandpumpen. Hvis du undlader at udskifte en dårlig vandpumpe, kan det medføre problemer med motorkøling. Så den bør udskiftes så hurtigt som muligt.
FAQ
Er BMW M550I pålidelig?
Nej, BMW M550I er en af de mindst pålidelige biler på markedet. Generelt er BMW 5-serie mindre pålidelig end de fleste BMW-serier. Ikke alene har BMW M550I mange problemer, men prisen på dens reservedele er høj, og det samme er prisen på service. Og da den kommer med mange avancerede funktioner, kan mange ting nemt gå galt.
Efter hvor mange kilometer begynder BMW M550i at få problemer?
Det afhænger af, hvor godt du vedligeholder bilen. Nogle BMW M550I-brugere har rapporteret om problemer allerede ved 30.000 miles, mens andre har oplevet problemer efter at have nået 50.000 miles. Med korrekt pleje og vedligeholdelse kan du begynde at opleve alvorlige problemer fra 100.000 miles.
Hvad er det høje kilometertal for BMW M550i?
Den høje kilometertal for BMW M550i er omkring 150.000 miles. Dette gælder dog for velholdte biler, da de fleste M550i’er begynder at få alvorlige problemer efter at have kørt over 100k miles. Men med korrekt vedligeholdelse og pleje kan de begynde at udvikle problemer efter at have ramt over 150k miles.
Så hvis du planlægger at købe en brugt BMW M550i, skal du købe en med mindre end 150k miles. Som følge heraf behøver du ikke at bruge en masse penge på reparation og vedligeholdelse.
Er BMW M550I dyr at vedligeholde?
BMW 5-serie er en af de dyreste BMW executive sedans at vedligeholde. Og da BMW M550i er en high-end model af BMW 5-serien, er den endnu dyrere. Omkring skal brugeren bruge mindst 1.200 dollars om året på at reparere og vedligeholde BMW M550i.
Hvilken motor er bedre – N63- eller B58-motoren?
Det afhænger af, hvad du er på udkig efter. N63-motoren er mere kraftfuld og sjov at køre, men B58-motoren er mere pålidelig og har færre problemer. Derudover bruger N63-motoren mere brændstof og olie end B58-motoren. S58-motoren er den præstationsorienterede version af B58-motoren.
Afsluttende tanker
Nu hvor du kender nogle af de almindelige problemer, som BMW M550I gennemgår, er det afgørende at passe godt på din BMW executive sedan for at forlænge dens levetid. Med den rette pleje og vedligeholdelse kan de fleste af de problemer, som vi har fremhævet ovenfor, undgås.
Alt i alt er BMW M550I en fremragende, luksuriøs, stilfuld, komfortabel, sikker, rummelig og højtydende bil. Tværtimod har den en høj startpris, den er ikke effektiv og pålidelig. Ikke desto mindre er den ideel for folk, der er klar til at bruge for at nyde en luksuriøs og højtydende tur.