Afskrivning er nok den største afskrækkende faktor for de fleste mennesker i forbindelse med nye biler. Nogle ekstremt populære biler fra ekstremt populære mærker mister helt op til 10-12 % af deres værdi efter blot en kilometer efter købet. Det er derfor, at markedet for brugte biler har haft en fremgang i de seneste år, og der er ingen tegn på, at det vil falde.
Hvis du ikke ønsker det store afskrivningshit, er der en rimelig mængde relativt opnåelige biler derude, som ikke vil falde for meget i værdi. Det er værd at nævne, at superdyre klassiske biler, superbiler og hyperbiler er dem, du skal have, hvis du ønsker at bevare så meget værdi som muligt.
Dette skyldes primært, at disse biler er begrænset i produktion, og efterspørgslen efter sådanne biler er altid højere end udbuddet, hvilket betyder, at priserne på disse biler altid skifter, men for det meste i en positiv retning.
Der er nogle biler som Tesla Model S, Range Rover Velar, Mercedes Benz G-klasse og Porsche 911, der er kendt for at bevare en stor værdi. Men nogle mere begrænsede biler som 911 GT3 eller et par klassiske biler og superbiler stiger ofte over den vejledende udsalgspris.
Tesla Model S
Tesla’s popularitet har nået skyhøje niveauer i de seneste år, og Model S er vel nok det bedste værditilbud, i hvert fald lige nu. Model S beholder omkring 63 % af bilens oprindelige værdi efter 3 år, hvilket nok er det bedste afskrivningsresultat for en populær sedan lige nu.
Men Tesla’s popularitet er så hurtig og stejlt i en bane, som mange tror kun er midlertidig. Så meget som 7 år efter lanceringen af den banebrydende Model S har Tesla solgt mere end 250k af disse alene i 2018.
Range Rover Velar
Range Rovers har altid været populære, og mange vil være enige i, at Range Rover er indbegrebet af den britiske luksusskude. Lige siden RR blev luksus, er populariteten fulgt med hver efterfølgende ny RR-model, og Velar er ikke anderledes.
Velar beholder omkring 57 % af sin oprindelige værdi efter 3 år, og selve Velar blev introduceret i 2017. Populariteten af Velar er ret åbenlys, fordi denne mere kompakte RR SUV tilbyder futuristisk styling, stor luksus og forbedret pålidelighed og pålidelighed.
Porsche 911
Men hvis du vil have værdikongen, skal du gå efter 911’eren, da Porsche 911’ere bevarer op til 75-85 % af værdien efter blot 3 års ejerskab. Nogle 911-modeller som GT3 Touring, 911R, 911 Speedsters, 911 Sports Classics eller særlige Heritage Editioner kan endda blive endnu mere værd efter tre år.
Der findes ikke noget bedre værditilbud for sportsvogne end 911’eren. Hvis man kombinerer værdien med en solid pålidelighed og pålidelighed, kan man hævde, at 911’eren potentielt er den bedste bil, man kan købe for penge lige nu, og jeg vil nok være enig.
Mercedes Benz G-Klasse
G-Vognen, en bil, der er lige elsket af fodboldmødre og fodboldspillere, er lige imponerende både på og uden for vejene, og den bærer en arv, som næppe nogen anden SUV nogensinde vil kunne matche. Alt dette betyder, at G-Wagon bevarer op til 70 % af sin oprindelige værdi efter 3 år i produktion.
Det er helt vanvittigt, at en Mercedes G-klasse fra 1990/2000’erne nogle gange koster 3-4 gange mere end en Mercedes Benz S-klasse fra 1990/2000’erne i tilsvarende stand. G-vogne vil sandsynligvis aldrig gå af mode, fordi G-vognens design virkelig er tidløst.
Dacia Duster
Dacia Duster er nok ikke den bil, du har forventet at se på denne liste, men markedet for prisbillige biler burde også være godt repræsenteret, og den mægtige Dacia Duster SUV beholder omkring 54 % af sin oprindelige værdi efter tre år.
I betragtning af hvor overkommelig Duster er som ny, er det nok den mindste mængde penge, man kan tabe på en dagligdags overkommelig forbrugerbil. Udover dette er der ikke noget interessant at sige om Duster.
Mini Cooper
Ligesom Mercedes Benz G-Wagon er Mini Cooper også et bilikon. Og ligesom Range Rover er Mini også en indbegrebet af en britisk bil. Hvis man kombinerer disse fantastiske egenskaber, er Mini’s værdibevarelse meget lettere at forstå.
En hatchback har aldrig rigtig været en biltype, der bevarer nogen som helst værdi efter et par år, men Mini Cooper hatchback bevarer hele 53 % af sin oprindelige værdi efter tre år, hvilket gør Mini til en af, hvis ikke den bil med den laveste afskrivning af hatchback, der er til salg i øjeblikket.
FAQ-afsnit
Hvilke biler stiger i værdi?
Det er svært at forudsige, hvilke biler der vil stige i værdi, men for nogle biler er værdistigningen ensrettet. Modeller som Porsche Carrera GT forventes at fordobles i de kommende årtier, så hvis du har omkring en million kroner liggende, bør du købe en, mens du kan.
Begrænset udgave, historisk vigtig, dyr, kraftfuld, ønskværdig, endnu ikke fuldt anerkendt … Det er kvaliteterne ved en potentiel cash cow, og hvis du finder en bil, der passer, skal du nøje undersøge markedet, og hvis det virker rigtigt, kan du måske endda tjene nogle penge.
Kan du tjene penge på at investere i biler?
Bilinvesteringer er ret populære i disse dage, men de kræver store beløb til at begynde med. Som tidligere nævnt vil Carrera GT helt sikkert stige i værdi, men at købe en lige nu er umuligt for 99 % af befolkningen.
Biler som Ferrari Big Five (288 GTO, F40, F50, Enzo, La Ferrari), Lamborghini Miura, 911R Porscher, McLaren 675lt … Det er modeller, der sandsynligvis vil være et par gange deres oprindelige pris værd en dag, men alle disse koster alt for meget allerede nu.
Hvordan kan jeg bevare en bils værdi?
Markedet er en uforudsigelig sum af årsager og virkninger, og det er virkelig svært at forudsige, hvor godt en model vil sælge eller bevare sin værdi. Men der er måder, hvorpå man kan bevare så meget værdi som muligt af hver bil. Kilometerstand er især vigtigt, og det samme gælder udstyr og generel vedligeholdelse.
Alle reparationer og nedbrud bør holdes på et minimum, og den generelle stand, en bil er i, virker også til fordel eller imod bilens værdi. Prøv at holde din bil i den bedst mulige stand, gå efter sikre indvendige og udvendige muligheder og farvekombinationer, og du bør bevare det maksimale.