Audi A4 B8 blev produceret mellem 2008 og 2012, mens B8-faceliftet blev introduceret i 2012 og var i produktion indtil 2016. A3 B8 er faktisk en af de mest populære A4-modeller til dato, fordi den bød på et virkelig flot ydre med det allerbedste interiørdesign i sin klasse.
A4 B8 var også den allerførste ægte moderne A4, fordi den kunne fås med de allerførste LED-kørelys og med det første virkelig omfattende MMI-infotainmentsystem. De motorer, der tilbydes, er rimeligt pålidelige, mens S-Tronic A4 B8’erne efter faceliftet også er ekstremt raffinerede og nemme at køre.
A4 B8 er en af de bedste allround-brugsværdige kompakte luksusbiler med god værdi, som du kan købe lige nu. Ikke desto mindre er du nødt til at tage fat på nogle af de mest almindelige problemer med A4 B8, før du går dybere ned i et potentielt A4 B8-ejerskab.
Disse omfatter en defekt vandpumpe, utætheder, overdrevent olieforbrug, problemer med styresystemet og kulstofophobning i indsugningsventilerne. De fleste af disse problemer kan nemt udbedres, og de dukker ikke op igen ofte. Alt i alt er A4 en pålidelig bil, og hvis du vedligeholder den korrekt, vil du få glæde af den i lang tid fremover.
Audi A4 B8 vandpumpe problemer
Vandpumpen er en af de mest sårbare komponenter på Audi A4 B8, og du kommer sandsynligvis til at opleve et problem med vandpumpen på et tidspunkt. Problemet her er, at pumpen er lavet af plastik, som har en tendens til at revne og gå i opløsning med tiden, fordi den kommer i kontakt med komponenter, der arbejder ved høje temperaturer.
Det betyder, at huset sandsynligvis vil revne på et tidspunkt, hvilket har en tendens til at føre til, at kølevæsken løber ud. Hvis du ikke tager fat på dette problem hurtigt nok, vil din A4 B8 sandsynligvis blive overophedet. Pakningen, der sidder mellem pumpen og termostaten, er også et velkendt svagt punkt i A4’eren. Nogle siger, at der kan opstå problemer med vandpumpen 2-3 gange hver 100k miles, især på 2.0L-modellerne.
Audi A4 B8 utætheder
A4 B8 er afhængig af direkte motorindsprøjtning, hvilket betyder, at brændstofindsprøjtningsdyserne sprøjter brændstof direkte ind i motorens cylindre. Disse injektorer er kendt for at blive tilstoppede, snavsede og beskadigede, hvilket i sidste ende forårsager en lækage. Den gode nyhed er, at det er ret usandsynligt, at alle injektorer bliver utætte på en gang, men den dårlige nyhed er, at selv en enkelt utæt injektor vil forårsage problemer med ydeevnen.
Hvis du fornemmer, at din A4 ikke vil starte, at den kører dårligt i tomgang, har fejltændinger eller mangler ydeevne, er der stor sandsynlighed for, at det er injektorerne, der er skyld i det.
Audi A4 B8 overdrevent olieforbrug
Der er mange ejere på nettet, der fortæller, at deres A4 B8-modeller har tendens til at lide af overdrevent olieforbrug. Nogle siger, at deres A4’er bruger 1 liter olie hver 1.000 til 2.000 miles, mens andre ikke oplever nogen problemer overhovedet. På grund af disse problemer anlagde mange A4-ejere et gruppesøgsmål mod Audi i 2012.
Et overdrevent olieforbrug vil sandsynligvis ikke forårsage nogen større problemer, hvis du altid fylder op, når det er nødvendigt. Det er dog altid en bedre idé at løse problemet.
Audi A4 B8 problemer med styresystemet
Audi A4 B8 er kendt for at opleve hastighedsvibrationer og høje niveauer af vibrationer under kørsel både ved høje og lavere hastigheder. Ifølge Audi opstår dette problem på grund af en defekt slange i styresystemet og er mere almindeligt hos førere, der har tendens til at køre mere aggressivt.
Tidligere pre-facelift B8-modeller er meget mere modtagelige for disse problemer, så meget at Audi endda har udsendt en tilbagekaldelse. Nogle onlinesider siger, at problemet ofte kan løses ved blot at udskifte styresystemets væske og samtidig skylle den gamle helt igennem.
Audi A4 B8 problemer med kulstofophobning i indsugningsventiler
Audi A4 B8 har også en tendens til at lide af kulstofophobning i indsugningsventilerne, fordi brændstoffet sprøjtes direkte ind i cylindrene. Dette betyder, at disse motorer er kendt for lejlighedsvis at opleve kulstofopbygning forårsaget af olieudblæsninger.
Når disse aflejringer opbygges løbende, begrænser de luftstrømmen og kan påvirke motorens ydeevne drastisk. Hvis du fornemmer, at din A4 B8 lider af manglende effekt, fejltændinger eller grov tomgang, skal du rense dine indsugningsventiler med valnøddeblæsning.
FAQ-afsnit
Er Audi A4 B8 pålidelig?
Audi A4 B8 er en af de mest pålidelige Audi-sedaner gennem tiderne af to specifikke årsager. Den første er, at B8 repræsenterer det største teknologiske spring inden for A4-familien, samtidig med at den stadig er designet på en velkendt platform, og fordi A4 efter faceliftet ikke ændrede sig så meget ud over at rette mange af de problemer, der plagede modellen før faceliftet.
Som sådan er B8 A4 så robust, som de kan blive, men kun hvis du foretager al vedligeholdelse. Disse udførende tyske biler er ikke designet til at leve uden ordentlig vedligeholdelse. Ikke fordi de mangler kvalitet, men snarere fordi de har brug for vedligeholdelse for at være så overlegne som de er sammenlignet med økonomibiler.
Er Audi A4 B8 det værd?
Audi A4 B8 er bestemt det værd, hvis du er ude efter en kompakt luksusbil, der kan levere varen i næsten alle situationer. A4 fås med AWD, hvilket betyder, at det er en fantastisk bil til alle årstider. Desuden slår den bro mellem den nyeste A4-model og de mere prisvenlige A4-generationer, hvilket betyder, at B8 A4 nu er værdimesteren.
Hvis du kombinerer det med overlegen pålidelighed og den appel, som Audi-modellerne har en tendens til at have, er B8 A4 helt sikkert pengene værd.
Hvilken Audi A4 B8 skal jeg købe?
Først og fremmest bør du fokusere din opmærksomhed på modellen efter faceliftet, da den er meget mere raffineret og også er meget mere pålidelig. Hvad angår motorerne, er det 2,0 l post-facelift TFSI-motoren, du skal købe, da den balancerer perfekt mellem kraft og effektivitet.
Det er også det mest populære valg af alle, hvilket betyder, at tilgængeligheden af reservedele også er bedre med denne motor. De øverste V6-motorer i serien er potentielt endnu mere holdbare, men de lider under større kulstofophobning.