Audi A4 B8 – Alt, hvad du behøver at vide

Audi A4 B8 blev produceret mellem 2008 og 2016 og er en af de mest succesfulde Audi A4-modeller til dato. Dengang B8 A4 udkom, bød den på lidt af en revolution for segmentet, da det var den første A4, der komfortabelt overgik sine rivaler, når det gælder luksus og raffinement.

B8 Audi A4 fås med et par motorvarianter, der starter med mindre 4-cylindrede motorer og bevæger sig helt op til V6-turbomotorer med over 300 hk. B8 fås enten manuelt eller med S-Tronic/Tiptronic, afhængigt af modellen og de tilgængelige ekstraudstyr. Desuden er B8 også en FWD-bil, mens Quattro kom som standard på de kraftigere modeller.

Designmæssigt var B8 A4 noget af en revolution i forhold til den tidligere model, men alle A4-modellerne før B8 var mere en stilmæssig udvikling end en revolution. Interiøret i B8 A4 ser stadig godt ud, hvis det er udstyret korrekt, og mange mener, at interiøret i den første generation af A5 og B8 A4 er et af de bedste Audi-interiører nogensinde.

Værdimæssigt kan B8 A4 nu fås til en forholdsvis lav pris, især for modeller fra før-facelift med et højere kilometertal, mens modeller fra efter-facelift med færre kilometer på uret stadig har relativt høje priser. B8 kan komfortabelt rumme op til fire personer, og det tilbudte lastrum svarer til det, man kan forvente af en kompakt executive sedan fra den tid.

Audi A4 B8 – Kraftværket

Audi A4 B8-serien starter med to 1,8L TFSI-modeller, hvor den ene model byder på en 1,8L 4-cylindret turbomotor med 1,8L turbolader med 120 hk, mens den anden har øget effekten til 160 hk. Der er også to versioner af 2.0L TFSI-modellen, hvor den ene har 180 hk fra den 2.0L turbo-firemotor, mens den anden har 211 hk.

  Audi TT RS Pålidelighed

De højere Audi A4-modeller er 3.2L TFSI-modellerne, der byder på en 3.2L V6 med 265 hk, mens topmodellen Audi S4 byder på en 3.0L turbo-V6 med 333 hk. Alle disse kan fås med Quattro AWD-systemer, mens de 6-cylindrede motorer leveres med Quattro AWD direkte fra fabrikken.

Biler i den lavere ende er typisk udstyret med en manuel gearkasse, mens modeller i den højere ende er udstyret med enten en manuel gearkasse eller en tidlig udgave af Audi Tiptronic-gearkassen. B8 efter faceliftet blev introduceret i 2012, og den droppede 3,2L V6’eren til fordel for en mere økonomisk 3,0L V6 med 272 hk.
Audi A4 B8 efter faceliftet blev også leveret med Audi DCT S-Tronic-gearkassen, som var det foretrukne valg for de fleste købere af Audi A4 B8 efter faceliftet. B8’s brændstofeffektivitet varierer mellem 30-ish MPG for de mindre effektive modeller og helt op til 45MPG for de mest effektive.

Audi A4 B8 – Design og chassis

Audi A4 B8 fra før-faceliftet ser ret flot ud selv efter moderne standarder, da det er den ældste A4-model, der minder en smule om den nuværende A4. A4 B8 var den første Audi A4, der kunne fås med LED-forlygter, hvilket gjorde en massiv forskel forude. S-Line-bilerne er de mest eftertragtede, mens sedanen er langt mere populær end Avant.

Audi A4 efter faceliftet bragte simpelthen B8 ind i en helt moderne æra, da veludstyrede B8-modeller efter faceliftet stadig ser ret nye ud. Det bedste ved B8 er dog interiøret, især på post-facelift-versionen, fordi det er et af de bedst designede og højest kvalificerede Audi-interiører nogensinde, der nemt slår C-Klassen og BMW 3-serie fra den tid.

  Hvilket bilmærke har højere forsikringssatser, Audi eller Mercedes?

Chassiset og affjedringen i B8 A4 er skræddersyet til komfort og smidighed og er egentlig ikke så dynamisk. B8 tilbyder ikke et afbalanceret chassis og vægtfordeling som BMW 3-serie, fordi motoren sidder for langt fremme, og det gør bilen tilbøjelig til at understyre.

Audi A4 B8 – Pålidelighed og almindelige problemer

Alt i alt er A4 B8 en ret pålidelig bil, især i versionerne efter faceliftet, som har udjævnet de fleste af de problemer, der har plaget modellen før faceliftet. Uanset hvad er de mest almindelige A4 B8-problemer vandpumpesvigt, utætheder, overdrevent olieforbrug, problemer med styresystemet og kulstofophobning i indsugningsventilerne.

Hvis du vedligeholder en B8 A4 Audi, vil du sandsynligvis få glæde af den i lang tid.

Audi A4 B8 – Værdi og funktionalitet

Du kan få en fornuftigt udstyret Audi A4 med højere kilometertal fra før-faceliftet for omkring 6.000-7.000 dollars, mens bedre udstyrede B8 A4’ere med lavt kilometertal fra efter-faceliftet koster næsten tre gange så meget. A4 B8 er stadig en bil af stor værdi, da det er en moderne bil med alt, hvad du har brug for.

Praktisk set er den mere eller mindre den samme som den nuværende Audi A4 med en lidt mindre plads bagi og lidt mindre lastrum. Sigtbarheden er god hele vejen rundt, og A4 er også en god familiebil.

FAQ-afsnit

Er Audi A4 B8 sikker?

Audi A4 B8 er bestemt en sikker bil, da den fås med alle de nødvendige funktioner, du har brug for i en moderne bil. Det er rigtigt, at sikkerhedsniveauet i høj grad afhænger af listen over ekstraudstyr, hvilket betyder, at det mindsker den samlede tiltrækningskraft en smule.

  Er det en dårlig idé at købe en brugt Audi?

Dette er dog en standardforeteelse for alle biler fra dette segment, da alle de bedste og mest nyttige softwarefunktioner altid er forbeholdt biler i den højere ende og dyre ekstraudstyrspakker. Hvis du vil have den sikreste A4 derude, skal du vælge Prestige-modellen.

Hvor meget koster det at vedligeholde en Audi A4 B8?

De penge, du skal betale for vedligeholdelse, afhænger i høj grad af bilens stand, kilometertal og hvordan den tidligere ejer har passet på bilen. Du skal regne med omkring 200-300 dollars om året, men hvis noget mere alvorligt går galt, kan disse tal nemt fordobles.

Et korrekt skøn over vedligeholdelsen er ret vanskeligt, da B8 fås i forskellige konfigurationer med forskellige drivlinjer og drivlinjer.

Skal jeg købe en Audi A4 B8?

Audi A4 B8 er en af de mest prisvenlige Audi-modeller, du kan købe lige nu, da den bygger bro mellem de allernyeste Audi-biler og de prisvenlige Audi-biler. Som sådan er B8 A4 pålidelig, flot, sofistikeret, veludstyret og eftertragtet.

Hvis du er på udkig efter en brugt kompakt luksus-sedan, skal du ikke lede længere end til Audi A4 B8, især ikke til modellen efter faceliftet.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z