BMW i4 er blandt de bedste fuldt elektriske midsize-sedaner. Den er bedre end Polestar 2, men konkurrerer favorabelt med Tesla Model 3. Ikke desto mindre er den noget større end sine konkurrenter, men den har en mindre rækkevidde sammenlignet med Tesla Model 3. Men hvad er nogle af de almindelige problemer med BMW i4?
Som de fleste BMW’er har BMW i4 også sin del af problemer. Problemerne er dog ikke så mange som deres ICE-modeller. Og da BMW i4 stadig er ny på markedet, har mange brugere ikke opdaget de fleste af problemerne. Uanset det kommer den med flere problemer, der er blevet påpeget.
De almindelige BMW i4-problemer er manglen på batteri-crash pads, manglende opladningsinfrastruktur og et alt for komplekst infotainmentsystem. Bemærk, at manglen på batterikrash pads er på nogle biler og ikke på alle. De to andre problemer er dog et problem, som alle BMW i4-ejere står over for.
Hvad er nogle af de almindelige problemer med BMW i4?
Manglende crash pads til batteriet
BMW i4 er måske nok en ny bil på markedet, men den har allerede et stort problem, som interesserede købere bør være bekymrede over. Nogle BMW i4’ere mangler batterikrash pads, som er meget vigtige. Hvis din i4 mangler en battericrash pad, kan det medføre en reel trussel for dem, der sidder i den elektriske sedan i tilfælde af en ulykke.
Hvis din i4 er involveret i en ulykke, er faren for en kortslutning derfor stærkt forøget, hvis din i4 er involveret i en ulykke. Dette kan også medføre, at bilen bryder i brand og skader personerne i bilen. Antallet af BMW i4’er uden batterikrashpuder er dog ikke kendt.
Men ifølge Europa-Kommissionens Safety Gate har den oplyst, at flere BMW i4’er i forskellige lande mangler batterikrash pads i forskellige lande. Nogle af de biler, der blev opdaget, var i Tyskland, Polen, Danmark og Sverige. De fleste af de berørte biler skulle være bygget mellem den 15. september og 30. november 2021.
Bemærk, at batteri-crash pads på en elbils arbejde er at beskytte passagersæderne, i tilfælde af en kollision som følge af en ulykke. Crash pads anvendes normalt som en indvendig materialeopsætning foran fører- og passagersæderne.
Manglende opladningsinfrastruktur
Bortset fra at nogle BMW i4’er mangler batterikrash pads, har BMW ikke en god opladningsinfrastruktur som Tesla. Selv om dette problem ikke påvirker bilen direkte, har det indflydelse på, hvordan bilen bruges. Så hvis du har til hensigt at rejse langt væk, kan du løbe tør for strøm, og manglen på veludbredte ladestationer kan påvirke din rejse.
Derudover er der ikke mange offentlige CCS-ladestationer i Europa og resten af verden, der kan levere meget strøm til BMW i4. Derfor er Tesla Model 3 langt bedre for folk, der ønsker at rejse lange distancer og oplade deres biler langs motorvejene.
Det alt for komplekse infotainmentsystem
Et andet problem, som BMW i4-brugere skal være klar til at stå over for, er det alt for komplekse infotainmentsystem. Infotainmentsystemer bruges af bilister til at se og indstille forskellige bilparametre, navigere i klimakontrollen, betjene deres smartphones og endda afspille medier.
Men hvis infotainmentsystemet er alt for avanceret eller kompliceret, som det i BMW i4, kan det være meget farligt for føreren og passageren. Det skyldes, at de fleste førere fjerner øjnene fra vejen i længere perioder, når de bruger et kompliceret infotainmentsystem. Ifølge AAA har flere førere været involveret i en ulykke på grund af dette.
FAQ
Er BMW i4 en pålidelig bil?
Ja, BMW i4 er mere pålidelig end de fleste benzindrevne BMW’er og nogle af konkurrenterne. Når det er sagt, har BMW i4 ikke været på markedet længe nok til at vide, hvor pålidelig den er over en periode på 5 år, 10 år eller endda 15 år.
Er det dyrt at vedligeholde en BMW i4?
Nej, det er billigere at vedligeholde en BMW i4. Men når du sammenligner omkostningerne ved at vedligeholde en BMW i4 og omkostningerne ved dens konkurrenter, såsom Polestar 2, vil du opdage, at den stadig er ret dyr at vedligeholde. Det skyldes, at omkostningerne til indkøb af reservedele og service er langt dyrere end hos konkurrenterne.
Hvor mange hestekræfter producerer BMW i4?
BMW i4 har to trimmuligheder med forskellige hestekræfter. Basistrimmen, som er BMW i4 eDrive40-modellen, leveres med en enkelt bagmonteret elmotor, der producerer 335 hestekræfter. På den anden side kommer BMW i4 M50-trim-modellen med en ekstra motor foran, der er med til at generere mindst 536 hestekræfter.
Så hvis du vil have mere kraft, er BMW i4 M50 Gran Coupe den bedre løsning. Den bruger dog også mere strøm, hvilket betyder, at den vil have en kortere rækkevidde end basismodellen.
Er BMW’s elbiler pålidelige?
Ja, BMW elbiler er pålidelige. I modsætning til deres ICE-modstykke har BMW elbiler færre bevægelige dele, hvilket betyder, at få ting kan gå galt. Desuden er BMW elbiler fremstillet med kvalitetsdele i modsætning til de fleste af deres ICE-biler, som har mange plastikdele. Med den rette pleje og vedligeholdelse kan BMW i4 holde i flere år.
Er BMW i4 selvkørende?
Nej, det er den ikke. Men BMW i4 leveres med en række avancerede BMW-assistentsystemer til føreren, som omfatter en valgfri Driving Assistant Professional-funktion, der kombinerer en avanceret vognbaneassistent med en aktiv fartpilot med Stop and Go. Så i stedet for at have en selvkørende funktion har BMW i4 altså et SAE niveau 2 førerassistentsystem.
Resumé
BMW i4 er en elegant, kraftfuld, komfortabel og højtydende elektrisk midsize sedan med mange avancerede funktioner. Men som de fleste BMW’er har den også et par mangler, som interesserede købere bør kende til. Nogle af de problemer, som BMW i4 har, er et kompliceret infotainmentsystem og en mangel på batterikrash pads på nogle enheder.
Alt i alt er BMW i4 mere pålidelig end den traditionelle BMW 4-serie. Det skyldes, at den kommer med få bevægelige dele sammenlignet med sin benzindrevne søskende. Desuden er den også billigere at vedligeholde, men de indledende omkostninger er ret høje.