Biler er dyre, og det kan man ikke komme udenom. Selv om nogle af dem kan være overkommelige at købe, kan de samtidig også være dyre at drive. Uanset hvad, kan ingen benægte, at vedligeholdelsesomkostningerne er en ekstremt vigtig faktor at overveje, når man ønsker at købe en ny bil.
Selv om nogle biler virker som gode tilbud, fordi de koster lidt, kan skjulte omkostninger som vedligeholdelse, brændstof og forsikringsomkostninger ændre det drastisk. Når det er sagt, bør du, hvis du vil have en billig biloplevelse, have lige så meget fokus på henholdsvis købs- og vedligeholdelsesomkostningerne.
Nogle biler koster helt op til 25k, 50k eller endda 100k+ dollars at vedligeholde i løbet af 10 år, så sørg for at investere din tid i at vide, hvilke biler du skal købe, og hvilke du skal undgå. Prisbillige, pålidelige biler med stor værdibevarelse er normalt dem, du skal overveje.
Som sådan er Toyota Corolla og Honda Accord begge kendt for deres prisbillighed og pålidelighed. SUV-mæssigt er Toyota RAV-4 og Honda CR-V de to billigste SUV’er, der kan vedligeholdes lige nu. Hvad angår sportsvogne, er Mazda MX-5 Miata og Honda S2000 de billigste at vedligeholde.
Toyota Corolla
I gennemsnit koster mange biler derude mere end 700 dollars om året at vedligeholde. Sådanne priser er forventelige, og nogle mennesker mener endda, at 1.000 dollars er peanuts, fordi der findes biler, der kan koste 10 gange så meget. Hvorom alting er, så kan næsten ingen bil slå Toyota Corolla’s årlige vedligeholdelsesomkostninger på kun $310.
Disse priser varierer fra år til år afhængigt af bilens alder, stand, kilometertal og udstyrsliste, men uanset hvordan man ser på det, er Corolla’en konge. Det skyldes primært, at Corolla tilbyder overlegen pålidelighed og værdi, ligesom alle andre Toyota’er.
Honda Accord
Pålidelige japanske biler er et tilbagevendende tema i disse dage, som sådan halter Honda Accord efter Corolla med omkring 400 dollars om året til vedligeholdelse. Honda Accords er stort set overalt i årtier nu, og det er grunden til, at Accord koster så lidt at vedligeholde.
Reservedele er absolut overalt, og næsten alle mekanikere derude har masser af erfaring med at arbejde på en Accord. Det betyder, at mekanikeren kan arbejde hurtigere, hvilket igen sænker arbejdsomkostningerne. Ud over disse grunde er Accord også en virkelig overkommelig, men alligevel en ret anstændig bil.
Toyota RAV4
Det er ikke underligt, at der er et par Toyota’er på denne liste, for Toyota laver de mest pålidelige biler på markedet, med ret stor margin. SUV-mæssigt er RAV4’eren også stort set til stede i alle verdenshjørner lige nu, hvilket betyder, at reservedele er nemme at få fat i, og billige.
Når det er sagt, så koster RAV4 omkring 430 dollars, når det gælder vedligeholdelsesomkostninger, hvilket er væsentligt mindre sammenlignet med andre, mere premium SUV’er i dette segment. Toyota har en tendens til at prioritere pålidelighed, overkommelighed, popularitet og servicerbarhed, hvilket alt sammen bringer vedligeholdelsesprisen ned.
Honda CR-V
Med en pris på kun 407 USD om året formår CR-V at gøre sig fortjent til førstepladsen som den billigste ægte SUV at vedligeholde og køre. Årsagen hertil er mere eller mindre den samme som for alle de øvrige biler på listen her. CR-V er en velbygget, populær og prisvenlig SUV.
Folk ved, hvad de får, når der kommer en ny CR-V, og det er derfor, folk elsker dem så meget. Gennem hver generation har Honda formået at opbygge et ry for stærke, holdbare og rimeligt prissatte SUV’er, hvilket alt sammen virker til fordel for værdibevarelse.
Mazda MX-5
Jeg har opført MX-5 her, fordi du ikke kan få en sportsvogn med bedre værdi på anden vis. Med en pris på kun 429 USD om året er MX-5 den bedste sportsvogn i verden, hvad angår vedligeholdelse. Ud over så lave vedligeholdelsesomkostninger er MX-5 alligevel billig at købe, ny eller brugt.
Uanset hvordan man ser på det, er det svært at gå imod MX-5, hvis man ønsker en sportsvogn. Der er mange af dem, og de er virkelig nemme at arbejde på og tune. God håndtering, overlegen smidighed og en oplevelse med taget nedad er det, der gør MX-5 til en fantastisk cabriolet sportsvogn.
FAQ-afsnit
Hvilke biler koster mest at vedligeholde?
Ifølge et par velrenommerede finanseksperter og serviceværksteder har BMW-, Mercedes-, Cadillac-, Volvo- og Audi-biler de højeste vedligeholdelsesomkostninger over tid. Den dyreste bil fra det 21. århundrede at vedligeholde er dog uden tvivl Bugatti Veyron.
Hvis du vil have et olieskift, kan du se frem til en regning på 20.000-25.000 dollars. Hvis du vil have et sæt nye dæk, kan du se frem til en regning på 42.000 dollars. Når du har skiftet dine dæk et par gange, skal du til sidst også skifte hjulene, og det kan koste op mod 50.000 dollars.
Hvorfor koster nogle biler mere at vedligeholde end andre?
Det er et velkendt faktum, at superbiler har tendens til at koste mest at vedligeholde. Det skyldes, at disse biler fremstilles i begrænsede mængder, de bruger ofte eksklusive dele og højtydende komponenter, som er lavet for at overholde strengere sikkerheds- og præstationsstandarder.
Desuden er reservedele ikke let tilgængelige, og forsikrings-, brændstof- og registreringsomkostninger er også dyre. Desuden tilbyder sådanne biler ofte futuristiske teknologier, som koster meget at vedligeholde, og ikke så mange mekanikere derude har licens til at arbejde på sådanne biler.
Er det billigere at vedligeholde elbiler end almindelige biler?
I gennemsnit koster elbiler mindre at vedligeholde, fordi de har langt færre dele, der skal udskiftes og vedligeholdes. Desuden er der ikke behov for olieskift, fordi elmotorer ikke engang bruger olie.
Der er simpelthen ikke så mange dele, der kan gå galt med en elbil. Selvfølgelig vil sådanne fordele fordampe, hvis du skal udskifte dit batteri, fordi batterier kan koste op til 10.000 dollars at udskifte. Under alle omstændigheder koster EV’er, hvis alt går efter planen, betydeligt mindre at vedligeholde.