Audi A1 er den mindste luksusbil, som Audi fremstiller, og den blev først introduceret i 2010. Den første A1 fik en opdatering i 2015, og den blev holdt i produktion hele vejen til 2019. I 2020 sendte Audi endelig den nye A1 på markedet, som har til formål at hæve barren, når det kommer til subkompakte luksus hatchbacks.
A1 bliver typisk drevet af enten en 3-cylindret eller 4-cylindret motor med en effekt på mellem 86 hk og 260 hk. Motoren er normalt koblet til den Audi-proprietære S-Tronic-gearkasse, der gør det muligt for den lille hatchback at være både hurtig og effektiv.
Designmæssigt virker A1 afdæmpet og rimeligt på linje med resten af Audi-serien. Den første A1 ser lidt mere afrundet ud, mens den nye benytter sig af en mere kantet designtilgang. Interiørmæssigt ser den første A1 fin ud, men den nye ser futuristisk og luksuriøs ud.
Med hensyn til pålidelighed synes den 2. generation af A1 at være bedre end den første, men de mest almindelige problemer er forbundet med overdrevent olieforbrug, elektriske problemer, pasnings- og raslende problemer, problemer med turboladeren og problemer med timingkæden.
Audi A1 – Drivlinjen
2010 Audi A1-serien starter med 1.2TFSI-motoren, der yder 86 hk og er den svageste motor, der kan findes i en Audi fra efter 2000’erne. Første generation af A1 fås også med et par 1.4TFSI-motorer med en effekt på mellem 122 og 140 hk. A1 2,0L TFSI-motoren med 2,0L TFSI yder 256 hk, og den leveres med Quattro AWD som standard.
Audi A1 efter faceliftet opgiver 1.2L TFSI-motoren og tilføjer Audi S1 til sortimentet. 1,4L TFSI-motoren kan nu maksimeres til 150 hk med facelift-modellen. Audi S1 Quattro byder på en 2,0L 4-cylindret turbo med 2,0L 4-cylindret motor med 231 hk. Alle disse kan fås med enten S-Tronic DCT eller manuelt gear på nogle markeder.
Den nye Audi A1-serie starter med en 1,0L 3-cylindret motor med 95 hk, men denne motor kan også fås med enten 110 hk eller 116 hk. Den nye A1 kan også fås med en 1,5L 4-cylindret motor med 150 hk, mens den øverste A1-motor kommer med en 2,0L 4-cylindret motor og op til 200 hk.
A1 er bygget til at være effektiv, kompakt og aerodynamisk, hvilket betyder, at den maksimalt kan køre 60 MPG med de mest effektive motorer.
Audi A1 – Design og chassis
Den første generation af Audi A1 er nu begyndt at se lidt ældre ud, mens den nye Audi A1 ser futuristisk og vovet ud, især hvis den er malet i en sjovere farve. Det udvendige design af begge generationer er meget afhængig af den udvendige stylingpakke og forlygterne.
Interiørmæssigt er 1. generation af A1 nu en smule forældet, men kan stadig begejstre dig, hvis den er udstyret ordentligt. Opdateringen af 1. generation har forbedret interiørdesignet en smule, men de fleste af de vigtigste overflader er forblevet de samme. Den nye A1 ser meget bedre ud fra alle vinkler, især fordi den leveres med det Audi-ejede Virtual Cockpit.
Affjedringen og chassiset i A1 er afstemt til komfortabel kørsel med en relativt stiv tilgang. A1 er designet til at være en kvik bybil, hvilket betyder, at den er relativt blød, men den ruller ikke i sving.
Audi A1 – Pålidelighed og almindelige problemer
Den første generation af Audi A1 er ikke så pålidelig som bilen efter faceliftet og 2. generation. Uanset hvad er A1 som helhed rimelig pålidelig, men kun hvis den vedligeholdes korrekt. De mest almindelige Audi A1-problemer er forbundet med turboladeren, det elektriske system, timing-systemet, et højt olieforbrug samt pasnings- og raslende problemer.
Audi A1 – Værdi og funktionalitet
Den første generation af Audi A1 er nu en ret overkommelig bil, og den konkurrerer med f.eks. VW Polo. A1 efter faceliftet holder stadig sin værdi pænt, hvilket betyder, at den koster en del mere end første generation af A1. Den nye A1 er næsten lige så dyr som Audi A3, hvilket betyder, at den virkelig er et nicheprodukt.
Praktisk set er A1 en bybil og er derfor ikke så god, når det gælder om at transportere flere personer og ting. 4 voksne vil have svært ved at få det behageligt i A1, især fordi de sandsynligvis ikke vil kunne stille deres ting nogen steder.
FAQ sektion
Er Audi A1 det værd?
Audi A1 er det værd, hvis du er på markedet for en subkompakt luksus hatchback, og hvis du kan få plads i den komfortabelt. A1 er måske nok en Audi på indgangsniveau, men det er en rigtig Audi, i hvert fald hvad angår den nye A1. Uanset hvad, er A1 faktisk en rigtig god idé som bybil til en bytur.
I betragtning af at nogle A1-modeller er i stand til at opnå forbløffende 60MPG, gør det dem gode til konstant brug. Udover at være kvik, veludstyret og effektiv, kommer A1 også med alle de funktioner, som du forventer af en ægte Audi.
Er Audi A1 en familiebil?
Selv om det er en Audi, er det ikke rigtig en familiebil. A1 er lille både indvendigt og udvendigt, hvilket betyder, at den ikke er godt isoleret og heller ikke er imødekommende for andre end en yngre familie med et barn. Alligevel føles A1 lidt for tynd og skrøbelig, samtidig med at den koster en del penge, hvilket betyder, at du kan finde en langt bedre familiebil til dette prisniveau.
Selv om A1 kommer med nogle familievenlige funktioner som f.eks. let tilgængelige IsoFix-forankringspunkter, døre med bred åbning og en stjerneklar sikkerhedsklassificering, er der bedre muligheder derude.
Er Audi A1 for langsom?
Som nævnt et par gange i denne artikel kan A1 fås med et par forskellige motorer, der spænder fra blot 80-ish hk til op til 200 hk. Det er svært at forestille sig, hvordan det føles at køre en bil fra det 21. århundrede med så lave effekttal, men virkeligheden er, at det ikke er så stort et problem.
Det er rigtigt, at du vil opleve bilen som langsom, når du blander dig på motorvejen eller forsøger at overhale nogen på motorvejen, men virkeligheden er, at A1 er tilstrækkelig for det, den er.