Almindelige Ford Focus Mk4-problemer

Ford Focus

Ford Focus er en af verdens mest genkendelige hatchbacks, da den blev introduceret første gang i 1998-modelåret og siden da har haft fire forskellige generationer. Mk4 Focus blev introduceret til modelåret 2018/2019 og er den mest populære version af Focus på 2. håndmarkedet, fordi den er moderne og meget veludstyret med alle de nyeste gadgets og teknologi.

Den er dog ikke perfekt, og derfor vil vi her nævne de mest almindelige Ford Focus Mk4-problemer. Dette skulle give dig en bred forståelse af, hvad du kan forvente, når du ejer Focus, og hvordan du skal gribe løsningen af nogle af de mest almindelige problemer an.

Servostyringen siges at fejle på nogle af disse, mens transmissionen kan være lidt rykagtig og landbrugsagtig til tider. Elektriske problemer er ikke enormt almindelige, men du vil støde på forskellige fejl og mangler i ny og næ. Vi skal også nævne problemer med den våde rem, som kan få bilen til at miste strøm.

Alt i alt ser Mk4 Focus ud til at være en ret pålidelig bil, da der ikke er for mange universelle problemer at tale om. Når det er sagt, er det vigtigt at holde bilen i optimal stand og gå efter en version med ikke for mange kilometer på uret.

Problemer med servostyringssystemet

Servostyringssystemet er ikke noget, de fleste af os tænker på, før det går i stykker, og vi simpelthen ikke kan køre uden det. I løbet af sin levetid har Focus næsten 2.000 problemer med servostyringen rapporteret på Carproblemzoo, hvilket bør tjene som en generel idé om, hvor bekymrende historien med Focus og dens styresystem virkelig er.

  Almindelige problemer med Ford 1.5 EcoBoost-motoren

Hvis du føler, at din styring bliver enormt tung at dreje, eller hvis den låser sig selv på plads, er der et problem med servostyringen, eller nogle gange endda med selve søjlen. Disse problemer skyldes for det meste en ødelagt servostyringsmotor eller en lækage af servostyringsvæske, som normalt starter med at gøre din styring lidt tung, indtil den går helt i stå.

Elektriske problemer

Da den først blev introduceret til modelåret 2018-2019, fik den masser af teknologi, som de fleste af os anser for at være banebrydende i disse dage. Det betyder, at du får alle de moderne sikkerhedssystemer at tale om, herunder Apple CarPlay og alle de andre nødvendige funktioner til telefontilslutning. Problemet her er dog, at alle disse kan forårsage fejl og blive uopnåelige.

Det bedste, du kan gøre, er at forsøge at genstarte disse systemer og håbe, at de kommer tilbage som de skal. Nogle gange skal du opdatere disse for at få dem til at fungere, men nogle har sagt, at de var nødt til at udskifte forskellige moduler for at slippe helt af med disse problemer. Det gode er, at disse er ikke påvirker bilens brugbarhed, men de kan være virkelig irriterende.

Problemer med våde bælter

1.0 EcoBoost Focus-motoren fra 1.0 EcoBoost Focus synes at lide af en hel del problemer med våde remme, som kan koste mange penge at reparere. Nogle siger, at disse problemer er fabrikationsfejl, som fortjener at blive rettet via en tilbagekaldelse, men Ford er ikke kommet ud og har ikke sagt noget om dette problem. Alt i alt anbefaler mange, at du om muligt undgår denne motor og går efter en større motor.

  Ford Ecosport - Almindelige problemer & fejl

Selv om systemet nu bruger kæder, styrer den våde rem stadig oliepumpen, hvilket betyder, at hvis den svigter, kan din motor blive udsultet for olie, hvilket kan forårsage et utal af alvorlige problemer og nogle gange endda føre til for tidlig motordød, hvilket kræver en ombygning eller endda en komplet udskiftning af motoren.

Transmissionsproblemer

Ford Focus Mk4-generationen er også udsat for problemer med 8F35 automatgearkassen, som kan være mindre og lidt irriterende helt op til katastrofale i nogle tilfælde. Indrømmet, den sidstnævnte gruppe af problemer kommer kun, hvis du virkelig er ligegyldig med bilens vedligeholdelse og service, hvilket betyder, at det ikke er almindeligt hos dem, der passer ordentligt på deres biler.

Problemer som forsinkede og grove gearskift, slippende kobling og problemer med gearkasseolie er dog alle almindelige. Mange har også påpeget, at nogle af disse problemer er forbundet med modulproblemer, hvilket betyder, at de nogle gange ikke engang skyldes selve gearkassen.

FAQ-afsnit

Laver Ford stadig Focus?

I øjeblikket laver Ford Focus uden begrænsninger, men Ford er på en overgang, der ønsker at stoppe med at lave alle ikke-SUV, ikke-truck og ikke-crossovers, hvilket betyder, at Focus sandsynligvis vil blive udgået. Som sådan kom Ford ud og sagde, at Focus vil blive udgået i år 2025.

Det betyder, at Mk4 sandsynligvis bliver den allersidste Focus, der kommer ud, og den faceliftede Mk4 kom ud i slutningen af 2022. Nogle siger, at Focus ikke rigtig kommer til at gå nogen steder lige foreløbig, men det er 100% sikkert, at den ikke kommer til at forblive den samme, hvilket betyder, at den bliver en EV, eller den går bye-bye for altid.

  Ford vil ikke starte - årsager og løsninger

Hvilken er den bedste Ford Focus-model?

Ford Focus ST er uden tvivl den bedste Ford Focus-model, du kan købe, da den føles rigtig god at køre rent ydelsesmæssigt, samtidig med at den er ubetinget komfortabel og god til langdistanceturekørsel. Lige siden Ford stoppede med at lave Focus RS, blev Focus ST den bedste af slagsen og har siden fået nogle opgraderinger fra sin udgåede storebror.

Selvfølgelig er den præmie, der skal betales for at gå over til ST, ikke lille, men det er det værd, da de fleste, der køber Focus ST, har tendens til at elske den.

Hvorfor bevæger verden sig væk fra Hatchbacks?

Hatchbacks plejede at være de mest populære biler derude, og de er stadig meget populære i Europa. Men mærker som Ford har ikke rigtig lavet biler, der er skræddersyet til det europæiske marked, da de fleste af deres populære modeller bliver solgt i NA eller Asien, og bestemt ikke i Europa.

Som sådan er det sandt, at verden langsomt bevæger sig væk fra hatchbacks til fordel for SUV’er og crossovers, men hatchbacks vil sandsynligvis forblive i lang tid fremover.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z