Audi S3 er Audi A3’s nye Audi A3 performance sedan/atchback, der konkurrerer med Golf R og BMW M125i. S3 har en 2.0L turboladet 4-cylindret motor med turbolader og 306 hk samt Audis ikoniske Quattro AWD. Denne drivlinje er koblet til en 7-trins dobbeltkoblings S-Tronic-gearkasse med dobbeltkobling, som passer perfekt til S3’s karakter.
Audi S3 er en pålidelig bil, hvis du passer ordentligt på den, hvis du ikke gør det, vil den ikke kunne holde uden at opleve en masse problemer. Tyske luksusbiler er komplekse og har brug for grundig og rettidig vedligeholdelse, ellers begynder de at opleve alle mulige problemer, og nogle af dem kan koste mange penge at reparere.
De mest almindelige Audi S3-problemer er relateret til motoren, overophedningsproblemer, elektronikken, problemer med brændstofpumpen og MAF-sensoren (Mass airflow). Den nye Audi S3 er en rigtig sjov bil at køre, fordi den har et dejligt afbalanceret chassis, der ikke oplever understyring som ældre Audi S3-modeller gør, i hvert fald ikke så meget.
Alt i alt bør S3 kunne holde i et godt stykke tid, hvis du passer ordentligt på den. Hvis du synes, at S3 er lidt for langsom eller uinteressant, bør du gå efter den øverste Audi RS3, som bruger halvdelen af den motor, der findes i Audi R8.
Audi S3 – Problemer med motoren
Den 2.0L 4-cylindrede turboladede motor med 4 cylindre, der findes i Audi S3, er kendt for at have nogle problemer, såsom at den er tøvende ved højere omdrejninger. Disse kan skyldes enten defekte spoler eller tændrør, som skal udskiftes, for at motoren kan fungere normalt. Motoren er også kendt for at have fejltændinger, og det skyldes en defekt olieafluftningsventil, som bør udskiftes ca. hver 10.000 miles.
For at vedligeholde S3’s-motoren korrekt skal du udføre alle de anbefalede vedligeholdelsestjenester, når de er nødvendige. Disse motorer er lavet til at køre under større stress end de fleste ikke-performante enheder, og derfor skal de vedligeholdes strengt.
Audi S3 – Overophedningsproblemer
Overophedningsproblemer på Audi S3 er egentlig ikke så almindelige, men de er værd at nævne, fordi de kan forårsage alle mulige problemer med bilen eller endda ødelægge nogle vitale komponenter som f.eks. motoren. S3 er udstyret med en impeller af plastik, som af og til svigter og forårsager skader på termostaten og dermed overophedning af bilen.
Den bedste og nemmeste måde, hvorpå du kan løse dette problem for altid, er at udskifte plastikimpulshjulet med et metalhjul og udskifte termostaten også. Overophedede performancebiler er et mareridt at eje, så det er en god idé for dig at gøre dette, selv om du endnu ikke har oplevet overophedning.
Audi S3 – Elektriske problemer
Audi S3 er en luksusbil, hvilket betyder, at den leveres med masser af luksuriøse funktioner og praktiske bekvemmeligheder, der skal holde din hverdag både underholdende og sikker. Disse elektriske funktioner er dog tilbøjelige til at gå i stykker, og de mest omtalte er elruder, bakkameraet, start/stop-funktionen eller problemer med airconditionen.
Årsagen til, at vinduesregulatorer svigter, er, at de er udstyret med plastikregulatorer, som kan blive slidt og skal udskiftes. Årsagen til, at air-con’en svigter, skyldes enten en defekt AC-kompressor eller en defekt sensor.
Audi S3 – Problemer med brændstofpumpe
Hvis du bemærker pludselige strømafbrydelser eller at bilen uregelmæssigt mister strøm, er der stor sandsynlighed for, at din brændstofpumpe ikke er i stand til at levere en konstant strøm af brændstof til motoren. Hvis du oplever dette, skal du parkere bilen og sørge for at få det ordnet, inden du kører, da problemer som disse kan blive meget dyrere, hvis de ikke bliver behandlet med det samme.
Problemet fører ofte til en slidt brændstofpumpens cam follower, som er kendt for at beskadige knastakslen, hvis den ikke udskiftes hurtigst muligt. Den gode nyhed er, at disse kan udskiftes ret nemt, så sørg for at gøre det med det samme.
Audi S3 – MAF-problemer
MAF-sensoren (mass airflow sensor) er også en almindelig klagepunkt med mange performancebiler, herunder Audi S3, og hvis den begynder at forårsage problemer, vil du bemærke dem, fordi bilens motorydelse vil lide under det. Du kan løse dette problem på to forskellige måder, og en af dem er at rense MAF’en, hvilket skulle løse problemet for en tid.
Men hvis du vil have ro i sindet, eller hvis rensning af MAF’en ikke gav dig nogen væsentlige problemfri kilometer efterfølgende, bør du udskifte MAF-sensoren helt og holdent.
FAQ-afsnit
Er Audi S3 hurtig?
Man skulle tro, at en kompakt kompakt performance hatchback på begynderniveau med en 2,0 l 4-cylindret turbomotor med 4-cylindret motor på 2,0 l ikke vil være så hurtig, men du tager fejl. S3 har måske “kun” 306 hk, men den klarer 0-100 km/t på 4,2 sekunder, og den når en kvart-mile-tid på 12,9 sekunder, hvilket er et virkelig imponerende tal for en subkompakt Audi.
Nogle siger, at Audi S3 er det søde punkt, fordi den er kraftig nok, hurtig nok, men ikke overdrevent brændstof-tørstig, og den skriger ikke efter performancebil.
Er Audi S3 bedre end Audi RS3?
Audi S3 er indgangen til Audi Sport A3-modellernes verden, men den bedste og dyreste Audi A3-præstationsbil er Audi RS3. RS3 er en seriøs bil med en seriøs stamtavle, og den efterlader Audi AS3 i støvet, når det gælder ydeevne, motor, køreegenskaber og den generelle følelse bag rattet.
S3 er det bedre valg for dem, der er ligeglade med at være den hurtigste og bare vil have en flot bil, der stadig har et slag i luften. RS3 er dog den ægte vare og er lavet til dem, der ønsker den bedste Audi A3-model, som penge kan købe, og er sandsynligvis en af de bedste subkompakte performancebiler, der findes.
Hvor længe kan Audi S3 holde?
Der er ingen grund til at tro, at Audi S3 ikke vil kunne holde mindst 200.000 miles, hvis den bliver vedligeholdt korrekt. Det er svært at forudsige, hvor længe nogen bil kan holde, og biler så komplekse som disse er endnu vanskeligere.
Audi laver dog gode biler, og hvis de vedligeholdes godt nok, har de en tendens til at holde rigtig længe.