Porsche 996 koster betydeligt mindre end den foregående 933 og de efterfølgende 997-generationer. Dette skyldes, at 996 stadig er den mest kontroversielle 911-model af dem alle takket være dens design, dens motorarkitektur og dens generelle pålidelighed.
Det betyder dog ikke, at det er en dårlig beslutning at købe en 996’er, da velholdte eksemplarer med et lavere kilometertal bestemt er den krævede pris værd. Alligevel koster 996’eren en del penge at vedligeholde, og der er et par relativt alvorlige problemer, der er værd at nævne.
Almindelige 996 911-problemer er fejl på IMS-lejer, revner i cylinderhoveder/liners, problemer med affjedring, olietætninger bagtil, problemer med kobling og gearkasse samt problemer med køler og kondensator. 996 er faktisk en af de mindst pålidelige 911-modeller gennem tiderne, men hvis du vedligeholder dem, vil de sandsynligvis holde længe.
At købe en 996 er en ret vanskelig opgave, da det kræver, at du skal grave dybt i alle tilgængelige modeller. Det bedste, du kan gøre, er at kontakte en autoriseret Porsche-specialist for at inspicere bilen fuldt ud. Du skal betale flere penge i forvejen, men det vil spare dig mange penge senere hen, hvis du køber et sundt eksemplar.
IMS lejesvigt
Et af de mest alvorlige og potentielt katastrofale problemer med 996’eren er de fabriksmonterede IMS-lejer, der har en tendens til at gå i stykker uden nogen som helst advarsel. Fejl som disse kan ødelægge en motor fuldstændigt, så du skal sikre dig, at den 996’er, du kigger på, har en form for løsning på dette.
Flere kilder nævner, at mellem 5%-10% af 996’erne er plaget af disse problemer, hvilket faktisk er mange biler. Den nemmeste måde, hvorpå man kan løse dette, er at installere en eftermarkedsløsning, der vil forhindre IMS-lejerne i at gå i stykker.
Sprækkede cylinderhoveder/liners
996 er også kendt for potentielle revner i cylinderhoveder og foringer, som også kan få katastrofale konsekvenser. Disse problemer er dog relativt sjældne, og du vil næppe opleve dem på senere 996-modeller.
Ikke desto mindre er dette problem problematisk, fordi det ikke kan spottes på forhånd, i hvert fald ikke uden Porsche specialudstyr, som koster penge. Tilgængelige data viser, at ældre 3,4L-motorer er meget mere tilbøjelige til at få problemer som disse i modsætning til 3,6L flat 6-motorer fra efter 2001.
Problemer med affjedring
Med 996 blev der indført en helt ny type affjedring, som har vist sig at være pålidelig og en meget velkommen opgradering, fordi den gør bilen meget mere dynamisk og sjov at køre. Mange ejere klager dog over mærkelige lyde fra det forreste venstre og højre hjørne, især knæklyde.
Disse er normalt forbundet med slidte eller beskadigede kontrolarme, som er relativt nemme og billige at udskifte. Ikke desto mindre anfører mange Porsche-specialister, at du bør gøre dette hvert 3-5 år.
Problemer med den bageste hovedolietætning
20-25-årige europæiske biler er kendt for at drikke meget olie, både fordi motoren kræver mere olie med biler med højere kilometertal, og fordi de har tendens til at danne utætheder. Den bageste hovedolietætning på 996’eren er et almindeligt sted, hvor sådanne lækager opstår, og delene til at reparere dette er relativt billige.
Alligevel er problemet her, at denne pakning er ret vanskelig at få adgang til, og derfor er udskiftningsomkostningerne høje.
Problemer med kobling og gearkasse
996 fås med to forskellige typer gearkasser. Den første og mere populære mulighed er den trofaste manuelle boks, men disse er kendt for at gå igennem koblingsplader relativt ofte. Hvis du er skånsom med den, har du naturligvis ingen problemer, men hvis du ikke er det, har de en tendens til at gå hurtigt i stykker.
Tiptronic-gearkassen er ikke dårlig, hvad angår pålidelighed, men den er ret langsom til at reagere og relativt kedelig sammenlignet med en manuel gearkasse. Disse gearkasser leveres også med kølerør, der har tendens til at ruste efter et par år, men det er nemt og billigt at udskifte dem.
Problemer med køler og kondensator
996 er modtagelig over for kosmetiske skader som enhver anden ubeskyttet bil derude, der er udsat for stenslag. Problemet her er imidlertid, at stenslag også ofte forårsager skader på både kølerne og kondensatorerne.
For at vedligeholde disse to korrekt bør du rense dem relativt regelmæssigt, men du skal fjerne hele kofangeren for at gøre det. De fleste ejere har derfor en tendens til at ignorere dette, selv om det i sidste ende fører til korrosionsrelaterede skader.
FAQ-afsnit
Er 996 Porsche det værd?
Porsche 996 911 er bestemt det værd, fordi den er en relativt billig indgang til 911-ejerskab. Du skal dog være villig til at bruge lidt ekstra på et eksemplar med lavere kilometertal, som har fået alle disse problemer sorteret fra. Ellers vil omkostningerne ved at eje 996’eren i høj grad mindske dens samlede tiltrækningskraft.
996 er den 911’er til den bedste værdi, du kan købe lige nu, og velholdte eksemplarer med manuel gearkasse vil sandsynligvis fortsætte med at stige i værdi. Som sådan er det nu et relativt godt tidspunkt at få fat i en 996, men kun en, der er sorteret så meget som muligt.
Hvorfor hader folk Porsche 996?
De to hovedårsager til, at mange Porsche-entusiaster har tendens til at hade 996’eren, er designet og den vandkølede motor. Aubergineforlygternes design var en stor afvigelse fra ældre 911-modeller, som var så forhadt, at Porsche straks gik tilbage til afrundede forlygter med 997’eren.
Den anden grund skyldes den vandkølede motor, da ældre luftkølede 911’ere ikke er skyhøje i værdi. 996 er faktisk en god 911’er, fordi den er en sjov bil at køre, og den giver en relativt moderne ejeroplevelse.
Hvad er Porsche 996 vedligeholdelsesomkostningerne?
Det ser ud til, at 996’eren koster mellem $500-$1000 at vedligeholde årligt, men de dyrere og banefokuserede versioner har tendens til at koste endnu mere. Det afhænger alt sammen af, hvor gammel bilen er, kilometertallet og den generelle stand.
Du skal huske på, at det trods alt er en Porsche, og alle ved, at en Porsche koster en del penge at vedligeholde, uanset hvad du mener om den.