Audi RS e-Tron GT blev introduceret sidste år som den første Audi-auto med fire døre, der deler understellet med Porsche Taycan. Elbiler er, som vi alle ved, i sagens natur mere pålidelige end traditionelle biler med forbrændingsmotor, fordi de kommer med færre bevægelige dele og dermed færre komponenter, der er tilbøjelige til at fejle.
RS e-Tron GT og dens mekaniske søskende, Porsche Taycan, er næsten ens, hvilket betyder, at de problemer, som begge oplever, er næsten de samme. Softwareproblemer er almindelige i begge disse, såsom infotainmentsystemet og mange skærme og funktioner i bilen.
Mere alvorlige problemer omfatter et defekt 12-volts batteri, der mister opladning og får bilen til at miste strøm under kørsel. Andre problemer omfatter ikke korrekt fastskruede dele af interiøret, visse tvivlsomme beslutninger om byggekvalitet og problemer i forbindelse med opladning af bilen.
Alt i alt ser det ud til, at e-Tron klarer sig lidt bedre end Taycan, selv om de to deler mange komponenter med hinanden. e-Tron er relativt pålidelig, men i betragtning af at det er den allerførste Audi EV-sedan, vil kommende modeller sandsynligvis blive endnu bedre, når Audi anvender sin læring på nye modeller.
Audi e-Tron GT infotainmentsystemproblemer
Audi e-Tron GT byder på et virkelig high-end interiør pakket med utallige high-end funktioner og faciliteter, der bestemt får bilen til at føles lige så luksuriøs som Porsche Taycan. Audi har endda fjernet en sekundær A/C-skærm for at betjene A/C med hårde trykknapper, hvilket er meget nemmere, sikrere og mere pålideligt end gennem en skærm.
Dog er den brede midterste infotainmentskærm kendt for at opleve problemer i forbindelse med langsomme responstider, lejlighedsvise forsinkelser og stutters og nogle gange endda en helt blank skærm. Dette kan typisk løses ved at genstarte systemet helt, men det er også et stressende scenarie, da e-Tron betjener de fleste af sine funktioner via midterskærmen.
Audi e-Tron GT tab af strøm
Et af de værste problemer, som e-Tron oplever, er relateret til bilens 12-volts batterisystem, og at bilen pludselig mister strøm under kørsel. Dette problem er allerede bredt dækket med Taycan, men da e-Tron og Taycan deler mange dele, er e-Tron også tilbøjelig til at få disse problemer.
Porsche har endda udsendt en omfattende tilbagekaldelse for at bekæmpe disse problemer, da de kan gøre en bil helt ubrugelig. Det er værd at nævne, at der indtil nu ikke er mange rapporterede problemer på dette område, men vi bliver nødt til at vente og se, om e-Tron har fået løst dette problem fra fabrikken, indtil der er flere e-Tron GT’er på vejene.
Audi e-Tron GT interiørbeklædning kommer af problemer
Vi har allerede nævnt, at e-Tron GT leveres med et high-end interiør, der tilbyder stort set alt, hvad man kan ønske sig af en bil. Nogle få online-kilder oplyser dog, at e-Tron nogle gange lider af problemer i forbindelse med, at bilens interiørbeklædningsdele går af.
Dette rejser et stort underliggende spørgsmål om, hvorvidt e-Tron GT kommer til at opleve disse hele tiden, efter at bilen er blevet 10 eller 20 år gammel. Et simpelt beklædningsstykke, der falder af, kan være et tegn på, at e-Tron GT ikke er lavet til at holde i årtier, men det kan også bare være nidkært fra min side, hvis dette ikke er en almindelig foreteelse.
Audi e-Tron GT problemer med byggekvaliteten
Stort set alle biljournalister derude har sagt, at e-Tron GT er en ægte luksusbil. Mange journalister har dog også udtalt, at interiøret i e-Tron GT ikke er på niveau med Taycan, når det kommer til materialernes byggekvalitet.
Forskellige e-Tron GT-modeller koster mellem 100.000 og 200.000 dollars, hvilket betyder, at de skal være stjerneagtige, når det kommer til byggekvalitet. e-Tron er ikke dårlig i sig selv, men den kan bestemt være bedre, da plastik er det foretrukne materiale til de fleste indvendige beklædningsdele, mens Taycan formår at tilbyde et interiør med materialer af højere kvalitet.
Audi e-Tron GT opladningsproblemer
e-Tron GT er modtagelig for problemer i forbindelse med opladningssystemet, som det ofte er tilfældet med mange EV’er. Nogle ejere rapporterede, at bilen oplader meget langsommere eller nogle gange slet ikke, hvilket bestemt er et problem, der er værd at tale om.
Hvis du støder på problemer som disse, skal du sørge for at kontrollere, om bilen er tilsluttet SMA Data Manager, hvis den er det, vil du kunne se de aktuelle opladningsdata direkte på din centrale infotainmentskærm.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Audi e-Tron GT?
Audi e-Tron GT er en af de mest interessante og mest eftertragtede elbiler i øjeblikket, fordi den ser fantastisk ud. e-Tron fås i forskellige udstyrsniveauer afhængigt af, hvor meget strøm du ønsker. Den er måske ikke så praktisk som en Tesla og heller ikke så langtidsholdbar som en Mercedes EQS, men den gør det hele rigtig godt.
Det betyder, at e-Tron er en velafrundet EV, der ikke mangler noget på nogen måde. Ifølge de første rapporter sælger e-Tron GT også rigtig godt. Det hjælper bilen med at bevare sin værdi på brugtmarkedet, hvilket er rigtig godt, da de fleste Audi luksuslimousiner er kendt for at depreciate som sindssyge.
Er Audi e-Tron GT bedre end Porsche Taycan?
Taycan og e-Tron GT er mekaniske søskende, hvilket betyder, at de er næsten identiske under alt det metal. De kommer med den samme drivlinje, men Audi har afstemt sin topmodel e-Tron RS GT for at bevare Taycans topplacering.
Audi forsøger at underbyde Taycan i den øverste ende, hvilket tjener som en buffer mellem Taycan og alle de andre elektriske sedaner, der koster mindre end e-Tron GT. e-Tron GT ser bedre ud, men Taycan er sandsynligvis den bedre bil samlet set.
Hvor længe kan en Audi e-Tron GT holde?
Det er svært at sige, hvor længe e-Tron GT kan holde, især når man tænker på, at du på et tidspunkt skal have et dyrt batteri udskiftet. Traditionelle Audi-modeller med forbrændingsmotor kan sagtens klare hundredtusindvis af kilometer, før de har brug for større eftersyn, og det burde være nogenlunde det samme med e-Tron GT.
Vi ved alle, at elbiler i sagens natur er mere pålidelige, men vi bliver nødt til at vente og se, om det også er tilfældet efter et årti i brug.